پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گرما پیرمان می‌کند

دانشمندان پیامدهای زندگی در دنیای گرم‌تر را بررسی می‌کنند

گرما پیرمان می‌کند

بررسی موج گرما در دو دهه گذشته باز هم نمی‌تواند به پیش‌بینی آینده‌ای کمک کند که در آن تابستان‌های داغ عادی شوند





گرما پیرمان می‌کند

۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

وقتی که لری کنی، استاد فیزیولوژی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، تحقیقات خود را درباره اینکه شدت گرما چقدر به انسان آسیب می‌زند، آغاز کرد، سراغ کارگرانی رفت که هنگام فاجعه اتمی «تری مایل آیلند» در پنسیلوانیا و زمانی که دما به ۷۴ درجه سانتی‌گراد (۱۶۵ درجه فارنهایت) رسید، داخل نیروگاه بودند.
«لری کنی» در سال‌های بعد روی این موضوع متمرکز شد که استرس گرما چگونه روی طیفی از مردم در آب و هوای نامساعد تاثیر می‌گذارد؛ افرادی مانند فوتبالیست‌ها، سربازانی که لباس‌های محافظ به تن دارند و دوندگان مسافت در صحرا. «کنی» این اواخر به تحقیق درباره مردم عادی، در حال انجام کارهای روزمره در شرایطی پرداخت که تغییر اقلیم، دمای زمین را به نقطه جوش نزدیک می‌کند.

 

روز دوشنبه هشدار گرمای شدید و توصیه‌های مقابله با آن در سراسر قسمت‌های شرقی ایالات متحده شنیده شد؛ درست بعد از اینکه دمای هوای آخر هفته در جنوب غرب آمریکا رکورد زده بود. اداره آب و هوای ملی آمریکا اعلام کرد که در چند روز آینده گرما به شمال شرق می‌رود.
موج گرمای شدید بخش‌هایی از کره زمین را با نظم وحشت‌برانگیزی تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش نیویورک تایمز، دانشمندان در حال بررسی عواملی هستند که در جهان گرم‌تر، باعث بیماری و مرگ و میر انسان می‌شوند. آنها می‌خواهند بدانند چند نفر دیگر به بیماری‌های ناشی از افزایش دمای هوا مبتلا می‌شوند و صدماتی که می‌بینند چقدر مکرر و شدید خواهد بود. دانشمندان همچنین می‌خواهند بدانند چگونه می‌توانند از جوامع به شدت آسیب‌پذیر محافظت کنند.

هوبر می‌گوید که دانشمندان به سختی می‌توانند بگویند تغییر اقلیم چگونه روی سلامت و رفاه انسان در مقیاس بزرگتر تاثیر می‌گذارند. به ویژه در کشورهای در حال توسعه که عده بسیاری هم‌اکنون تحت تاثیر پیامدهای آن قرار گرفته‌اند. اما داده‌های لازم برای این تحقیق بسیار کم است. استرس گرمایی محصول عوامل بسیاری است: رطوبت، آفتاب، باد، هیدراتاسیون، لباس و آمادگی جسمانی و طیف آسیب‌های آن آنقدر گسترده ا‌ست که پیش‌بینی اثرات آن در آینده با هر دقتی، دشوار خواهد بود

پیش‌بینی زندگی در آینده‌ای داغ
دانشمندان به یک چیز یقین دارند: آنها نمی‌توانند بر اساس موج گرمایی که در دو دهه گذشته رخ داده، خطرات احتمالی که در آینده پیش روی ماست را پیش‌بینی کنند. ارتباط میان انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش شدید دما آنقدر واضح است که برخی از محققان می‌گویند خیلی زود ممکن است به نقطه‌ای برسیم که دیگر فایده ندارد که بگوییم موج گرمای شدیدی که امروز رخ می‌دهد، دو دهه پیش اتفاق افتاده؛ یعنی قبل از آنکه انسان دمای زمین را بالا ببرد. متیو هوبر، دانشمند اقلیم در دانشگاه پردو می‌گوید که اگر سرعت گرمایش جهانی کاهش پیدا نکند، گرم‌ترین موج گرمایی که خیلی‌ها آن را تجربه کرده‌اند به روزهای عادی تابستانی تبدیل می‌شود. پردو تاکید می‌کند: «چیزی نیست که بتوانید از آن فرار کنید.»
هوبر می‌گوید که دانشمندان به سختی می‌توانند بگویند تغییر اقلیم چگونه روی سلامت و رفاه انسان در مقیاس بزرگتر تاثیر می‌گذارد. به ویژه در کشورهای در حال توسعه که عده بسیاری هم‌اکنون تحت تاثیر پیامدهای آن قرار گرفته‌اند. اما داده‌های لازم برای این تحقیق بسیار کم است. استرس گرمایی محصول عوامل بسیاری است: رطوبت، آفتاب، باد، هیدراتاسیون، لباس و آمادگی جسمانی و طیف آسیب‌های آن آنقدر گسترده ا‌ست که پیش‌بینی اثرات آن در آینده با هر دقتی، دشوار خواهد بود.
اثر افزایش دما و رطوبت بر بدن انسان
به گفته هوبر تحقیقات کافی درباره این موضوع وجود ندارد؛ اینکه به جای وقوع تابستان با گرمای ناگهانی، تجربه زندگی تمام مدت در دنیای گرم‌تر چگونه خواهد بود. او می‌گوید: «ما نمی‌دانیم عواقب طولانی‌مدت بیدار شدن هر روز از خواب، سه ساعت کار کردن در گرمای کشنده، تعریق شدید و بعد بازگشت به خانه، چه خواهد بود.»
اهمیت روزافزون این مسائل باعث شده تا محققانی مانند لری کنی جذب این موضوع شوند. کنی هیچ‌وقت به چشم یک دانشمند اقلیم به خودش نگاه نمی‌کرد. او به همراه همکارانش برای این تحقیق، تعدادی از زنان و مردان جوان و در سلامت کامل را در اتاق‌هایی با طراحی ویژه قرار داد؛ جایی که آنها خیلی نرم دوچرخه‌سواری می‌کنند. محققان سپس دما و رطوبت اتاق را بالا بردند.
آنها متوجه شدند که افراد مورد آزمایش در دمای بسیار پایین‌تر (دمای حباب مرطوب)، نسبت به آنچه دانشمندان اقلیم تخمین می‌زدند، دچار گرمازدگی خطرناکی شدند. آنها مشاهده کردند که در شرایط بخار حمام، بدن انسان گرما را سریع‌تر از آنکه عرق کند تا دمای بدن پایین بیاید، جذب می‌کند. کنی می‌گوید که متاسفانه بدن انسان برای ادامه در گرمای شدید به اندازه کافی عرق نمی‌کند.
گرمازدگی تنها پیامد تغییر اقلیم نیست
گرما پیامدی از تغییر اقلیم است که ذاتا ویرانگر است. نه تنها مناظر، اکوسیستم و زیرساخت‌ها را از بین می‌برد بلکه به اعماق بدن تک تک موجودات نیز نفوذ می‌کند.
قربانیان گرمای شدید اغلب تنها در خانه‌هایشان می‌میرند. گرمای شدید جدا از گرمازدگی، باعث سکته قلبی و نارسایی کلیه می‌شود. به اندام‌ها و سلول‌های بدن، حتی به دی‌ان‌ای ما هم آسیب می‌زند. آسیب‌های گرما در سنین خیلی کم یا خیلی بالا تشدید می‌شود. همچنین در افرادی که فشار خون بالا، آسم و ام‌اس دارند یا به بیماری‌های دیگری مبتلا شده‌اند.
زمانی که جیوه دماسنج بسیار بالا رود، نمی‌توانیم در حرفه خود کارآمد باشیم. قدرت تفکر و عملکردهای حرکتی ما مختل می‌شوند. گرمای شدید همچنین باعث افزایش جرم و جنایت، اضطراب، افسردگی و خودکشی می‌شود.
ویدیا ونوگوپال، استاد سلامت محیط زیست در دانشگاهی در هند، سال‌هاست که درباره این موضوع تحقیق می‌کند که گرما چه بلایی بر سر کارگران کارخانه‌های فولاد، خودروسازی و کوره‌های آجرپزی می‌آورد. خیلی از آنها بر اثر کم‌آبی شدید بدن، سنگ کلیه می‌گیرند.

قربانیان گرمای شدید اغلب تنها در خانه‌هایشان می‌میرند. گرمای شدید جدا از گرمازدگی، باعث سکته قلبی و نارسایی کلیه می‌شود. به اندام‌ها و سلول‌های بدن، حتی به دی‌ان‌ای ما هم آسیب می‌زند. آسیب‌های گرما در سنین خیلی کم یا خیلی بالا تشدید می‌شود. همچنین در افرادی که فشار خون بالا، آسم و ام‌اس دارند یا به بیماری‌های دیگری مبتلا شده‌اند

*گرما بر زایمان زودرس و نوزادان کم‌وزن اثر دارد
ونوگوپال سال‌ها پیش با صحنه‌ای روبه‌رو شد که هیچ‌وقت فراموشش نمی‌کند. او با یک کارگر فولاد دیدار کرد که برای مدت ۲۰ سال روزی ۸ تا ۱۲ ساعت نزدیک یک کوره کار می‌کرد. نصف موهای سرش سفید بود، پوست صورتش چروکیده شده بود و بالاتر از ۵۵ سال به نظر می‌رسید. اما کارگر گفت که سنش حدودا بین ۳۸ تا ۴۰ سال است. ونوگوپال می‌گوید که این همان نقطه عطفی بود که فهمیدیم گرما سن آدم را بالاتر می‌برد.
ادلید ام. لوزامبیلی، محقق دانشگاه آقا خان در کنیاست. او درباره اثرات گرما روی زنان باردار و نوزادان منطقه کیلیفی در ساحل کنیا تحقیق می‌کند. زنان حتی در زمانی که باردارند، ساعت‌ها پیاده‌روی می‌کنند تا برای خانواده خود آب بیاورند. تحقیقات نشان می‌دهد که در معرض گرما قرار گرفتن منجر به زایمان زودرس و تولد نوزادان کم‌وزن می‌شود. لوزامبیلی مشاهده کرده بود که مادران یک روز پس از زایمان با نوزادان یک روزه خود روی پشت‌شان مسافت‌های طولانی را پیاده‌روی می‌کنند. در این شرایط بدن و دهان نوزادان تاول می‌زند و شیردهی بسیار مشکل است.لوزامبیلی می‌گوید این شواهد کافی بودند تا او بداند که تغییر اقلیم چگونه جلوی پیشرفت آفریقا در جلوگیری از مرگ و میر نوزادان را گرفته است.
استفاده از خنک‌کننده‌ها نه تنها راه‌حلی کوتاه مدت است که خود به تنهایی باعث گرم‌تر شدن کره زمین می‌شود. دانشمندان باید به دنبال راهی پایدارتر باشند تا بتوانند جلوی گرم‌تر شدن کره زمین را بگیرند. اولی جی، استاد گرما و سلامت در دانشگاه سیدنی می‌گوید با توجه به اینکه بسیاری هنوز به هیچ دستگاه خنک‌کننده‌ای دسترسی ندارند، باید به دنبال راه‌های مقابله پایدارتری بود چرا که خنک‌کننده‌ها با مصرف برق بالایی که دارند باعث گرم‌تر شدن کره زمین می‌شوند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *