پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تهران در معرض تنش آبی قرار می‌گیرد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران

تهران در معرض تنش آبی قرار می‌گیرد





تهران در معرض تنش آبی قرار می‌گیرد

۲ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

تهران امسال یکی از 5 استانی است که در معرض تنش آبی قرار می‌گیرد. این جمله شاید یکی از مهم‌ترین حرف‌هایی بود که دیروز محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران مطرح کرد. بختیاری مهر ماه پارسال هم به پارلمان شهری تهران آمده و گفته بود که ذخایر سدهای کرج، ماملو، طالقان، لتیان و لار نسبت به سال قبل از آن، حدود 298 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است. آمارهای تازه شرکت آبفا همچنین نشان می‌‍دهد که وضعیت بارندگی و ذخیره سدهای تهران نسبت به سال آبی گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرده است. گزارش شرکت آبفا در تاریخ 31 اردیبهشت امسال نشان می‌دهد که جمع کل ذخیره آب مخازن سدهای تحت پوشش شرکت آبفا یعنی سدهای کرج، طالقان، لتیان، لار و ماملو حدود 202 مترمکعب کمتر از حجم سدها در سال 1400 است. آماری که می‌تواند زنگ خطری برای روزهای گرم سال نیز باشد. این زنگ خطر درحالی نواخته می‌شود که مصرف آب تهرانی‌ها در روزهای پیک با دبی آب رودخانه کارون برابری می‌کند.

 

دیروز، یک خرداد، پیش از گزارش بختیاری، شورای شهر تهران غافلگیر حضور مهدی چمران، رئیس هشتاد ساله شورا شد. او که به دلیل بیماری حدود دو ماه از حضور در صحن علنی پارلمان محروم بود، دیروز بالاخره به جلسه پارلمان شهری آمد و در همان ابتدای حضورش هم تذکری به شهرداری داد تا دو ماه عدم حضورش را جبران کند. در جریان جلسه دیروز یکی از اعضای شورای شهر خطاب به صحن گفت که قرار بود شهرداری به صورت ماهانه گزارش اصلاح فرآیند صدور پروانه را به شورای شهر ارائه کند اما این اتفاق محقق نشده است. چمران هم در ادامه این تذکر تاکید کرد، این مصوبه قطعا باید اجرا شود و نامه‌ای تهیه کنید خطاب به شهردار تهران که چرا مصوبه اجرا نشده و منتظر اجرایی شدن آن هستیم.

در صورت بروز زلزله بالای 6 ریشتر، تهران بین 3 تا 10 روز آب شرب دارد. ما فرصت داریم که شبکه تهران را وارد مدار کنیم و این کار تنها در توکیو رخ داده و بعد از آن در تهران می‌دهد

در ادامه جلسه دیروز، محمدرضا بختیاری درباره وضعیت آب شرب شهر تهران گزارشی ارائه کرد. او با اشاره به اینکه تهرانی‌ها حدود 17 درصد آب شرب کشور را مصرف می‌کنند، تاکید کرد که میزان مصرف آب شرب در تهران حدود یک میلیارد و 140 میلیون متر مکعب و در کشور حدود 6.6 میلیارد متر مکعب است. بختیاری در ادامه تاکید کرد: «آب شهر تهران را پنج سد تامین می‌کند و مخازن آب تهران، ۱ میلیارد مترمکعب گنجایش دارد و تقریبا ۷۰ درصد آب در سال‌های نرمال از طریق سدها و ۳۰ درصد از طریق آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود؛ به گونه‌ای که ۶۰۰ حلقه چاه داریم که ۳۰ درصد آب موردنیاز را تامین می‌کند.»
به گفته بختیاری حدود 9 میلیون و 455 هزار نفر براساس سرشماری‌ها از آب شرب استفاده می‌کنند و با توجه به وضعیت بارندگی نامناسب تهران، تنش آبی جدی است. او تاکید کرد: «امسال دومین سالی است که خشکسالی متوالی را پشت سر می‌گذاریم و متاسفانه امسال وضعیت بارندگی مناسب نیست چرا که تا به حال تنها ۱۷۹ میلی‌متر باران باریده و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۲۵۹ میلی‌متر باران باریده بود و امسال تهران جزو ۵ الی ۶ استانی است که به شدت از لحاظ آبی در تنش است.»
برابری مصرف آب استان تهران در روزهای پیک با دبی پایه رودخانه کارون
نمودارهایی که بختیاری با اتکا به آن گزارش می‌داد هم حکایت از وضعیت نامناسب ذخایر سدهای تهران داشت. نمودارها کاهش حدود 200 میلیون لیتری مخازن را تایید می‌کردند. بختیاری در همین رابطه نیز گفت: «با تمام ظرفیت چاه‌ها در مدار هستند چرا که مجبوریم مخازن استراتژیک را برای شهریورماه نگه داریم و به همین دلیل تمام چاه‌ها در مدار هستند .مصرف آب استان تهران در روزهای پیک تقریبا با دبی پایه رودخانه کارون برابر است.»

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران: امسال دومین سالی است که خشکسالی متوالی را پشت سر می‌گذاریم و متاسفانه امسال وضعیت بارندگی مناسب نیست چرا که تا به حال تنها ۱۷۹ میلیمتر باران باریده و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۲۵۹ میلیمتر باران باریده بود و امسال تهران جزو ۵ الی ۶ استانی است که به شدت از لحاظ آبی در تنش است

در زمان زلزله تا چند روز آب داریم؟
بخش دیگری از گزارش مدیرعامل شرکت آبفا، به وضعیت مخازن اضطراری تهران اشاره داشت او گفت: از برنامه نصب مخازن اضطراری عقب هستیم اما قول دادیم تا پایان امسال ۱۲۰ مخزن را نصب کنیم. ۳۷۴ مخزن اضطراری باید در تهران نصب شود و هدفمان این است که اگر زلزله بالای ۶ ریشتر رخ داد، بتوانیم ۳ تا ۱۰ روز آب تهران را تامین کنیم. بختیاری در ادامه درباره گنجایش این مخازن در مواقع اضطراری نظیر زلزله نیز توضیحاتی داد. او گفت که در صورت بروز زلزله بالای 6 ریشتر، تهران بین 3 تا 10 روز آب شرب دارد: «ما فرصت داریم که شبکه تهران را وارد مدار کنیم و این کار تنها در توکیو رخ داده و بعد از آن در تهران می‌دهد.»
کیفیت آب استان تهران هیچ مشکلی ندارد
کیفیت آب شهر تهران نیز از دیگر موضوعاتی بود که بختیاری درباره آن به شورا توضیحاتی داد، او که پیشتر هم مدعی شده بود که کیفیت آب شهر تهران هیچ مشکلی ندارد، اینبار نیز همان ادعاهای قبلی را تکرار کرد:«هر کس ادعا دارد که آب تهران از لحاظ کیفیت مشکل دارد، بیاید، چرا که آب تهران بهترین آب است و هیچ گونه آلودگی ندارد و ممکن است کیفیت آب متفاوت باشد اما آب آلوده نیست.۱۰ سال پیش نیترات در برخی جاها عدد ۱۲۰ و ۱۳۰ بود اما حالا به عدد ۵۰ رسیده که در حد استانداردهای جهانی است.»
پارلمان شهر تهران در خیابان بهشت دیروز، روز پرتذکری را پشت سر گذاشت. اعضای شورا غیر از پرسش و پاسخ با مدیرعامل شرکت آبفا تذکراتی هم خطاب به شهرداری ارائه کردند. تذکراتی که رئیس شورا هم به بعضی از آن‌ها واکنش نشان داد.

 




به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *