پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روزهای غباری تا 2050، به 300 روز در سال می‌رسد

هشدار وزارت محیط زیست عراق برای گرد و غبار:

روزهای غباری تا 2050، به 300 روز در سال می‌رسد





روزهای غباری تا 2050، به 300 روز در سال می‌رسد

۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰

یکی از مقامات وزارت محیط زیست عراق زنگ خطر را درباره موج گرد و غبار در این کشور و افزایش میزان روزهای گرد و غباری به ۳۰۰ روز در سال ۲۰۵۰ به صدا درآورد.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری عراقی واع، وزارت محیط زیست عراق اعلام کرد: انتظار می‌رود میزان روزهای گرد و غباری این کشور در سال ۲۰۵۰ به ۳۰۰ روز در سال برسد.
عیسی الفیاض، مدیرکل معاونت فنی وزارت محیط زیست عراق گفت: تغییرات آب و هوایی عامل اصلی افزایش موج گردوغبار در کشور است و بر اساس آمارهای ثبت شده از سوی اداره کل هواشناسی، در طول دو دهه، تعداد روزهای گردوغباری از ۲۴۳ روز به ۲۷۲ روز در سال افزایش یافته و انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۵۰ تعداد روزها به ۳۰۰ روز در سال برسد.
عیسی الفیاض با بیان این موارد ادامه داد: نزدیک به ۷۰ درصد از زمین‌های زراعی عراق به دلیل تغییرات آب و هوایی تخریب شده و یا در معرض تخریب قرار دارد که به دنبال آن فقدان پوشش گیاهی که عامل اصلی تثبیت خاک است، وجود دارد.
این مقام عراقی علت تاخیر در اجرای طرح کمربند سبز اطراف شهرها را کمبود منابع مالی و نیز کمبود منابع آبی در این کشور دانست.
طرح این هشدار از سوی عراق در حالی است که در هفته‌های گذشته بارها غبار برخاسته از زمین‌های خشکیده این کشور، استان‌های غرب و جنوب غرب ایران را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که در هفته‌های پایانی سال 1400، شهروندان کرمانشاه، کردستان، خوزستان، لرستان، بوشهر، هرمزگان و … شرایط خطرناک و بسیار ناسالم آب‌وهوایی را به دلیل «غبار عربی» تحمل کردند. دو روز پیش نیز علیرضا آذریان، کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان به ایسنا گفت: «علی‌رغم تمام فعالیت‌هایی که در خصوص کنترل کانون‌های داخلی گرد و غبار به ویژه طرح‌های بیابان‌زدایی و آبخیزداری و آب‌دار کردن تالاب هورالعظیم انجام شده است، شاهد وقوع گرد و غبارهایی هستیم که اکثراً منشاء خارجی دارند و از کانون‌های مهار نشده کشورهای عراق، عربستان و سوریه می‌آیند و طبق الگوهای مشخصی وارد کشور ما می‌شوند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر