پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قطع آب در رفسنجان ۵ روزه شد

قطع آب در رفسنجان ۵ روزه شد





قطع آب در رفسنجان ۵ روزه شد

۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

پیام ما | آب بخش‌هایی از شهر رفسنجان پنج روز قبل به دلیل صدمه سیل به ۲ خط انتقال قطع شد و مردم این شهر سیل زده همچنان در انتظار رفع مشکل هستند. وضعیت در شهر سیل زده رفسنجان به وضعیت عادی بازنگشته است و در بسیاری از محله‌های شهر همچنان آب ناشی از طغیان رودخانه‌های فصلی راکد مانده است، زیر زمین خانه‌ها مملو از آب است و در برخی از محله‌ها خانه‌ها دچار آبگرفتگی شده است.
اینجا همه دنبال پمپ آب هستند
مردم در جستجوی پمپ آب و لجن کش هستند تا بتوانند آب را از خانه‌ها خارج کنند، بسیاری از مردم هنوز در مکان‌های ایمن خارج از خانه ساکن هستند و در تلاش هستند تا اسباب و اثاثیه خود را از زیر آب خارج و شستشو کنند، وسایل خانه بخش قابل توجهی از مردم آسیب دیده است و مغازه دارها نیز به جز کالاهایی که در قفسه‌ها داشته‌اند بقیه وسایلشان قابل استفاده نیست.
در خیابان‌های مختلف کامیون‌ها و لودرها در حال کار برای بستن راه سیلاب هستند و سعی دارند آب را به سمت بیرون از شهر هدایت کنند.
در گوشه گوشه شهر صدای کار کردن پمپ‌های آب می‌آید و گروه‌های جهادی، سپاه، بسیج در حال تلاش برای کمک به مردم هستند، در برخی از محله‌ها نفربرهای سپاه در حال انتقال مردم و وسایل خانه‌هایشان به مناطق امن تر هستند.
برخی از خانه‌ها نیز به دلیل آبگرفتگی سست شده و ایمن نیستند در این شرایط که آب شهر را فرا گرفته است اما یک نکته جالب هم وجود دارد آب در بخشهای زیادی از شهر به صورت سیار تأمین می‌شود. اطلاعیه‌هایی در خصوص زمان و مکان توزیع آب شرب صادر می‌شود و مردم در کنار تمام مشکلات آب خوردنشان را هم باید اینگونه تأمین کنند، ۵ روز قبل بود که در مراحل ابتدایی سیل ۲ خط اصلی ۴۰۰ و ۷۰۰ میلیمتر صدمه جدی دید. تیم‌های امدادی شرکت آب و فاضلاب دست به کار شدند و این خط‌های انتقال را تعمیر کردند اما در سیل بعد مجدداً این خطوط انتقال دچار شکستگی و آب شهر قطع شد. این تمام ماجرا نیست ۲۸ حلقه چاهی که آب شهر را تأمین می‌کردند نیز دچار آبگرفتگی و خسارت شده‌اند.
آبی برای شستشوی
لوازم گل‌آلوده خانه‌ها وجود ندارد
در این شرایطی که شهر رفسنجان را گل و لای فرا گرفته است اما آبی برای شستشو وجود ندارد از سوی دیگر تقاضا برای خرید آب معدنی نیز افزایش یافته اما مشکل اینجا ست بسیاری از مغازه نیز دچار آبگرفتگی و خسارت شده‌اند و اصولاً امکان باز گشایی وجود ندارد.
حالا مردم برای خرید آب مجبورند به مناطقی از شهر که از گزند سیل در امان بوده‌اند بروند، احتمال فرونشست زمین، ادامه سیلاب روند زندگی مردم را سخت‌تر از قبل کرده است.
با این وجود ۲۳ تانکر به صورت شبانه روزی در حال تأمین آب شرب مورد نیاز مردم هستند.
محمد اسماعیلی یکی از شهروندان رفسنجانی می‌گوید: در شرایط کنونی دغدغه تأمین آب بسیار مشکل است، خانواده‌ام در خانواده‌ای در رفسنجان که به ما پناه داده است مستقر شده‌اند اما برای تأمین آب باید در صف تانکرها بمانیم چون هزینه آب معدنی زیاد است.
او افزود: آب موجود در خانه را هم با پمپی که اجاره کردم خارج کردیم گروه‌های جهادی هم برای این کار کمک کردند و وسایل خانه را از زیر آب خارج کردیم، کل وسایل برقی سوخته‌اند و بقیه وسایل مملو از گل شده‌اند. وی گفت: در این شرایط آبی برای شستشوی وسایل نداریم و از مسئولان می‌خواهیم تمام توان خود را برای وصل کردن آب در شبکه سراسری انجام دهند.
قربانعلی حجازی دیگر شهروند رفسنجانی گفت: درصد خرابی‌ها در زمینه زیر ساخت‌های شهری و خانه‌ها بسیار بالاست و مردم با مشکلات زیادی رو برو هستند اما از مسئولان می‌خواهیم در درجه اول مشکل آب و برق را رفع کنند تا مردم بتوانند مشکل موجود را رفع کنند.
مشکل به زودی رفع می‌شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای رفسنجان نیز بیان کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم و تیم‌های عملیاتی به صورت شبانه روزی در حال تلاش برای تعمیر خطوط انتقال آب هستند.
حسین چرخ انداز افزود: اگر مشکلی پیش نیاید احتمالاً امروز آب بخشهایی از شهر وصل می‌شود.
وی عنوان کرد: سیلاب و آبگرفتی گسترده کار تعمیر را با مشکل مواجه کرده است اما تمام توان گروه‌های امدادی در راستای حل مشکل متمرکز شده است و در کنار تعمیرات کار آبرسانی سیار با استفاده از تانکرهای حمل آب با تلاش شبانه روزی در حال انجام است.
به نظر می‌رسد در کنار رفع مشکل آب که همه امیدوارند به زودی انجام شود خارج کردن آب سیلاب از کوچه و پس کوچه‌های شهر از مهمترین مطالبات مردم است زیرا وجود حجم گسترده آب در گسترده محلات امکان تخلیه آب از خانه‌ها را نیز مختلف کرده است زیرا اگر در این مکان‌ها آب از خانه‌ها تخلیه شود بار دیگر سیلاب از خیابان‌ها وارد ساختمان‌ها خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *