پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیگیری دیپلماتیک برای کنترل غبار

با هشدار خیزش غبار در 16 استان سازمان محیط زیست خبر داد

پیگیری دیپلماتیک برای کنترل غبار





پیگیری دیپلماتیک برای کنترل غبار

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| گردوغبار بار دیگر کشور را فراخواهد گرفت. سازمان هواشناسی نسبت به انتقال گردوغبار به ایران از کشورهای همسایه غربی و خیزش گرد و خاک در ۱۶ استان هشدار داده است. این موضوع سبب شده بر به‌کارگیری دیپلماسی در حوزه غبار بیشتر تاکید شود. چنان که یک روز پس از آنکه ابراهیم رئیسی سازمان محیط زیست را به پیگیری ریزگردها در تعامل با کشورهای همجوار مکلف کرد، رئیس مرکز امور بین‌الملل این سازمان از میزبانی ایران از کشورهای همسایه برای رفع معضلات محیط زیستی خبر داد.حسین موسوی‌فر در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: «پیرو بند ۱۵ سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری، تقویت دیپلماسی محیط زیست با تلاش برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقه‌ای در جهت مقابله با گردوغبار و آلودگی‌های آبی و همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه مقابله با مخاطرات محیط زیستی یکی از تکالیف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است.»
به گفته او بر این اساس و پس از تکلیف رئیس جمهوری به سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه‌های ذیربط مبنی بر رفع معضل ریزگردها از طریق دیپلماسی و مجامع بین‌المللی و در تعامل با کشورهای همسایه، علی سلاجقه دستور برگزاری نشست وزرا و مقامات عالی رتبه کشورهای همجوار و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مرتبط را صادر کرد.موسوی‌فر تاکید کرد: «این نشست بزودی و با تلاش برای دستیابی به سندی بین‌المللی در خصوص معضلات محیط زیستی مختلف در منطقه و آثار مخرب آن بر کشورهای همجوار به مدت یک روز و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار خواهد شد.»این موضوع در حالی است که دیروز محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در جلسه علنی مجلس در تذکری شفاهی گفت: «چند روزی است که آلودگی هوا به دلیل ریزگردها همه کشور را فراگرفته است. رئیس سازمان محیط زیست باید به مجلس می‌آمد و پاسخ می‌داد که علت این آلودگی چه بوده و تاکنون چه اقداماتی برای رفع آن انجام شده است. در این موضوع حق مجلس است که مسئولان برای پاسخگویی به مجلس بیایند و اگر این آلودگی منشا بیرونی دارد، باید مشخص شود.»همچنین احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه طی ۵۰ سال گذشته، بارندگی‌ها به طور سالانه یک میلیمتر نسبت به دوره قبل کاهش یافته است، گفت: «فعالیت ویژه‌ای برای کنترل خیزش گرد و خاک انجام نشده است.»
او به ایسنا توضیح داد: «در سالیان گذشته مطالعات بسیاری انجام شد تا کانون‌های گردوغبار شناسایی شوند و فعالیت‌های همچون مالچ‌پاشی هم برای کنترل خیزش گردوغبار انجام شده است تا جریان باد نتواند ذرات خاک را از زمین بلند کند اما با توجه به وسیع بودن منطقه این کار تقریبا غیرممکن است.» بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری، افزایش وزش باد در عراق، سبب خیزش گرد و خاک و انتقال آن به برخی از مناطق کشور می‌شود. سازمان نقشه‌برداری نیز کانون شکل گیری ریزگرد در ایران طی بازه زمانی ۱۷ الی ۱۹ فروردین را مرز مشترک سوریه و عراق اعلام کرده است. براساس اعلام ستاد ملی مقابله با پدیده ریزگرد، به علت شکل گیری جبهه‌های ریزگرد میان دو کشور سوریه و عراق؛ این ذرات در ابتدا مناطق وسیعی از این دو کشور را دربرگرفته و سپس وارد ایران شده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *