پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وضعیت بحرانی هوا در سه شهر

گردوغبار و آلودگی، خوزستان کرمانشاه و اراک را در برگرفت

وضعیت بحرانی هوا در سه شهر





۲ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

|پیام ما|خرمشهر 462، سرپل‌ذهاب 423، قصرشیرین 330؛ کیفیت هوا در این سه شهر دیروز خطرناک شد. همانطور که با هشدار قرمز گردوخاک پیش‌بینی شده بود، از عصر پنج‌شنبه گردوخاک به آسمان خوزستان هجوم آورد و دو شهر کرمانشاه را در برگرفت. اینطور که سامانه پایش کیفی هوای کشور نشان می‌دهد، آلاینده‌ای که سبب وضعیت «قهوه‌ای» در این سه شهر شده، ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون است و قرار گرفتن شاخص کیفیت بین 301 تا 500 نشان می‌دهد که وضعیت خطرناک است و به جز موارد ضروری نباید از خانه خارج شد.
بر اساس هشدار سازمان هواشناسی غباری که به خوزستان رسیده و قرار است تا اوایل وقت شنبه برقرار باشد، متاثر از توده غلیظ گرد و خاکی است در آسمان عراق تشکیل شده. این توده غبار غلیظ دیروز در بسیاری از مناطق خوزستان سبب کاهش دید شدید افقی و کیفیت هوا شد و وضعیت قهوه در خرمشهر را رقم زد. در این استان همچنین ایستگاه شادگان با شاخص 189 و ایستگاه اهواز با شاخص 159 وضعیت را قرمز یعنی ناسالم برای همه گروه‌ها نشان دادند و تحت تاثیر غبار عربی، در ایستگاه‌های سوسنگرد، حفاری، نادری، پست برق شماره 3، پادادشهر، ماهشهر و بندر امام وضعیت کیفیت هوا، نارنجی یعنی ناسالم برای گروه‌های حساس تشخیص داده شد. وضعیت نارنجی از سوی دیگر در بعضی ایستگاه‌ها به دلیل ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون بود، از جمله در مسجد سلیمان.
وزش باد در بیابان‌های عراق علاوه بر خوزستان، کیفیت هوای قصرشیرین و سرپل‌ذهاب در کرمانشاه را هم بحرانی کرد. داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا نشان دادند که صبح دیروز شاخص کیفیت هوا در این دو شهر به رقم 500 رسیده و این به معنی وضعیت خطرناک برای همه گروه‌ها بود و تا ساعات عصر این غبار فقط کمی کمتر شد. کارشناسان هواشناسی اعلام کردند که در شهرستان‌های کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب هم حتی‌الامکان گروه‌های حساس در خانه بمانند و در صورت خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.
دیروز در شازند اراک هم وضعیت «بنفش» بود. بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور، ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شازند آلاینده را ازن نشان می‌داد و شاخص را 239. وضعیت بنفش به معنی «بسیار ناسالم» است و بر اساس آن افراد باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند.
از سوی دیگر در ایستگاه راور کرمان هم کیفیت هوا با شاخص 182 به دلیل آلاینده pm 2.5 در وضعیت قرمز (ناسالم برای همه گروه‌ها) قرار گرفت و در ایستگاه رسالت بندرعباس وضعیت قرمز تکرار شد اما با آلاینده‌ای متفاوت؛ مونوکسید کربن.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *