سایت خبری پیام ما آنلاین | موافقان صیانت: بدون قانون هم می‌توانیم فیلتر کنیم

بررسی ابعاد اقتصادی طرح صیانت از حقوق کاربران اینترنت

موافقان صیانت: بدون قانون هم می‌توانیم فیلتر کنیم





موافقان صیانت: بدون قانون هم می‌توانیم فیلتر کنیم

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما / بحث بر سر ابعاد طرح صیانت از حقوق کاربران اینترنت و آنچه مجلس یازدهم با وجود مخالفت‌های مردمی پیگیر آن است همچنان ادامه دارد. یکی از ابعاد اجرایی شدن این طرح آسیب‌های اقتصادی ناشی از آن است که موضوع بحث در کلاب‌هاوس خبرآنلاین بود. با وجود مخالفت‌های مردمی هنوز موافقان این طرح تلاش می‌کنند با تکیه بر استدلال‌هایی چون «برای فیلترینگ نیازی به قانون نداریم» محتوای این طرح را متفاوت از فیلترینگ و اعمال محدودیت در فضای مجازی معرفی کنند. کاری که «احمد کارآمد» یکی از موافقان طرح صیانت از حقوق کاربران اینترنت در نشست مجازی اخیر در پیش گرفت. عمده کاری که امثال کارآمد می‌کنند استفاده از عباراتی چون «در شرایطی هستیم که دوستان مردم را می‌ترسانند که می‌خواهند اینترنت را قطع کنند. عاقلان می‌دانند این طرح ربطی به قطعی اینترنت ندارد.» اما پرسش این است که این طرح دقیقاً چه اثری بر فضای مجازی و اینترنت دارد؟

بهمن فلاح، کارشناس بازارهای مالی و پژوهشگر اقتصادی در کلاب‎هاوس خبرآنلاین با عنوان اینکه طرح صیانت چه بلایی بر سر اقتصاد می‌آورد؟ گفت: من به هیچ عنوان به مبانی فکری طراحان طرح صیانت کاری ندارم اما بررسی‌های اقتصادی ما نشان می‌دهد که این طرح فاقد امکان اجرایی است چون بار مالی اجرای آن برای اقتصاد ایران بسیار سنگین است.
او توضیح خود درباره بار مالی چنین طرحی را اینگونه ادامه داد: من فکر می‌کنم طراحان این طرح به هیچ عنوان مساله اقتصاد را مد نظر قرار نداده‌اند و منتقدان طرح نیز بیش از حد، این افراد را جدی می‌گیرند چون این طرح اصلا اجرایی نیست.
فلاح با بیان اینکه طرح صیانت را بیش از سه بار خوانده است، گفت: اگر قرار باشد دیتا در ایران به شیوه پیش‌بینی شده در این طرح مورد ممیزی قرار گیرد، درآمد اپراتورها از میان می‌رود و این مساله اصلا قابل اغماض نیست.
این کارشناس بازارهای مالی و پژوهشگر اقتصادی هزینه اجرای این طرح را حداقل در هر ماه پنج هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اپراتور اول ایران ماهانه هفتصد میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند و هر ماه هزینه نگهداری در این اپراتور نزدیک به دویست میلیارد تومان است.
فلاح با تاکید بر اینکه سال آینده میزان حقوق به بالاتر از هزار میلیارد تومان تنها در یک اپراتور خواهدرسید، ادامه داد: با احتساب تمامی اپرتورها در سال نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان حقوق و هزینه نگهداری پرداخت می‌شود و اتفاقا این اپراتورها بیش از صد هزار نفر نیروی انسانی دارند.
او همچنین در بخش دیگری از نقدهای خود به این طرح گفت: این اپراتورها نیز متعلق به بخش خصوصی نیستند، بلکه به بخش خصولتی که وابسته به همفکران همین طراحان هستند تعلق دارند و باید دید با توجه به هزینه عجیب اجرای این طرح، واقعا امکان فعالیت اقتصادی و اداره همین صد هزار نفر کارمند وجود خواهد داشت؟
این کارشناس بازارهای مالی و پژوهشگر اقتصادی با تاکید بر اینکه شخصا مساله اقتصادی ناشی از اجرای طرح را از طریق آقای قربانزاده ( رئیس کنونی سازمان خصوصی سازی) به اطلاع آقای قالیباف رساندم توضیح داد: به هر حال در شرایط فعلی دولت با کسری بودجه آشکاری روبه‌روست و همین حالا نیز با فروش اوراق نمی‌تواند این هزینه را تامین کند، در نتیجه چطور ممکن است هزینه 60 هزار میلیارد تومانی اجرای این طرح برای یک سال را، آن هم به پول امروز بتواند تقبل کند.
وی با اشاره به استخدام‌های بی‌ضابطه در اپراتورها گفت: از این موضوع که بگذریم، می‌بینیم همن حالا نیز صنعت آی‌تی در ایران زمین خورده و اپراتورها برای پرداخت حقوق و عیدی خودشان با مشکل روبه‌رو هستند، حال چطور می‌شود چنین هزینه گزافی را به کشور تحمیل کرد و این هزینه از کجا قرار است تامین شود؟ او تاکید کرد: من اصلا به بعد ایدئولوژیک قضیه کار ندارم اما اگر شما فردا فلان شبکه اجتماعی که بخش مهمی از مصرف دیتا بر آن استوار است را فیلتر کردید، مطمئن باشید که درآمد اپراتور کاهش خواهد یافت و این یک اتفاق مسلم و بدیهی است.
فلاح همچنین به سابقه بروز و ظهور چنین طرحی اشاره کرد و افزود: معتقدم تاریخ مصرف این طرح‌ها با توجه به مشکلات عمده اقتصادی گذشته است و بی‌تردید این هزینه از جیب اپراتورها باید تامین شود. ماجرای این طرح که ماهیتی رگولاتوری دارد، به اختلاف نظر آقای جهرمی با اپراتورها باز می‌گردد و این‌ها تلاش کردند طرحی تدوین کنند که اگر وزیری غیر همسو روی کار آمد دیگر دچار مشکل نشوند.
این کارشناس در بخش دیگری از نقدهای خود گفت: اهل فن می‌دانند که ما در حوزه «ویس» یعنی صدا درآمد نداریم و بخش مهمی از درآمد اپراتورها به حوزه دیتا مرتبط است از این رو اگر بخواهیم دیتا را مدیریت کنیم و ممیزی بر آن به این شیوه اعمال کنیم باید بپذیریم که سالانه 60 هزار میلیارد تومان هزینه پرداخت کنیم. حال گردانندگان این ماجرا و موافقان باید روشن کنند که محل تامین این هزینه چیست تا بتوانیم بر سر سایر مسائل صحبت کنیم .
آنچه موافقان طرح صیانت می‌گویند
احمد کارآمد‌، از طراحان و موافقان طرح صیانت نیز در نشست خبرآنلاین در کلاب‌هاوس با تاکید بر اینکه سخنان مخالفان مستند نیست و در راستای ترساندن مردم اعلام می‌شود، تاکید کرد: این روزهای روسیه و ایران را ببینید. امروز خبری آمد که واتساپ برخی مسئولان پاک شد. واتس‌اپی که در آن اطلاعات نظام را جابه‌جا می‌کردند. از این رو بهتر است دوستان با توجه به منافع ملی همه مردم صحبت کنند. او در پاسخ به این اعتراض که مسئولان نظام طبیعی است که نباید با استفاده از واتس‌اپ اسناد نظام را منتقل کنند، عقب‌نشینی کرد و گفت: منظور من کنایه به مسئولان بود.
او سپس توضیح داد: در شرایطی هستیم که دوستان مردم را می‌ترسانند که می‌خواهند اینترنت را قطع کنند. عاقلان می‌دانند این طرح ربطی به قطعی اینترنت ندارد. می‌گویند قرار است اینستاگرام را فیلتر کنند در حالی که جمهوری اسلامی برای بستن پلتفرم نیازی به طرح صیانت ندارد. اگر جمهوری اسلامی بخواهد مردم در پلتفرمی نباشند، نیازی به تصویب قانون ندارد و می‌تواند همان اقدامی که برای پلتفرم سیگنال انجام داد را اینجا نیز انجام دهد. دیدید که یک شبه چگونه سیگنال را تعطیل کرد.
کارآمد گفت: همین حالا مگر در ترافیک اینترنت اتفاقاتی نمی‌افتد؟ مگر کلاب‌هاوس به راحتی فیلتر شد و به هیچکس هم جواب ندادند. پس جمهوری اسلامی نیاز به قانون برای بستن پلتفرم‌ها ندارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *