سایت خبری پیام ما آنلاین | کشورهای منطقه درباره آب‌های مشترک باید با هم کار کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه:

کشورهای منطقه درباره آب‌های مشترک باید با هم کار کنند

سخنگوی وزارت خارجه بر لزوم همکاری میان کشورهای منطقه در زمینه مدیریت آب‌های مشترک تاکید کرد. سعید خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که امروز برخی از رسانه‌های عراقی به نقل از مقامات عراقی اعلام کردند که ایران انجام رایزنی در ارتباط با آب‌های مشترک را رد کرده





۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

سخنگوی وزارت خارجه بر لزوم همکاری میان کشورهای منطقه در زمینه مدیریت آب‌های مشترک تاکید کرد. سعید خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که امروز برخی از رسانه‌های عراقی به نقل از مقامات عراقی اعلام کردند که ایران انجام رایزنی در ارتباط با آب‌های مشترک را رد کرده است، گفت:‌ ایران در خصوص آب‌های مشترک و آب‌های مرزی نگاه جامعی داشته است و تصور ما این است که هیچ کدام از کشورهای منطقه نمی‌تواند مدیریت آب‌های مشترک را به تنهایی انجام دهند. چه ایران، چه ترکیه، چه افغانستان و چه عراق. خطیب‌زاده گفت:‌ در مسیر رودخانه‌ها، در مورد برخی از رودخانه‌ها ایران بالادست است و در مورد برخی دیگر عراق و یا ترکیه. ما تأکید داریم که باید در ارتباط با این آب‌های مشترک به صورت مشترک با هم کار کنیم.
به گزارش ایسنا خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی، با اشاره به موضوع ریزگردها و مسائل محیط زیستی ایجاد شده در این زمینه گفت:‌ وضعیت مردم در این زمینه مناسب نیست و این ثابت می‌کند که ما باید به صورت مشترک با هم کار کنیم و بدترین کار سیاسی کردن موضوعی چون آب است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر اخیر رئیس پارلمان عراق به تهران و نگاه وزارت خارجه به روابط دو کشور و آخرین تحولات در مورد پرداخت بدهی عراق به ایران در خصوص صادرات انرژی به این کشور از جمله گاز و برق اظهار کرد: برای ایران وضعیت مردم عراق و گسترش مراودات تجاری و اقتصادی با این کشور بسیار مهم است. عراق یکی از شرکای مهم ما در حوزه تجارت و اقتصاد است به رغم سنگ‌اندازی‌ها و مشکلاتی که آمریکا و تحریم‌ها ایجاد کرده است.
خطیب‌زاده اظهار کرد: در ارتباط با ادامه خدمات در حوزه انرژی و برق تصمیم قطعی داریم که براساس درخواست دولت عراق و وضعیت مردم این کشور این را انجام دهیم. همیشه راه‌حل‌هایی در مورد این مسائل ایجاد شده و امیدواریم گفت‌وگوها و راه‌حل‌ها به نتیجه برسد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه در مذاکرات وین‌بن‌بستی ایجاد شده و سفر جاری مورا به تهران برای از بین این بن‌بست است و آیا تهران نیز معتقد است بن‌بستی در مذاکرات ایجاد شده است، گفت:‌ آنچه که متوقف است در بُعد تصمیماتی است که باید از سوی واشنگتن اتخاذ شود. سخنگوی وزارت خارجه افزود: من نمی‌گویم بن‌بست و فکر می‌کنیم که تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق در وین را محقق کند.
او در پاسخ به این سوال که برخی مقامات اروپایی می‌گویند یکی از مشکلات در ارتباط با موضوع احیای برجام و توافق در وین اختلاف ایران و آمریکا در مورد رفع تحریم‌ سپاه است و آیا ایران ممکن است توافقی را قبول کند که بخشی از تحریم‌های سپاه برداشته شود و همچنین ادعای این خبرنگار مبنی بر اینکه سخنگوی وزارت خارجه پاسخ صریحی در مورد اینگونه سوالات نمی‌دهد، گفت:‌ به طور معمول در مذاکرات بین‌المللی تا زمانی که به نتیجه برسد در آن بده بستان وجود دارد و تا زمانی که به نتیجه برسند نمی‌شود خیلی از ابعاد آن را در فضای عمومی مطرح کرد چون ممکن است مخل مذاکرات باشد.
خطیب‌زاده گفت:‌ برای ما مهم این است که چرخه کامل انتفاع اقتصادی ایران رعایت شود و از طرف دیگر اجازه نمی‌دهیم که مولفه فشار حداکثری که از سوی دولت پیشین آمریکا برای از بین بردن هر گونه انتفاع اقتصادی ایران و از بین بردن فرصت دیپلماسی ایجاد شده همچنان باقی بماند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *