پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تغییر اقلیم و انقراض گریز‌ناپذیر

تغییر اقلیم و انقراض گریز‌ناپذیر





تغییر اقلیم و انقراض گریز‌ناپذیر

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

در صورت ادامه افزایش دمای جهانی، جهان می‌تواند در دهه‌های آینده انقراض‌های مرتبط با اقلیم بیشتری را انتظار داشته باشد. انقراض گونه‌ها بخش غیرقابل برگشت تغییرات آب و هوایی است. گر دمای کره زمین تا 4 درجه سانتیگراد افزایش یابد، نیمی از گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض تهدید قرار خواهند گرفت. گزارش جدید آب و هوا درباره انقراض دسته جمعی حیوانات از جمله خرس‌های قطبی و پنگوئن‌ها هشدار می‌دهد. در صورتی که دمای کره زمین کمتر از نیم درجه افزایش یابد، تا 14 درصد از گونه‌های زمین با خطر انقراض زیادی روبه‌رو می‌شوند. گونه‌های موجود در مناطق سردسیر، از جمله کوه‌های مرتفع یا مناطق قطبی، با خطر انقراض بسیار بالایی مواجه هستند.

بر اساس این گزارش، حیوانات قطب شمال مانند پنگوئن‌ها، فوک‌ها و خرس‌های قطبی با گرمایش 2 درجه یا کمتر در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرند. این حیوانات به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که روی یخ دریا زندگی می‌کنند که به دلیل افزایش دما این مکان‌ها به سرعت در حال عقب‌نشینی است. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که یخ‌های دریا در تابستان قرن آینده به طور کامل از بین می‌روند. این بدان معناست که برخی از حیوانات قطب شمال ممکن است در دهه های آینده منقرض شوند، مگر اینکه به مکان‌های جدید منتقل شوند. صدها گونه بر اثر گرمای شدید یا گرم شدن اقیانوس‌ها از بین رفته‌اند، اما تعداد کمی از انقراض‌های جهانی حیوانات مستقیماً با تغییرات آب و هوایی مرتبط بوده‌اند.
هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی نهاد سازمان ملل است که سال‌ها در مورد بحران آب و هوا تحقیقاتی را انجام می‌دهد. بر اساس گزارش این نهاد، اگر دمای کره زمین به 4 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن برسد، سناریویی که سطح بسیار بالای انتشار گازهای گلخانه ای را فرض می‌کند، نیمی از گونه‌های گیاهی و جانوری ما ممکن است در معرض تهدید قرار گیرند. در آن سطح از گرم شدن، جهان می تواند شاهد مرگ و میر و انقراض دسته جمعی باشد که به طور دائم جنگل‌های بارانی، صخره‌های مرجانی استوایی و غیره را تغییر داده و تهدید می‌کند. جهان با چالش‌های مختلفی مواجه است که یکی از مهمترین آنها تغییر اقلیم است. آیا اثر تغییر اقلیم بر انسان و جوامع زیستی را باور کرد‌ه‌ایم؟

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *