سایت خبری پیام ما آنلاین | خسارت پنهان جهانِ گرم‌تر

تحقیقات نشان می‌دهد اضطراب ناشی از تغییر اقلیم رو به افزایش است

خسارت پنهان جهانِ گرم‌تر





خسارت پنهان جهانِ گرم‌تر

۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

زخم‌های جهانِ گرم‌تر همه‌جای زمین دیده می‌شود؛ از افزایش سطح آب دریاها گرفته تا آب شدن یخچال‌های قطبی و جنگل‌های سوخته. اما تغییر اقلیم نیز آثار شدیدی روی سلامت روان می‌گذارد. آثاری که تاکنون قابل مشاهده نبود. کارشناسان و روان‌شناسان سعی می‌کنند درک کنند که چگونه رنج و آزار دنیای غیرقابل پیش‌بینی و ناپایدار، سلامت ذهن و روان ما را شکل می‌دهد.

 

تحقیقات نشان می‌دهند بیش از ۵۰درصد از افراد ۱۶ تا ۲۵ ساله احساس می‌کنند که نسل بشر رو به انقراض است. همچنین ۵۰درصد می‌گویند که به فرصت‌هایی که پدر و مادرهایشان داشته‌اند، دسترسی ندارند.
علاوه بر افرادی که خانه‌های خود را در سیل و آتش‌سوزی‌های گسترده از دست داده‌اند، میلیون‌ها نفر با موج گرمای بی‌سابقه روبه‌رو شده‌اند. «بریت ورای»، محقق دانشگاه استنفورد می‌گوید که اثرات آن می‌تواند به گونه‌ای باشد که ادامه دادن به زندگی را سخت کند.
اضطراب ناشی از تغییر اقلیم
سال گذشته گزارشی درباره اضطراب ناشی از تغییر اقلیم و ارتباط آن با اقدامات سیاستمداران در مجله لانست منتشر شد. در این تحقیق،‌ روان‌شناسان، دانشمندان محیط زیست و روان‌پزشکان با روشی مبتکرانه از ۱۰هزار نفر در رنج سنی ۱۶ تا ۲۵ سال نظرسنجی کرده بودند. ۷۵درصد از مشارکت‌کننده‌گان جوان، از ۱۰ کشور مختلف، گفتند که آینده، ترسناک است. تقریبا نیمی از آن‌ها از احساسات و افکار خود درباره تغییر اقلیم و اثرات منفی آن بر زندگی روزمره گفتند. آن‌ها می‌گویند توانایی تمرکز، خواب، خوراک، درس خواندن و لذت بردن از روابط‌شان تحت تاثیر قرار گرفته است.
بریت ورای، محقق دانشگاه استنفورد در زمینه تغییر اقلیم و سلامت روان در گفت‌وگو با مجله اسمیتسونین می‌گوید که زمانی که فردی تشدید تهدیدات الگوهای فرهنگی-رفتاری را درک می‌کند، اضطراب ناشی از تغییر اقلیم، واکنشی طبیعی و سالم تلقی می‌شود. اما ورای در ادامه تاکید می‌کند که اگر این حس‌ها شدیدتر شوند به مشکل بزرگتری تبدیل می‌شود و آن فرد توانایی عملکرد، دسترسی به رفاه و به شب رساندن روز را از دست می‌دهد.
استرس، غم و خشم
بریت ورای در کتاب جدید خود با نام «وحشت نسل» راهبردهایی را برای مقابله با مشکلات سلامت روان پیشنهاد می‌دهد که اغلب هنگام مواجه با بحران اقلیمی رخ می‌دهد. ورای، اضطراب ناشی از تغییر اقلیم را اینگونه توضیح می‌دهد که زمانی که فردی متوجه جدی ‌بودن تغییر اقلیم و بحران گسترده‌تر اکولوژیکی می‌شود، مجموعه‌ای از احساسات را تجربه می‌کند. اضطراب یکی از جنبه‌های آن است. احساسات دیگری نیز همزمان به انسان نفوذ می‌کنند که کارشناسان سلامت روان و دانشمندان معتقدند از اثرات اضطراب ناشی از تغییر اقلیم است. حس غم و غصه، خشم، درماندگی، ناامیدی و دیگر احساساتی که دشوار و چالش‌برانگیزند.
اثرات تغییر اقلیم بر اقلیت‌ها
روانشناسان و مشاوران می‌گویند که اضطراب ناشی از تغییر اقلیم می‌تواند برای برخی استرس‌زا باشد اما برای برخی عامل فکرهایی بسیار تیره‌تر است. به گزارش نیویورک تایمز، در نظرسنجی که سال ۲۰۲۰ انجام شد، بیش از نیمی از آمریکایی‌ها اعلام کردند که درباره تاثیر اقلیم روی سلامت ذهن‌شان نگرانند و بیش از دو سوم آن‌ها گفتند که از دیدن اثرات تغییر اقلیم روی کره زمین استرس می‌گیرند. جوانان بیشتر از همه ناراحتند.
سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها و شهروندان بومی که معمولا در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که دارای سابقه معدن‌کاری،‌ حفاری انرژی و دیگر آلودگی‌ها را دارد. کارشناسان می‌گویند که واکنش احساسی مردم قابل توجیه است. تهدید، واقعی است و همانند افزایش سطح کربن در جو زمین و رسیدن آن به مراحل خطرناک، جدی‌تر می‌شود.
استرس اقلیمی، باری روی دوش جوانان
انگیزه «ورای» برای نوشتن این کتاب از تجربه‌ای شخصی آغاز می‌شود. ورای در سال ۲۰۱۷ نمی‌تواند تصمیم بگیرد که بچه‌دار شود یا نه. چون او به عنوان کسی که در معرض اخبار و فجایع تغییر اقلیم قرار داشت، اثرات روحی و روانی‌اش را در زندگی خود احساس کرده بود. ورای در این پروژه به همراه گروهی از روانشناسان حوزه اقلیم، روان‌پزشکان، اپیدمولوژیست‌ها و فعالان سعی می‌کند بار استرس اقلیمی بر دوش جوانان در سراسر دنیا را درک کند. آن‌ها در این تحقیق کشورهای کم‌درآمد،‌ متوسط و پولدار را بررسی کرده‌اند؛ کشورهایی که در معرض تغییر اقلیم قرار گرفته‌اند و آن‌هایی که در برابر فجایع اقلیمی نسبتا مقاوم‌تر بوده‌اند.
دانشمندان می‌گویند که اضطراب و استرس ناشی از تغییر اقلیم در سال‌های آینده بیشتر می‌شود. به گفته ورای این یافته‌ها نشان می‌دهند نگرانی جوانان فقط به خاطر تغییر اقلیم نیست بلکه به خیانت دولت‌ها و دروغ‌های سیاستمداران نیز برمی‌گردد. ورای تاکید می‌کند که بشر همواره سعی دارد بر طبیعت غلبه کند تا اینکه به دنبال راه‌های سالم برای ادغام شدن با آن بگردند.

بریت ورای می‌گوید با نوشتن این کتاب قصد دارد نشان دهد که اگر نسبت به تغییر اقلیم اضطراب دارید احساسی کاملا طبیعی و سالم است. در واقع نشان‌دهنده آن است که شما به این موضوع اهمیت می‌دهید، رخدادهای جهان روی شما تاثیر می‌گذارد و راه‌های دفاعی ناخودآگاه شما را بی‌حس نکرده‌اند

اضطراب، واکنش طبیعی انسان
ورای می‌گوید با نوشتن این کتاب قصد دارد نشان دهد که اگر نسبت به تغییر اقلیم اضطراب دارید احساسی کاملا طبیعی و سالم است. در واقع نشان‌دهنده آن است که شما به این موضوع اهمیت می‌دهید، رخدادهای جهان روی شما تاثیر می‌گذارد و راه‌های دفاعی ناخودآگاه شما را بی‌حس نکرده‌اند. ورای معتقد است که برای سازگاری بیشتر با مشکلات باید روی خودمان کار کنیم. یکی از راه‌ها پیدا کردن مکانی است که بتوانید این احساسات را به اشتراک بگذارید، صادقانه درباره آن صحبت کنید، احساسات خود بدون قضاوت و بدون خجالت بیان کنید. ورای همچنین تاکید می‌کند که باید یاد بگیریم چگونه انرژی خود را با وجود نگرانی‌ها دوباره بازسازی کنیم.
برای سازگاری و مقاوم شدن در برابر تغییر اقلیم، باید راهکارهای فردی و جمعی پیدا شود. محققان می‌گویند که بشر یک مزیت ویژه به طور خودکار دارد: توانایی در سازگاری با شرایط چالش‌برانگیز. پس می‌توان قبل از وخامت گرفتن آن به دنبال راه‌های پیشگیری بود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *