لزوم اصلاح قوانین میراث فرهنگی
۵ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰
اگر بخواهیم در حوزه قضایی و رسیدگی به بزه های میراث فرهنگی در راستای صیانت از آثار تاریخی نگاهی به اقدامات زیربنایی و اساسی داشته باشیم موارد ذیل میتواند بخش مهمی از محورهای حوزه تقنین و سیاستگذاریها باشد.
در باب اصلاح قوانین موارد ذیل پیشنهاد میشود:
_ در مواد 558، 559، 562، 563، 564 و 565 قانون مجازات اسلامی ذیل فصل قوانین و مقررات میراث فرهنگی همان طور که در نص مواد مشخص است تمامی جرم انگاریها بابت تخریب، تصرف بدون اجازه از میراث فرهنگی، تجاوز و نظایر آن ناظر بر ابنیه، اراضی و املاکی هستند که صرفا در فهرست آثار ملی طبیعی ایران ثبت ملی شده باشند.
به عبارت دیگر این قوانین نسبت به اراضی و املاکی که ثبت ملی نشده است؛ حتی اگر ارزش تاریخی داشته باشند موضوعیت نداشته، جاری نبوده و در این راستا جرم تلقی نمیشود. این درصورتی است که ممکن است بنا یا املاکی واجد ارزش تاریخی باشند ولی به هر دلیلی تاکنون روند ثبت ملی آن طی نشده باشد که در این خصوص نیاز به اصلاح قوانین ضروری به نظر میرسد.
_ در ماده 567 قانون مجازات اسلامی به صراحت آمده است در کلیه جرائم مذکور در این فصل، سازمان میراث فرهنگی یا سایر دوایر دولتی بر حسب مورد شاکی یا مدعی خصوصی محسوب میشوند. از سوی دیگر در ماده 727 قانون مجازات اسلامی آمدهاست: « جرایم مندرج در [مواد 588 تا 566 یعنی همان موادی که مربوط به تخریب و تعرض به میراثفرهنگی است] جز با شکایت شاکی خصوصی تعقیب نمیشود و در صورتی که شاکی خصوصی گذشت کند دادگاه از تعقیب مجرم صرفنظر میکند. لذا نظر به اینکه جرایم حوزه میراث فرهنگی در دسته جرایم قابل گذشت تلقی شده اگر فعال حوزه میراث، سازمان بازرسی کل کشور یا دادستانهای حوزههای قضایی راسا اعلام جرم کنند به دلیل عدم وجود شاکی خصوصی حسب نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه، منجر به صدور قرار موقوفی تعقیب میشود، که اصلاح قوانین در این موضوع هم ضروری است.
پیشنهادات و راهکارها:
_ لازم است حسب دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه مصوب ۳ بهمن ۱۳۹۷ ریاست محترم قوه قضائیه توسط روسای کل محترم دادگستری استانها جهت رسیدگی تخصصی و کاهش اطاله دادرسیها، در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستانها و دادگاه کیفری 2 شعب ویژه رسیدگی به جرایم حوزه میراث فرهنگی ها تعیین و ابلاغ شود.
_ بایستی مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی خود اعم از کارکنان ثابت، پیمانی و قراردادی در راستای انجام وظایف و مأموریتهای خود در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب العلاج، نقص عضو، از کارافتادگی و حوادث بر اساس قانون بیمه شوند. از همه مهمتر مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی حسب بندهای قانونی قانون نحوه به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب۱۸دی۱۳۷۳ حق به کارگیری سلاح در انجام وظایف و مأموریت های سازمانی خود را داشته باشند و مأموران مزبور از حیث تکالیف، وظایف و مسؤولیتهای کیفری و مدنی ناشی از بهکارگیری سلاح در موارد مذکور مشمول قانون فوقالذکر شوند. دستگاه اجرایی مربوطه یعنی وزارت میراث فرهنگی از حیث تکالیف خود در قبال مأموران موضوع این ماده از جمله پرداخت دیه و جبران خسارت، مشمول قانون مذکور شوند و در قبال اشخاص ثالث مسئول باشند و مسئولیت کیفری از باب دیه و مسئولیت مدنی از باب خسارت مدنی متوجه شخص حقیقی مامور نباشد.
مطالب مرتبط
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی
- مقاصد جذاب و معروف برای کمپ زدن در طبیعت
- 8 نمایندگی تعمیر پکیج ایران رادیاتور در تهران + اطلاعات تماس
- اسپیکر بلوتوثی ارزان و باکیفیت: کدام مدلها را بخریم
- کیفیت و زیبایی را با خدمات دندانپزشکی دکترتو کلینیک تجربه کنید بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید