پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آوار سیل

تداوم بارندگی و جاری شدن سیل در جنوب و جنوب شرق کشور تاکنون ۱۰ فوتی و ۲۳ مصدوم داشته است

آوار سیل

کنارک با دریافت لحظه‌ای ۱۰۰ میلی‌متر باران در مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یکی از شدیدترین بارش‌های تاریخ ایران را به ثبت رسانید





۱۵ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

|پیام ما| سیل همچنان می تازد و بارندگی هایی که از ابتدای هفته آغاز شده تاکنون خسارت‌های بسیاری به مناطق جنوبی وارد کرده است. از روز شنبه که بارندگی در مناطق جنوبی شروع شد تاکنون، وضعیت همچنان آرام نشده و در حالی که در دو روز گذشته آسیب‌های بسیاری به هرمزگان و فارس وارد شد و چهار نفر در این دو استان کشته شدند، حالا سیستان‌وبلوچستان هم به شکلی جدی درگیر سیل شده و بامداد دیروز بر اثر ریزش آوار ناشی از بارندگی‌های شدید ۴۸ ساعت اخیر، دو تن در شهر «نگور» از توابع شهرستان دشتیاری شامل یک مادر ۳۸ ساله و یک کودک ۳ ساله زیر آوار ماندند و جان خود را از دست دادند و دو نفر دیگر از اعضای این خانواده به بیمارستان چابهار منتقل شدند. تاکنون بیشترین میزان بارش‌ها در این استان در چابهار و کنارک گزارش شده است و بیشترین حجم آبگرفتگی در شهر کنارک بوده.

ریزش بیش از ۱۳۴ میلی‌متر باران طی مدت‌زمان ۲۴ ساعت در چابهار و ۱۷۴ میلی‌متر در کنارک باعث غافلگیری بسیاری از مردم این منطقه شد و وضعیت بارش در کنارک نگرانی‌های بسیاری به دنبال آورد. این شهر با دریافت لحظه‌ای ۱۰۰ میلی‌متر باران در مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، یکی از شدیدترین بارش‌های تاریخ ایران را به ثبت رسانید.
شهر چابهار اما به دلیل شیبی که به سمت دریا دارد به نسبت کُنارک که تقریبا هم‌سطح و خاک نفوذناپذیری دارد کمتر دچار آبگرفتگی شد، اما این حجم از بارندگی که با میانگین یک سال بارندگی این شهرستان برابری می‌کند وضعیت را برای مردم این منطقه سخت کرد. از مجموع آسیب دیدگان سیلاب اخیر در سیستان‌وبلوچستان تاکنون یک‌هزار و ۱۴۵ نفر در قالب ۲۷۲ خانوار در چادر اسکان اضطراری داده شدند و دو هزار و ۶۲ نفر از شهروندان آسیب دیده سیلاب جنوب این استان در قالب ۵۰۶ خانوار توسط نیرو‌های هلال احمر امدادرسانی شدند.
وضعیت در قصرقند بهتر از سایر مناطق بوده. سرپرست فرمانداری قصرقند در این باره گفته «بارندگی‌ها خسارت چندانی نداشته است، اما بر اثر طغیان رودخانه کاجو ارتباط ۲۸ روستا در بخش مرکزی و ۱۲ روستا در بخش ساربوک به مرکز شهرستان قطع شده است.»
علاوه بر این مدیر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دلگان هم از مسدود شدن محور ارتباطی بخش جلگه چاه هاشم دلگان به شهرستان ایرانشهر از شب گذشته خبر داده و اما تلخ ترین بخش ماجرا تاکنون کشته های منطقه بوده است.
بنا به گفته فرماندار دشتیاری، صبح دیروز بر اثر ریزش آوار ناشی از بارندگی‌های شدید ۴۸ ساعت اخیر دو تن در شهر «نگور» از توابع این شهرستان شامل یک مادر ۳۸ ساله و یک کودک ۳ ساله زیر آوار ماندند و جان خود را از دست دادند و دو نفر دیگر از اعضای این خانواده به بیمارستان چابهار منتقل شدند.
10 فوتی، 23 مصدوم
با وجود ادامه دار بودن بارش‌ها در استان های جنوبی کشور، آمار لحظه ای از تعداد مصدومان و کشته شدگان می آید. سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش تعداد مصدومان و فوتی‌های ناشی از سیل و بارش اخیر خبر داد و گفت: «تعداد مصدومان به ۲۳ نفر و فوتی‌ها نیز به ۱۰ نفر رسیده است.»
مجتبی خالدی، با اشاره به آمار مصدومان و فوتی‌های ناشی از سیل و بارش اخیر به مهر گفت: «در استان فارس ۱۸ نفر مصدوم و ۴ نفر جان خود را بر اثر بارش شدید باران از دست داده‌اند. در واقع در داراب یک نفر، پیرم یک نفر، لامرد یک نفر و لار هم یک نفر جان خود را از دست دادند.»
به گفته سخنگوی اورژانس کشور در استان کرمان (شهر جیرفت) چهار نفر مصدوم و در شهر سیرجان دو نفر جان خود را بر اثر بارش شدید برف و باران از دست داده‌اند.
خالدی بیان کرد: «همچنین در استان سیستان‌وبلوچستان، شهر ایرانشهر یک نفر بر اثر بارش باران مصدوم و چهار نفر جان خود را از دست دادند.»
ماموریت رئیس‌جمهور به وزیر نیرو
رئیس‌جمهور، وزیر نیرو را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور مامور کرد تا ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان، گزارشی را از آخرین اقدامات صورت گرفته برای کمک و امدادرسانی به مردم در این استان‌ها ارائه کند.
غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز به نمایندگی از آیت الله رئیسی در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران استان‌های فارس، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و کرمان، آخرین اقدامات و تدابیر صورت گرفته برای رسیدگی به وضع سیل‌زدگان را جویا شد و بر امداد رسانی سریع به سیل‌زدگان و انجام اقدامات جهادی با همکاری گروه‌های مختلف برای رفع آبگرفتگی و لایروبی معابر و منازل مسکونی و تامین اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان تاکید کرد.
در این تماس‌ها مقرر شد استانداران خسارات وارده به مناطق مسکونی و باغات را برآورد کنند تا در جلسه آینده هیات دولت در خصوص نحوه جبران خسارت تصمیم گیری شود.
بارندگی‌ها ادامه دارد
آخرین خبرها همچنان از ادامه بارندگی ها میگوید. چنانچه صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران به ایسنا گفته که چهارشنبه (۱۵دی ماه) با شمالی شدن جریانات برای استان‌های ساحلی دریای خزر بارش باران و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.
به گفته او با عبور امواج تراز میانی جو برای مرکز، ارتفاعات و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی، شمال شرق، شرق بارش باران و برف و وزش باد شدید موقت و در شمال غرب بارش پراکنده انتظار می‌رود.
ضیائیان ادامه داد: «پنجشنبه (۱۶دی‌ماه) بارش در استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و با شدت کمتر در خراسان رضوی، یزد و شرق هرمزگان ادامه خواهد داشت و اواخر وقت این روز سامانه بارشی از جنوب شرق کشور خارج می‌شود.»
به گفته او جمعه (۱۷دی ماه) در بیشتر نقاط کشور جوی پایدار پیش‌بینی می‌شود. شنبه (۱۸دی‌ماه) دوباره در سواحل دریای خزر بارش باران انتظار می‌رود.
ضیائیان با اشاره به مواج بودن دریای خزر گفت: «در دو روز آینده در نواحی جنوب شرق و شرق وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش‌بینی‌ می‌شود. خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در دو روز آینده مواج و متلاطم خواهد بود.»
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران گفت: آسمان تهران امروز (۱۵دی‌ماه) ابری همراه با وزش باد و گاهی بارش‌های پراکنده و از بعد ازظهر به‌تدریج کاهش ابر با حداقل دمای۳ و حداکثر دمای۹ درجه سانتی‌گراد و طی پنج‌شنبه (۱۵‌دی‌ماه) صاف گاهی همراه با وزش باد و اوایل شب غبار محلی با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *