پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فهرست متروپل های ایران

مدیران شهری هم از داشتن ساختمان‌های ناایمن در شهرهای‌شان گلایه دارند و هم می‌خواهند مسامحه کنند

فهرست متروپل های ایران





فهرست متروپل های ایران

۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

پیام ما- یک هفته پس از فروریختن ساختمان متروپل در آبادان در حالی که مسئولان شهری چه در پایتخت و چه در شهرهای دیگر از داشتن متروپل‌هایی در شهرهای خود خبرداده‌اند. این در حالی است که ۵ سال قبل انتظار می‌رفت با تهیه گزارش ملی پلاسکو مدیران شهری در قبال سازه‌های ناایمن شهر خود با تساهل و تسامح برخورد نکنند.

 

ساختمان شهرداری منطقه یک، پاساژ مهستان، پاساژ آلومینیوم و پاساژ علاالدین تنها تعدادی از 129 ساختمان ناایمن در تهرانند. ساختمان‌هایی که سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران اعلام کرد که در معرفی و اعلام نام آن‌ها با کسی تعارف و شوخی ندارد و به زودی اسامی ساختمان‌های ناامن را منتشر می‌کند. پیش از اعلام رسمی او اما سایت خبری انصاف نیوز، فهرستی 129تایی ساختمان‌های ناامن را منتشر کرد. فهرستی که شهرداری دوره قبل هم یکبار آن را در سامانه شفاف منتشر کرده بود اما به دلایلی مجبور به حذف آن‌ها شد. فهرستی که در آن نام اماکن تازه تاسیسی چون سینما آزادی که همه ساله پذیرای جشنواره سینمایی فجر است هم به چشم می‌خورد، ساختمانی که یکبار آتش گرفت و توقع می‎‌رفت بعد از بازسازی دست کم امن ساخته شود. بیمارستان شهدای تجریش در منطقه یک، پاساژ‌های پرترددی چون قائم و پارکینگ طبقاتی باهنر هم از دیگر ساختمان‌هایی هستند که در این فهرست 129 تایی به چشم می‌آیند.

افسانه خواست خدایی، عضو شورای شهر شیراز: هتل آسمان شیراز هم می‌تواند نماد متروپل دیگری باشد. متروپل نماد بی‌تدبیری و بی‌کفایتی برخی مسئولان شهری است و این خطر برای هتل آسمان در شهر شیراز نیز وجود دارد، چراکه اینان نه نماد تخلف مالک بلکه نماد تخلف مسئولان وقت است

انتشار فهرست انصاف نیوز حالا واکنش متولیان امر شهری را هم به همراه داشته است. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران به ایسنا گفته که این لیست مورد تایید آتش‌نشانی نیست. اما این عدم تایید معنایش این نیست که تمام ساختمان‌هایی که نامشان در این فهرست آمده، ایمن هستند و ممکن است ساختمان‌های ناایمن هم در این لیست باشد.
او تاکید کرده است: موضوع مهم ضرورت توجه به ایمنی ساختمان‌ها است. آتش‌نشانی تهران این آمادگی را دارد که از این ۱۲۹ ساختمان که اسامی‌شان منتشر شده و همچنین دیگر ساختمان‌های شهر تهران بازدید ایمنی کرده و موارد خطرناک و خلاهای ایمنی آن‌ها را استخراج و به مالکان بیان کنند. همانطور که گفتم آتش‌نشانی تهران این آمادگی را دارد که از ساختمان‌های مختلف بازدید ایمنی انجام دهد. همچنین آن دسته از مالکانی که تصور می‌کنند که ساختمانشان نا ایمن است، می‌توانند به آتش‌نشانی مراجعه کرده و درخواست خود را برای انجام بازدید ایمنی ارائه دهند.
ناصر امانی، عضو شورای ششم شهر تهران هم در این راستا گفته که 129 ساختمان مورد تایید شهرداری و شورای ششم شهر تهران نیست چون فهرست متعلق به شورای پنجم شهر تهران بوده و مورد تایید نیست: پیشتر دادستانی تهران رسماً اعلام کرده بود که هیچ گونه محدودیتی برای اعلام اسامی و اطلاعات ساختمان‌ها و اماکن نا‌ایمن و خطرناک تهران وجود ندارد.
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اما دیروز در گفت‌وگو با ایسنا اولتیماتوم نهایی را به شهرداری داد. او گفت: در نامه‌ای که در مورد ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر و لزوم آگاهی شهروندان بود تأکید کردیم که فهرست ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر شهر تهران در سامانه شفافیت ظرف مدت یک هفته منتشر شود. او با بیان اینکه در سال ۹۸ شورای شهر مصوبه‌ای داشت که شهرداری را ملزم به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود تهران کرده بود، گفت: از شهرداری خواستیم که ساختمان‌ها را با اولویت تعداد مراجعین، اهمیت بنا و موارد خطرآفرین به روزرسانی کند و آخرین تدابیر ایمنی صورت گرفته قبل از انتشار مدنظر قرار گرفته شود. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه لازم است حتما سازمان آتش‌نشانی نسبت به به روزرسانی اطلاعات ساختمان‌های ناایمن اقدام کند، گفت: انتشار اسامی ساختمان‌ها بدون بروزرسانی اطلاعات ممکن است تبعاتی داشته باشد چرا که ممکن است مالک نسبت به ایمن‌سازی اقدام کرده باشد و در صورتی که اسم ساختمان در میان ساختمان‌های ناایمن منتشر شود، پیگیری قضایی برای او محفوظ است.
متروپل‌ها اما تنها مختص به تهران نیستند، ساختمان‌های ناامن در جای جای ایران قد کشیده‌اند.
افسانه خواست خدایی، عضو شورای شهر شیراز هم به تازگی گفته که هتل آسمان شیراز هم می‌تواند نماد متروپل دیگری باشد: متروپل نماد بی‌تدبیری و بی‌کفایتی برخی مسئولان شهری است و این خطر برای هتل آسمان در شهر شیراز نیز وجود دارد، چراکه اینان نه نماد تخلف مالک بلکه نماد تخلف مسئولان وقت است. هتلی که سرمایه‌گذار آن معتقد است که با امضای همه مسئولان وقت مجوزات لازم مجموعه را با این ارتفاع و شرایط را گرفته‌است و در نهایت این مجوزهای شهرداری بود که هتل آسمان را بر پا کرد. غیر از شیراز، در مشهد هم سایه 315 متروپل در شهر سنگینی می‌کند. ساختمان‌های ناامنی که در فهرست اعلام شده در سال 99 نام بازار حضرتی، پاساژ فردوسی، مجتمع زیست خاور و بازار رضا هم در آن به چشم می‌خورد. رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری اهواز هم هفته گذشته اعلام کرد که بیش از هزار و 570 ساختمان ناایمن شناسایی شده است. ساختمان‌هایی که با توجه به دستور رئیس جمهوری درباره برخورد با آن‌ها مشخص نیست، سرپا بمانند یا نه.

نفیسه آزاد، پژوهشگر جامعه‌شناس شهری: «مسئله این لیست و آن لیست نیست، هرکس یک بار مثلاً به بازار تهران رفته باشد می‌فهمد که کوچکترین اتفاقی در آن چه فاجعه‌ای به بار خواهد آورد. مسئله شکلی از حکمروایی شهری است که در آن هر نهاد فقط بخشی از مسئولیت را دارد و هیچ‌کس عاملِ نهایی نیست، وضعیتی که ناایمنی را حل که هیچ، تشدید هم می‌کند

اما انتشار یا عدم انتشار اسامی ناایمن‌ها در روزهای گذشته محل بحث و مجادله فعالان شهری هم بود، بعضی می‌گویند، انتشار اسامی تنها جامعه را ملتهب می‌کند و بعضی دیگر می‌گویند، این اسامی تاثیراتی روی نرخ اجاره و خرید سایر املاک منطقه نیز دارند. نفیسه آزاد، پژوهشگر جامعه‌شناس شهری اما نظر دیگری در این رابطه دارد. موضوعی که می‌تواند به چرایی تعلل در برخورد با متروپل‌های زنده در شهر پاسخ دهد. او در توییتر خود نوشته: «مسئله این لیست و آن لیست نیست، هرکس یک بار مثلاً به بازار تهران رفته باشد می‌فهمد که کوچکترین اتفاقی در آن چه فاجعه‌ای به بار خواهد آورد. مسئله شکلی از حکمروایی شهری است که در آن هر نهاد فقط بخشی از مسئولیت را دارد و هیچ‌کس عاملِ نهایی نیست، وضعیتی که ناایمنی را حل که هیچ، تشدید هم می‌کند.»
او در ادامه نوشته است: «مثلاً:آتش‌نشانی لیست موارد ناایمن را احصاء و ابلاغ می‌کند، شهرداری منطقه به مالک ساختمان اعلام می‌کند. مالک هم کاری می‌کند یا نمی‌کند، پیچیدگی‌های مالکیتی و تعدد ذی‌نفعان هم وجود دارد، شهرداری توان/خواست درافتادن با مالکان را دارد؟ سرمایه‌ اجتماعی نهادها اجازه می‌دهد؟ عموماً نه!بنابراین همه محکم سر جایشان می‌مانند و می‌توانند کاری که بر عهده‌شان بوده را انجام داده‌اند، یکی احصاء و ابلاغ کرده، یکی اعلام کرده، دیگری ابراز نگرانی کرده … اما در نهایت ناایمنی سرجایش هست و تولید و تشدید هم می‌شود چون باور عامه -به درستی- این است که کسی کاری نداره»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *