پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تخلفات سودآور در کمیسیون ماده ۱۰۰

حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی در شورای شهر تهران به تشریح شیوه تبدیل تخلف به ساختمان پرداخت

تخلفات سودآور در کمیسیون ماده ۱۰۰





تخلفات سودآور در کمیسیون ماده ۱۰۰

۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام ما | آوار فساد و تخلف متروپل ده روزه شد. ساختمانی که در ابتدا برای 9 طبقه ساخته شده بود و بعد سه طبقه اضافه روی خودش تحمل کرد. همزمان با آواربرداری متروپل، مشخص شد که حتی پروانه ساخت هم نداشته است. فروریختن ساختمان نوساز آبادان حالا سایه تخلفات از روی متروپل‌های زنده دیگر ایران را هم برداشته است، ساختمان‌هایی که به گفته حمزه شکیب، سرپرست نظام مهندسی کشور، تعدادشان کم نیست. او می‌گوید تنها در یک فقره در یکی از استان‌ها میزان ورود پرونده‌های شهرسازی به کمیسیون ماده 100، 120 درصد بود و این یعنی، تخلفات به قدری برای سازندگان سودآور است که پرونده‌ها دوباره به کمیسیون ماده 100 آورده می‌شوند.

 

نام تمام ساختمان‌های ناامن ایران، این روزها متروپل است. ساختمانی که بدون توجه به اخطارهای نظام مهندسی کشور قد کشید و حالا توجهات به آن‌ جلب شده است. حمزه شکیب، سرپرست نظام مهندسی کشور دیروز، سه شنبه، ۱۰خرداد به صحن شورای شهر تهران آمد و درباره متروپل‌ها صحبت کرد. او گفت بعد از زلزله رودبار ساخت‌وسازها با کیفیت بهتری انجام شد اما هنوز ایرادات و اشکالات زیادی وجود دارد. او با اشاره به موضوع متروپل آبادان گفت: ساختمان هنوز به بهره‌برداری نرسیده بوده که زیر بار یک دوم بارهای ثقلی خود بوده است و با این وضعیت مواجه شده اگر به بهره‌برداری می‌رسید تعداد افراد بیشتری در ساختمان حضور داشتند و گرفتار حادثه می‌شدند. متاسفانه هیچ سازوکار مناسب طراحی و اجرایی برای این ساختمان پیش‌بینی نشده بود. پلاسکو، موضوع دیگری بود که شکیب به آن اشاره کرد، او گفت پلاسکو روزی نماد ساختمان‌های بلند کشور بود و اگر مقررات ایمنی ساختمان‌ها اجرایی می‌شد، هنوز پلاسکو را داشتیم.
او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: هزار ساختمان بلندمرتبه داریم که باید به صورت پایلوت برای آنها مواردی را اجرایی کنیم از جمله تدوین دستورالعمل و مکانیزم فوق‌ریزش.

رییس شورای شهر تهران : باید کمیته‌ای تخصصی متشکل از وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی تشکیل شود و نهایتا تصمیم جدی و نهایی اتخاذ شود

آتش‌سوزی، مسئله دیگری بود که شکیب به آن اشاره کرد. موضوعی که احتمالا به بخشنامه تازه زاکانی هم بی‌ارتباط نباشد. بخشنامه‌ای که قرار است، ایمنی ساختمان‌ها را از آتش نشانی‌ها بگیرد. شکیب در ادامه صحبت‌هایش گفت: اگر آتش سوزی در این ساختمان‌ها اتفاق افتاد باید بدانیم کدام طبقات فروریزش دارد و این اطلاعات را پس از احصاء در اختیار آتش نشانی‌های منطقه قرار دهیم تا سازه را بشناسند و در هنگام آتش‌سوزی مکانیزم فروریزش موجود باشد البته این کار از قبل آغاز شده ولی متاسفانه دنبال نشده است.
شکیب درباره نهضت ملی مسکن هم توضیحاتی داد. او به موضوع مسکن مهر در کرمانشاه هم ارجاعاتی داد، مسکن‌های مهر در سرپل ذهاب که زلزله امانشان را برید: بیش از دو میلیون مسکن ساخته شد، از لحاظ کمیتی کاری بزرگ انجام شده است اما باید از لحاظ کیفیت نیز اقدامات لازم را انجام دهیم در زلزله سرپل ذهاب استان کرمانشاه مشاهده کردیم که این ساختمان‌ها تخریب شدند متاسفانه هنگام ساخت ساختمان‌ها از کیفیت غافل می‌شویم.
او ادامه داد: در ساختمان‌سازی ۳۰ درصد هزینه برای اسکلت و ۷۰ درصد برای نازک‌کاری‌ها و مواردی از این دست است که در زلزله متاسفانه همه آنها را از دست می‌دهیم. ما می‌دانیم در کشوری زندگی می‌کنیم که زلزله‌خیز است لذا در نهضت ملی مسکن باز هم صرفا به کمیت توجه می‌شود بی‌تردید باید درس بگیریم و به سراغ تامین کیفیت برویم.
شکیب اما معتقد است که ایران در حوزه دانش مهندسی جزو ۵ کشور برتر دنیاست. او می‌گوید توان و دانش لازم علم مهندسی در کشور وجود دارد اما این دانش و علم در کشور پیاده سازی نمی‌شود: چرا که نظامات درون و بیرون سازمانی را رعایت نمی‌کنیم. باید به سمتی حرکت کنیم که محصول نهایی استاندارد باشد.
سرپرست نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه توضیحاتی درباره ساختمان‌های ناامن شهرهای دیگر هم داد. او گفت: متروپل ابتدا برای ۹ طبقه طراحی شده ولی برای این کار از افراد صلاحیت‌دار استفاده نمی‌کند و بعد سه طبقه اضافه می‌کند و برخی ستون‌ها را حذف می‌کند و سیستم سازه‌ای بسیار عجیبی را که در دنیا مشابه آن وجود ندارد پیاده‌سازی می‌کند هیچ قاعده و ضابطه‌ای در آن رعایت نشده و متاسفانه این افراد آنقدر قدرت داشتند که هیچ کس هم نمی‌توانست برود و نظارت بکند و خارج از روال معمول این ساختمان اجرا شده البته در استان‌های دیگر هم موارد مشابه داریم که باید ان‌شاءالله این روند اصلاح شود. او گفت در یکی از استان‌ها که نامش را نمی‌آورد، میزان ورود پرونده‌ها به کمیسیون ماده صد، ۱۲۰ درصد بوده و این یعنی تخلفات برای سازندگان سودآور بوده است. به اعتقاد کارشناسان شهری تا زمانی که هزینه تخلفات برای سازندگان گران تمام نشود، تخلفات و فساد تمام نمی‌شود.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در ادامه جلسه در جمع خبرنگاران به لیست ساختمان‌های ناامن هم اشاره کرد، لیستی که به تازگی از سوی یکی از سایت‌های اینترنتی منتشر شد اما ان‌قلت‌هایی به آن وارد شد. چمران گفت: من موافق انتشار این ساختمان‌های ناایمن هستم اما اینکه مردم بدانند این ساختمان‌ها چه ساختمان‌هایی هستند، موضوعی است که باید بررسی بیشتری روی آن انجام شود و تصور می‌کنم شهردار تهران نیز همین نظر را دارد. او همچنین از تشکیل کمیته‌ای تخصصی برای پیگیری ساختمان‌های ناامن صحبت کرد و گفت: نظر من این است که باید کمیته‌ای تخصصی متشکل از وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی تشکیل شود و نهایتا تصمیم جدی و نهایی اتخاذ شود. باید ساختمان‌های ناایمن مورد پیگیری و بررسی قرار گیرند البته بررسی این موضوع در حال حاضر آغاز شده اما سرعت آن کم است و باید افزایش پیدا کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

گندمکاران هنوز طلبکارند

گندمکاران هنوز طلبکارند

دستور رئیس سازمان بازرسی به معاون تولیدی برای پیگیری طلب گندمکاران

دستور رئیس سازمان بازرسی به معاون تولیدی برای پیگیری طلب گندمکاران

دولت چهاردهم و وضعیت آب کشور

دولت چهاردهم و وضعیت آب کشور

رهاسازی آب از سد گتوند و چالش‌های آن

رهاسازی آب از سد گتوند و چالش‌های آن

معدنی از طلای قابل کشت

دانشمندان می‌گویند گنجینه‌ای ۱۰۰ ساله از گندم می‌تواند به امنیت غذایی در جهان کمک کند

معدنی از طلای قابل کشت

افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری

«غلامحسین هادی‌زاده رئیسی» عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، در گفت‌وگو با «پیام ما» سیاست‌های بخش کشاورزی را نقد کرد

افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری

آتش مزارع، خائیز را خاکستر کرد

«پیام ما» منشأ و ابعاد آتش‌سوزی در منطقه‌ای حفاظت‌شده در مرز دو استان خوزستان و کهگیلویه‌وبویراحمد را بررسی کرد

آتش مزارع، خائیز را خاکستر کرد

آتش در نخلستان‌های سیستان‌وبلوچستان

در پی گرم‌شدن هو،ا علاوه‌بر جنگل‌های کشور، نخلستان‌ها نیز طعمۀ حریق شدند

آتش در نخلستان‌های سیستان‌وبلوچستان

ادعای رشد ۴ برابری حجم آب «دریاچۀ ارومیه»

پس از انتشار خبر کاهش دوبارۀ سطح تراز آب این تالاب در خرداد امسال دوباره مطرح شد

ادعای رشد ۴ برابری حجم آب «دریاچۀ ارومیه»

 محکومیت ۲۰ میلیاردی قاچاقچی پیاز

 محکومیت ۲۰ میلیاردی قاچاقچی پیاز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر