سایت خبری پیام ما آنلاین | مر گ آخرین بازمانده دلفیناریوم برج میلاد

شیر دریایی دلفیناریوم تهران که به باغ وحش صفادشت فروخته شده بود، تلف شد

مر گ آخرین بازمانده دلفیناریوم برج میلاد

منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش: دلیل مرگ این حیوان را نمی‌دانیم و منتظر دریافت گزارش هستیم





۲۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۳

با مرگ «بوریس» داستان دلفیناریوم برج میلاد به پایان رسید. بعد از تلف شدن «آلفا»، تعطیلی دلفیناریوم در سال 98، انتقال «کاسیا» به دلفیناریوم کیش در سال 99، کسی از شیر دریایی که آخرین بازمانده دلفیناریوم تهران بود، خبر نداشت. حالا خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که بوریس به دلایلی نامعلوم در باغ وحش صفادشت تلف شده است.

این پایان داستان «بزرگترین دلفیناریوم غیرساحلی خاورمیانه» است. بعد از مردن دلفینی به نام آلفا، کاسیا، دلفین دیگر را به دلفیناریوم کیش منتقل کردند و دیگر کسی نمی‌دانست بوریس، شیر دریایی بازمانده کجاست. حالا یک منبع آگاه به «پیام ما» خبر داده که آخرین بازمانده دلفیناریوم تهران که به باغ وحش صفادشت فروخته شده بود، سه‌شنبه هفته پیش تلف شده است. شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خبر را تایید می‌کند و می‌گوید: «دلیل مرگ این حیوان را نمی‌دانیم و منتظر دریافت گزارش هستیم.»آخرین تصاویر بوریس در صفحه اینستاگرام باغ وحش صفادشت که مربوط به فروردین امسال است، این شیر دریایی را در حال شنا در استخری کوچک نشان می‌دهد. باغ وحش صفادشت همان مجموعه‌ای است که مرگ دو گورخر آفریقایی، یک زرافه، ببری 6 ساله و پنهان کردن این موارد را در کارنامه دارد. این منبع آگاه می‌گوید: «بوریس را 20 روز زودتر از تعطیلی دلفیناریوم به باغ وحش فروخته بودند، آن هم زیر قیمت. بوریس شیر دریایی خاصی بود، از یک نژاد خوب، نژاد کالیفرنیایی. 13 ساله بود اما می‌توانست در شرایط استاندارد تا 30 سال هم عمر کند. هنوز حتی عقیم نشده بود. و حالا مرده و دلیل مرگش معلوم نیست.»ماجرای دلفیناریوم برج میلاد از عصر چهارم دی‌ماه 98 آغاز شد؛ آن روز کارشناسان اداره محیط زیست استان تهران سرزده به برج میلاد رفتند و صاحبان دلفیناریوم مرگ یکی از حیوانات را از آنها پنهان کردند و راهشان ندادند. کارشناسان به ناچار صبح فردا بار دیگر به دلفیناریوم رفتند و سرانجام دلفینی مرده را توی استخر دیدند. آن روز صاحبان مجموعه کاغذی به دست کارشناسان دادند که رویش نوشته بود حیوان بعد از چند روز بیماری ساعت هفت و بیست دقیقه صبح 29 آذر تلف شده است.
کارشناسان خون‌گیری اولیه، کالبدشکافی و نمونه‌برداری از لاشه را انجام دادند تا آزمایشگاه علت مرگ را تشخیص دهد. پیگیری‌های بیشتر معلوم کرد که دلفیناریوم برج میلاد حتی دامپزشک ثابت نداشته است و صحبت از تخلفات این مجموعه که روزانه یک‌هزار و 200 بازدید‌کننده داشت، به شورای شهر تهران کشیده شد و اعضا درباره «مرگ مشکوک» از شهرداری درخواست گزارش کردند. سرانجام مدیر روابط عمومی برج میلاد اعلام کرد که، این مجموعه رسماً تعطیل شده و دو پستاندار دریایی آن به جای دیگری منتقل خواهند شد و تعطیلی دلفیناریوم، به انتشار ویروس کرونا و تعطیلی‌های گسترده‌تر گره خورد.
علت مرگ آلفا ایست قلبی و مشکل تنفسی ناشی از نارسایی‌های قلبی اعلام شد و محیط زیست گفت که هیچ‌ نشانی از بیماری‌های عفونی، متابولیک و مسمومیت مشاهده نشده است.
آن روزها تنهایی کاسیا و بوریس بهانه راه‌اندازی دوباره دلفیناریوم برج میلاد بود اما این کار ممکن نشد. خبر مرگ آلفا واکنش‌های جهانی هم داشت و فعالان محیط‌زیست روسیه گفتند که می‌خواهند «کاسیا» را به دریای سیاه برگردانند؛ جایی که روزی خانه این دلفین تنها بود. مرداد پارسال، در زمانی که کاسیا هنوز در استخر برج میلاد بود، این فعالان با مسئولان ایران مکاتبه کردند و استخر قرنطینه‌ای برایش ساخته‌اند به امید اینکه برگردد و یک روز در دریای سیاه غوطه‌ور شود.
آنها حتی اسنادی منتشر کردند و مدعی شدند که این دو دلفین از ابتدا به‌طور غیرقانونی از دریای سیاه صید شده‌اند و حیواناتی اسیر نبوده‌اند. با این همه دی‌ماه 99، یعنی یک سال بعد از مرگ جنجالی آلفا، کاسیا با کمک فعالان محیط زیست به دلفیناریوم جزیره کیش منتقل شد.سرانجام تیرماه امسال هم با رای شورای شهر تهران، شهرداری ملزم به جلوگیری ایجاد این مراکز تحت عناوینی چون باغ پرندگان، باغ حشرات و سافاریو دلفیناریوم شد. با این دستور، دیگر بنا نیست دلفیناریوم دیگری در تهران به راه بیفتد.ایران 6 سال پیش به پویش «سیرک نه» پیوست و به دنبال آن فعالیت سیرک‌های حیوانات به کلی ممنوع شد. با این همه تب راه‌اندازی دلفیناریوم‌ها جای سیرک‌های حیوانات را گرفت؛ مجموعه‌هایی که تفاوت چندانی با سیرک حیوانات ندارند. بعد از دلفیناریوم کیش که در‌ سال 79 به راه افتاد و با وجود قرار گرفتن در منطقه آزاد، نیازی به مجوز گرفتن از سازمان حفاظت از محیط‌ زیست هم نداشت، مجموعه‌های تهران در ‌سال 92 و تبریز در ‌سال 95 به راه افتاد و بعد هم سرمایه‌گذاری در اهواز بنای ساخت یک دلفیناریوم را گذاشت و در منطقه آزاد انزلی هم یک آکواریوم بزرگ به راه افتاد. صاحبان این مجموعه‌ها بی‌هیچ اشاره‌ای به درآمدزایی، هدف‎شان را «بالا بردن نشاط اجتماعی» عنوان می‌کردند.ماجرای دلفیناریوم تهران پیش از این در پارک دلفین‌های باغلارباغی تبریز تکرار شده بود؛ جایی که در تبلیغاتش می‌گفتند دو شیر دریایی و دو دلفین آموزش‌دیده در روسیه حرکات آکروبات اجرا می‌کنند و یک وال سفید بلوگای آموزش‌دیده در روسیه، آواز می‌خواند و نقاشی می‌کشد. در‌ سال 96، یک‌ سال بعد از راه‌اندازی این دلفیناریوم اما یک فوک و دو دلفین آن تلف شدند؛ هر چند به‌سرعت دو دلفین دیگر جایگزین شد و بار دیگر اسفند 96 خبر آمد که دومین دلفین این مجموعه هم مرده است. دلفیناریوم پارک باغلارباغی تبریز به دلیل همه گونه‌هایش مرگ برای همیشه تعطیل شد. در حال حاضر پارک دلفین کیش، تنها دلفیناریوم فعال کشور است اما هیچ اطلاعاتی درباره تولد نوزادها یا مرگ گونه‌های آن به بیرون درز نمی‌کند. داستان دلفیناریوم برج میلاد اگرچه با تعطیلی مجموعه و ممنوعیت راه‌اندازی دلفیناریوم‌های جدید پایانی خوش داشت اما با مرگ آخرین بازمانده‌اش حالا به آخر رسیده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *