سایت خبری پیام ما آنلاین | تعطیلی پایتخت در وقت اضافه

شهروندان بار دیگر نسبت به آشفتگی تصمیم‌گیری درباره تعطیل شدن تهران انتقاد کردند

تعطیلی پایتخت در وقت اضافه





تعطیلی پایتخت در وقت اضافه

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام ما | غبار بازهم روی سر تهران چنبره زد و تهران سومین شهر آلوده ایران شد اما پایتخت در وقت اضافه تعطیل شد. صبح دیروز، 18 اردیبهشت برخی از دانش آموزان ابتدایی پایتخت در راه مدرسه بودند که متوجه تعطیلی مدارس شدند. تعطیلی دیرهنگام که حتی واکنش وزیر آموزش و پرورش را هم به همراه داشت. غیر از تهران اما شهرهای جنوب کشور نیز درگیر آلودگی هوا هستند، آلودگی بهاره که به نظر می‌رسد پایدار است.

ساعت هشت صبح دیروز بود که استانداری اعلام کرد، مدارس ابتدایی استان تهران تعطیل است. تعطیلی دیرهنگامی که باعث سردرگمی و ایجاد مشکلاتی برای اولیای مدارس و دانش‌آموزان شد. این موضوع که واکنش مردم در فضای مجازی را هم به همراه داشت، در ابتدا واکنش مدیرکل هواشناسی استان تهران را به همراه داشت. هواشناسی یکی از اعضای اصلی کمیته اضطرار آلودگی هواست و جلسه با اظهارات و پیش‌بینی او آغاز می‌شود، در جریان تعطیلی دیرهنگام دیروز اعلام کرد که برخی دستگاه‌ها در فرآیند تعطیلی به درستی ایفای نقش نکردند.
مجتبی جلالی به ایسنا گفته بود: ارسال هشدارها یک فعالیت زنجیره‌ای است که نقطه آغاز آن سازمان هواشناسی است که با صدور هشدار هواشناسی اعلام می‌کند که زمینه و شرایط ایجاد گرد و خاک فراهم است، شرایط پایدار است یا ناپایدار؟ بعد از اعلام هشدار توسط سازمان هواشناسی، وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و مرکز کنترل کیفیت هوا باید اقدامات لازم در حوزه فعالیت خود انجام دهند. در پایان استاندار تصمیم می‌گیرد که مدارس را تعطیل اعلام کند یا نه؟
او با بیان اینکه تعطیلی مدارس از روی شاخص‌های آلایندگی اعلام و این شاخص‌ها توسط سازمان محیط زیست و مرکز کنترل کیفیت هوا تعیین می‌شوند، افزود: وقتی هشدارها توسط ما صادر می‌شود، شرکت کنترل کیفیت هوا باید مدل آلودگی هوا را اعلام کند، سازمان محیط زیست بررسی کند که این روند صعودی است یا نزولی و در جلسه به استاندار مشاوره دهد که با این روند امکان افزایش شاخص به بالای ۲۰۰ وجود دارد. استاندار نیز بر اساس این اطلاعات درباره تعطیلی مدارس تصمیم می‌گیرد.
این مقام مسئول در هواشناسی نیز گفته بود که تنها استاندار و سازمان هواشناسی پاسخگو هستند و باقی اعضای زنجیره از پاسخگویی شانه خالی کردند.
به گفته جلالی طبق هشدار هواشناسی که دیروز به تمام دستگاه‌ها ارسال شد، اطلاع داده شد که شرایط برای خیزش گرد و خاک فراهم است اما تشخیص میزان شاخص آلاینده‌ها بر عهده مرکز کنترل کیفیت هوا است. غلظت آلاینده‌ها را هواشناسی اندازه گیری نمی‌کند بلکه این کار وظیفه مرکز کنترل کیفیت هوا است و پس از بررسی، اطلاع‌رسانی می‌کند.
استانداری تهران بعد از انتقاد شهروندان نسبت به تعطیلات دیرهنگام هم توضیحاتی در این رابطه داده است و گفته استانداری امیدوار بوده تا شرایط جوی بهتر شود. عابد ملکی، معاون عمرانی استانداری تهران در یک برنامه تلویزیونی در این رابطه گفت: متاسفانه شرایط پایداری هوا ادامه پیدا کرد و ما امیدوار بودیم که با توجه به گزارش هواشناسی وضعیت بهتر از این شود ولی برای احتیاط و حفظ سلامتی فرزندان، مدارس پیش دبستانی و ابتدایی را تعطیل اعلام کردیم.
وزیر آموزش و پرورش عذرخواهی کرد
آموزش پرورش هم در این میان به ماجرا واکنش نشان داد. یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه یک نشست در پاسخ به خبرنگاران که درباره غافلگیری والدین از تعطیلی مدارس گفته بودند، تاکید کرد: تعطیلی مدارس باید پیش از موعدی باشد که بچه‌ها وارد سرویس دانش آموزی می‌شوند.به واسطه بدی هوا، اختلالی پیش آمد و گویا اولیا سرگردان شده بودند و گویا استانداری تهران این تصمیم را گرفته بود که من از اولیا عذرخواهی می‌کنم.
تصمیم‌گیری آشفته
این اولین باری نیست که شهر تهران دیرهنگام تعطیل می‌شود. همین ماه گذشته بود که علی‌رغم انتظار شهروندان و وضعیت نامطلوب جوی جلسه اضطرار کاهش آلودگی هوا در استانداری تشکیل شد اما ساعت 22 اعلام شد که برخلاف مدارس شهر مشهد، مدارس تهران تعطیل نیست. آن زمان مدارس شهر اهواز نیز دیرهنگام تعطیل شدند و دانش آموزان از جلوی در مدارس بازگشتند.
تهران با وسواس تعطیل می‌شود
بهزاد اشجعی، کارشناس محیط زیست درباره این اطلاع‌رسانی‌های آشفته درباره تعطیلات نظر متفاوتی دارد. او می‌گوید این تصمیمات لحظه آخریست و بیشتر به قابلیت اعتماد به پیش‌بینی‌ها باز می‌گردد: «عموما تصمیم تعطیلی لحظه آخر اعلام می‌شود و تعطیلی در شهری مانند تهران با وسواس صورت می‌گیرد. هواشناسی عموما تا 96 ساعت بعد باید پیش‌بینی انجام دهد و اگر شرایط مستعد آلودگی هوا را تشخیص دهد، به وزارت بهداشت اعلام می‌کند و در جلسه کمیته اضطرار برای آلودگی هوا تصمیم‌گیری می‌شود.» او می‌گوید بنابر آیین‌نامه شرایط اضطرار اگر شاخص آلایندگی بالای ۱۵۰ باشد، مدارس و مراکز آموزشی باید تعطیل شوند و اگر شاخص‌ها عدد ۲۰۰ را نشان دهند، تعطیلی شهر محرز است. همچنین اگر شاخص آلایندگی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نیز طی چند روز ادامه داشته باشد، باید تمام مراکز اداری و آموزشی تعطیل شوند. اشجعی اما از یک استثنا برای شهر تهران یاد می‌کند. به گفته او تصمیم برای تعطیلی تهران باید با مجوز هیات دولت باشد: یا معاون اول یا اگر اختیار به وزیر کشور تفویض شده باشد، باید در اینباره تصمیم بگیرند اما در باقی شهرها کمیته اضطرار می‌تواند درباره تعطیلی شهر تصمیم‌گیری کند. او معتقد است که تعطیلی آلودگی هوا در روزهای گرم سال برای در معرض نبودن مردم در هوای آلوده است اما وقتی تعطیلی دیرهنگام باشد، بالاخره افراد در معرض آلودگی قرار می‌گیرند.
خوزستان هم نفس ندارد
غیر از تهران، شهرهای جنوبی ایران نیز تحت تاثیر آلودگی هوا و غبار بودند. مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از قرار گرفتن هوای ۹ شهر استان در وضعیت «خطرناک» خبرداد. شهریار عسگری به ایسنا گفت: با اشاره به وضعیت هوای شهرهای خوزستان اظهار کرد: طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت ۱۱ صبح دیروز (۱۸ اردیبهشت‌ماه) شاخص کیفی هوای هندیجان، ماهشهر، اندیمشک، امیدیه، اهواز، شوشتر، بندر امام (ره)، شوش و رامشیر بالا و بنابراین وضعیت هوای این شهرها «خطرناک» بوده است. او همچنین گفت: در این مدت هوای مسجدسلیمان و شادگان در وضعیت بسیار ناسالم، آبادان، حمیدیه و بهبهان در وضعیت ناسالم، گتوند و ایذه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته‌اند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *