پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نقطه پایانی برای موتورهای درون‌سوز

کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از مذاکرات شبانه به توافقنامه بحران آب و هوایی دست یافتند

نقطه پایانی برای موتورهای درون‌سوز

اتحادیه اروپا تولید و فروش خودروهای درون‌سوز را تا سال ۲۰۳۵ ممنوع می‌کند





نقطه پایانی برای موتورهای درون‌سوز

۹ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| مذاکرات سخت کشورهای عضو اتحادیه اروپا سرانجام بامداد چهارشنبه، 29 ژوئن به پایان رسید. بر اساس توافق اقلیمی تازه‌ای که بعد از گفت‌وگوهایی که بیش از 16 ساعت به پایان رسید، تا سال ۲۰۳۵ دیگر شاهد تولید و انتشار گاز دی‌اکسید کربن از خودروهای تولیدی جدید نخواهیم بود. طبق این توافق، وزرای محیط زیست از حذف تدریجی خودروهای سوخت فسیلی و تشکیل صندوق 59 میلیارد یورویی برای کمک به کاهش بار هزینه‌های سیاست‌های جدید بر افراد کم‌درآمد حمایت کردند.

طرح به صفر رساندن تولید خودروهای درون‌سوز بنزینی و دیزلی نخستین بار در ژوئیه ۲۰۲۱ مطرح شده بود و با وجود مخالفت‌های جدی در نهایت دیروز به تصویب یک توافقنامه انجامید. چنان که سرانجام ایتالیا که تولیدکننده خودروهای فراری و لامبورگینی است، به این طرح رضایت داد و مذاکرات به نفع محیط زیست تمام شد.
یک توافق اجتناب‌ناپذیر
گاردین با انتشار گزارشی درباره این توافق نوشته است: وزرای محیط زیست 27 کشور عضو، درباره مواضع مشترک خود در مورد اقدامات کاهنده انتشار گازهای گلخانه‌ای در این دهه توافق کردند. بر اساس این توافق، وزرای محیط زیست از حذف تدریجی خودروهای سوخت فسیلی تا سال 2035 و تشکیل صندوق 59 میلیارد یورویی برای کمک به کاهش بار هزینه‌های سیاست‌های جدید بر افراد کم‌درآمد حمایت می‌کنند.
کشورهای اتحادیه اروپا درباره قوانین پیشنهادی برای مقابله با بحران آب و هوا، با حمایت از حذف تدریجی فروش خودروهای جدید با سوخت فسیلی در سال 2035 و تشکیل یک صندوق چند میلیارد یورویی برای محافظت از شهروندان فقیر، در برابر هزینه‌های انتشار دی‌اکسید کربن، به توافق رسیدند.
فرانس تیمرمنز، مسئول سیاست آب و هوای اتحادیه اروپا گفته است: «بحران آب و هوا و پیامدهای آن واضح است و بنابراین این سیاستگذاری در این زمینه اجتناب‌ناپذیر است.» تیمرمنز اضافه کرد که به نظر او تهاجم روسیه به اوکراین -تامین‌کننده اصلی گاز- کشورها را به ترک سریع‌تر سوخت‌های فسیلی ترغیب می‌کند.
وزرا از بخش‌های اصلی و کانونی بسته پیشنهادی کمیسیون اروپا در سال گذشته حمایت کردند؛ از جمله قانونی که بر اساس آن از سال 2035 تولید دی‌اکسید کربن خودروهای جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا باید به صفر برسد. این امر فروش خودروهای درون‌سوز را غیرممکن می‌کند.
این توافق همچنین باعث می‌شود که این پیشنهاد به قانون اتحادیه اروپا تبدیل شود. توافقات وزرا موضع آنها را در مذاکرات آتی با پارلمان اتحادیه اروپا در مورد قوانین نهایی شکل خواهد داد. پارلمان اتحادیه اروپا البته پیش از این هم از هدف توقف فروش این خودروها در سال 2035 حمایت کرده بود.
اصلاحیه فراری
با این همه رسیدن به این توافق آسان نبود. در جریان مذاکرات ایتالیا و اسلواکی خواستار تعویق 5 ساله معافیت قانونی حذف موتورهای درون سوز تا سال ۲۰۳۵ بودند. در نهایت اما این درخواست ممکن نشد و آنها با طرح موافقت کردند، علاوه بر اینکه ایتالیا به پیشنهاد آلمان پذیرفت برخی خودروسازان همچنان می‌توانند پس از سال ۲۰۳۵ نیز از سوخت‌های موسوم به «کربن خنثی» برای خودروهای خود استفاده کنند. بر اساس این پیشنهاد قرار است در سال 2026 ارزیابی شود که آیا خودروهای هیبریدی یا کربن خنثی با اهداف توافق مطابقت دارند یا نه.
اینطور که یورونیوز نوشته، از این پس تولیدکنندگان خودروهای سوخت فسیلی باید به سمت تولید خودروهای الکترونیکی گام بردارند. هرچند با اضافه شدن یک بند قانونی، برخی خودروسازی‌های لوکس که کمتر از ۱۰ هزار خودرو در سال تولید می‌کنند از جمله خودروسازی لامبورگینی و فراری می‌توانند از معافیت پنج ساله در انتشار گاز دی‌اکسید کربن برخوردار باشند. این بند از معافیت قانونی «اصلاحیه فراری» نام گرفته است.
هدف کاهش 55 درصدی کربن
مسئول سیاست آب و هوای اتحادیه اروپا می‌گوید که کمیسیون «ذهن باز» خود را حفظ خواهد کرد، هرچند در حال حاضر، خودروهای هیبریدی به اندازه کافی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ندارند و در عین حال سوخت‌های جایگزین هم بسیار گران است.
هدف توافق اقلیمی این است که اتحادیه اروپا که سومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای جهان است، انتشار گازهای گلخانه‌ای را در این اتحادیه تا ۱۰ سال دیگر حداقل به میزان ۵۵ درصد در مقایسه با سطح سال ۱۹۹۰ میلادی کاهش دهند. انجام این کار، دولت‌ها و صنایع را به سرمایه‌گذاری هنگفت در تولید پاک‌تر، انرژی‌های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی ملزم می‌کند.
بر اساس توافق جدید وزرای محیط زیست از بازار کربن جدید اتحادیه اروپا برای تحمیل هزینه‌های انتشار دی‌اکسید کربن بر سوخت‌های آلاینده مورد استفاده در حمل‌ونقل و ساختمان‌ها حمایت کردند، اگرچه آنها می‌گویند این هدف باید در سال 2027 راه‌اندازی شود، یعنی یک سال دیرتر از برنامه‌ریزی اولیه.
پس از مذاکرات پرتنش، آنها موافقت کردند که از سال 2027 تا 2032 یک صندوق 59 میلیارد یورویی برای محافظت از شهروندان کم‌درآمد در برابر هزینه‌های این سیاست تشکیل دهند.
در این مذاکرات لیتوانی تنها کشوری بود که با توافق‌نامه‌های نهایی مخالفت کرد و خواستار صندوقی بزرگ‌تر بود. در کنار آن، لهستان، جمهوری لتونی و دیگر کشورها نیز نگران بودند که بازار جدید CO2 می‌تواند هزینه انرژی را افزایش دهد. این در حالی است که فنلاند، دانمارک و هلند – کشورهای ثروتمندتری که هزینه بیشتری به این صندوق پرداخت می‌کنند و کمتر پس می‌گیرند – خواهان کوچکتر شدن آن بودند.
کشورها در نهایت در مورد قوانینی که اتحادیه اروپا را برای سهولت در مداخله در واکنش به افزایش قیمت CO2 کمک می‌کند، به توافق رسیدند.
وزرا همچنین از اصلاح بازار کربن فعلی اتحادیه اروپا حمایت کردند، چرا که این اصلاحات صنایع و نیروگاه‌ها را مجبور می‌کند در صورت ایجاد آلودگی جریمه پرداخت کنند.
مردم تغییر اقلیم را دست کم می‌گیرند
دیروز در حالی که مذاکرات در حال انجام بود، بلومبرگ با انتشار نتایج یک نظرسنجی نوشت که اروپایی‌ها توافق دانشمندان در مورد تغییرات اقلیمی را به شدت دست کم می‌گیرند. این نظرسنجی که از سوی کینگز کالج لندن انجام شده، نشان می‌دهد مردم شش کشور اروپایی به‌طور گسترده، درک اشتباهی از دیدگاه‌های دانشمندان دارند. به‌طور متوسط، مردم تخمین می‌زنند که نسبت دانشمندانی که موافق نقش عوامل انسانی در تغییرات آب و هوایی است 68٪ است، این در حالی است که در واقعیت، این رقم نزدیک به 100٪ است.
این پژوهش که توسط یک پروژه کمیسیون اروپا برای بررسی اعتماد عمومی به کارشناسان تامین شد، در ماه ژانویه 12000 نفر را در شش کشور آلمان، ایرلند، ایتالیا، نروژ، لهستان و بریتانیا مورد بررسی قرار داد و نتیجه این بود که 65 درصد مردم بریتانیا از تخمین دقیق درصد دانشمندانی که معتقد به وقوع تغییرات آب و هوایی هستند، دورند.
برای بابی دافی، استاد سیاست عمومی در کینگز کالج لندن و یکی از نویسندگان گزارش، این برآورد در میان مردم «قابل درک» است، زیرا خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسانه‌های اجتماعی اختلاف نظر بین دانشمندان را تشدید می‌کنند.
پژوهشگران دریافتند که اقلیتی از مردم بریتانیا و نروژ، حقایق اثبات‌ شده مربوط به تغییر اقلیم را نمی‌پذیرند. 17 درصد بزرگسالان بریتانیا یا از هر شش نفر یک نفر معتقد نیستند که تغییر اقلیم یک پدیده ساخته دست بشر است، اگرچه 72 درصد خلاف این فکر می‌کنند. در نروژ هم، یک‌چهارم پاسخ‌دهندگان گفتند که فکر نمی‌کنند تغییرات آب و هوایی ساخته دست بشر است، در حالی که 61 درصد نظر مخالف دارند. دافی می‌گوید در میان مردم نروژ تردید درباره تغییر اقلیم یک «الگوی شناخته‌شده» است. به گفته او در همین حال نقش این کشور به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز منطقه احتمالاً نگرش‌ها را تغییر می‌دهد.
در سراسر اروپا، به طور متوسط ​​74 درصد مردم فکر می‌کنند که تغییرات آب و هوایی عمدتاً ناشی از فعالیت‌های انسانی است، و ایتالیایی‌ها و ایرلندی‌ها به‌ترتیب 82 و 81 درصد بر این عقیده‌اند.
سهم اروپا در تولید کربن
بر اساس گزارش یورونیوز در حالی که استفاده خودرو در اروپا اصلی‌ترین شیوه حمل و نقل در اروپا به حساب می‌آید، فقط ۱۵ درصد از حجم انتشار گاز دی‌اکسید کربن را شامل می‌شوند. کمیسیون اروپا سال گذشته در پاسخ به دغدغه تولیدکنندگان درباره نبود استقبال از خودروهای تمام الکترونیکی، پیشنهاد افزایش جایگاه‌های شارژ الکترونیکی را مطرح کرده بود. اورزلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا پیشنهاد داده بود تا در جاده‌های بین راهی در فواصل شصت کیلومتری یک جایگاه شارژ خودروهای برقی تعبیه شود. خودروسازان همواره از کمبود زیرساخت‌های مراکز شارژ خودرو گله‌مند هستند؛ به‌ویژه آن که امکانات در این زمینه، در کشورهای شرقی و جنوبی اروپا محدودتر است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *