پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اسارت کروکودیل‌ها به بهانه گردشگر ی

میراث فرهنگی ادعای واردکنندگان 80 کروکودیل به مشهد را رد کرد

اسارت کروکودیل‌ها به بهانه گردشگر ی

معاون سرمایه‌گذاری اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی: مزرعه پرورش کروکودیل ملک‌آباد هیچ مراجعه‌ای برای اخذ مجوز از میراث‌فرهنگی نداشته است





۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

نام مزرعه پرورش کروکودیل را عوض کرده‌اند و عنوان جدیدش این است: پارک کروکودیل مشهد. مجموعه‌ای در ابتدای جاده دهسرخ که نه در مسیر مترو و اتوبوس قرار دارد و نه اسنپ و تپسی می‌خورد، اما سرمایه‌گذار پروژه مدعی است با هدف گردشگری آنجا را ساخته. سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال هجمه‌هایی که به این مرکز وارد شده آن را تایید کرده و هرگونه مجوز کشتار و سلاخی را رد کرده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفته که «گردشگری، محور اصلی فعالیت این مزرعه است» اما معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، استان خراسان رضوی می‌گوید مجوزی به این مرکز داده نشده.

مزرعه پرورش کروکودیل مشهد 10 روز پیش آغاز به کار کرد؛ درست بعد از ورود ۸۰ کروکودیل پروسوس از مالزی. این گونه جزو یکی از ۵ گونه با ارزش کروکودیل در دنیا محسوب می‌شود و ارزش تجاری بالایی دارد. این سومین مرکز تجارت کروکودیل ایران بعد از قشم و همدان است. مهری رمضانی 10 سال پیش پیگیر دریافت مجوزهای این مرکز بود، تا جایی که بنا به گفته علی کشمیری، فعال محیط زیست در مشهد، مجوز تاسیس این مرکز در سال 96 و پروانه بهره‌برداری آن بهمن‌ماه 98 از دامپزشکی گرفته شده.
مجید طاهرپور، مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد‌کشاورزی خراسان‌رضوی روز دوشنبه ۱۲ مهرماه یعنی یک روز پس از رهاسازی کروکودیل‌ها در مزرعه پرورش کروکودیل ملک‌آباد، هدف از راه‌اندازی این مجموعه را به صراحت «استفاده از پوست ارزشمند این گونه» عنوان کرده بود. او گفته بود: «این واحد با ظرفیت تولید ۳۰۰ تخته پوست کروکودیل، ظرفیت‌سازی شده و مجوزهای لازم را دریافت کرده است. تولیدات پوست و گوشت این‌ گونه صرفا برای مصرف خارجی و صادرات خواهد بود. در واقع ۲.۵ تا سه سال طول می‌کشد که پس از آن پوست این گونه آماده دباغی و صادرات شود.»
با این حال پس از انتشار ویدیوی نحوه سلاخی و کشتار کروکدیل‌‌ها توسط حامیان محیط زیست، حرف‌های جدیدی مطرح شد. به طوری که مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز طی یک مصاحبه با ایرنا از حرف سابق خود برگشت :«اگر در هرجایی از کشور، کشتار این گونه انجام شده آن را محکوم می‌کنیم، اما باید توجه داشت که مجوز صادر شده در مزرعه پرورش مشهد صرفا تکثیر، پرورش و صادرات آن و نیز برای مزارع پرورش داخلی است.»
به گفته طاهرپور در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیش از 8 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شده و این مجموعه صرفا دارای استخرهای نگهداری و تکثیر است که امکانات بازدید گردشگران نیز برای آن فراهم شده است.
تورج همتی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی نیز 18 مهرماه تاکید کرده که هدف از ایجاد این مرکز بحث‌های گردشگری است: «با توجه به اینکه گردشگری، محور اصلی فعالیت این مزرعه است حساسیت‌هایی به لحاظ امنیت گردشگران داشتیم که توسط سرمایه‌گذار رفع شد. در نتیجه امسال با هماهنگی سازمان مرکزی، مجوز بهره‌برداری و واردات کروکودیل را صادر کردیم. طبق مجوز صادر شده، هرگونه اقدامی اعم از فروش داخلی یا خارجی، واگذاری، انتقال و کشتار کروکودیل‌های این مزرعه و یا فروش تخم آنها باید با هماهنگی و مجوز اداره‌کل صورت گیرد که در غیر این‌صورت، بهره‌بردار، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. به همین منظور همه کروکودیل‌های این مزرعه با نظارت کارشناسان اداره کل به میکروچیپ مجهز شده‌اند.»
بررسی‌های «پیام‌ما» اما نشان می‌دهد که این مزرعه پرورش کروکودیل که هدف اصلی آن گردشگری خوانده می‌شود، هیچ گونه مجوزی از میراث فرهنگی ندارد. احمد دیناری، معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی به «پیام‌ما» می‌گوید: «این مرکز هیچ مراجعه‌ای برای اخذ مجوز از میراث فرهنگی نداشته و ما مجوزی برای گردشگری به این مرکز نداده‌ایم.»
مدیر‌کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی هرگونه مصاحبه در این رابطه را منوط به اطلاع روابط‌عمومی مجموعه می‌داند و روابط‌عمومی مذکور نیز خبرنگاران را به بیانیه‌ای که روز گذشته در سایت این اداره کل بارگذاری شده ارجاع می‌دهد. در بیانیه این اداره آمده است: «در مزرعه تکثیر و پرورش کروکودیل در مشهد سازوکار کشتار نه تنها دیده نشده، بلکه همانطور که قبلا هم در اخبار، مصاحبه با خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها اعلام نموده‌ایم، مسیر این مزرعه صرفا تکثیر، پرورش، گردشگری پژوهشی و آموزشی خواهد بود. مجوز صادره، نتیجه حدود یک دهه کار کارشناسی ادارات و سازمان‌های مختلف و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کاملا بر اساس پروتکل‌های ملی و بین‌المللی است.»
مرکز گردشگری کروکودیل توجیه اقتصادی ندارد
فعالان محیط زیست اما هیچ تردیدی در «کشتار» و «سلاخی» کروکودیل‌ها در این مرکز ندارند. علی کشمیری در این رابطه به «پیام‌ ما» می‌گوید:«مرکز گردشگری هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد. مثل این می‌ماند که شما بروید وسط کویر سوپر‌مارکت باز کنید؛ مسلما شکست می‌خورید. باغ وحش وکیل‌آباد مشهد انواع گونه‌های مختلف از جمله کروکودیل را دارد و مردم با هزینه اندک حتی با اتوبوس و مترو می‌توانند به آنجا بروند. با این اوصاف کسی نمی رود در 35 کیلومتری مشهد که کروکودیل‌های مزرعه پرورش کروکودیل را ببیند. چیزی که فریاد می‌زنند با کاری که انجام می‌دهند همخوانی ندارد. مثل اینکه من زیر نور خورشید بایستم و بعد بگویم الان شب است و چرا حرف من را باور نمی‌کنید؟ ما داریم آفتاب را می‌بینیم.»
سپهر سلیمی فعال حقوق حیوانات نیز صحبت‌های مربوط به گردشگری بودن این مرکز را دروغ می‌خواند. او به «پیام‌ما» می‌گوید: «80 کروکودیل در یک مرکز برای گردشگری! در باغ وحش هم که می‌روید از یکی، دو حیوان از یک گونه می‌بینید. این طور نیست که 100 شیر را داخل باغ وحش بگذراند تا شما ببینید. این هیچ جذابیتی ندارد و صرفا یک دروغ است.» با اینکه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و شیلات سعی در غیر قانونی نشان دادن کشتار این حیوان دارند، طبق دستور‌العمل‌های سازمان حفاظت از محیط زیست که در این سایت بارگذاری شده پرورش کروکودیل به قصد فروش حیوان و یا اجزای بدن آن بلامانع دانسته شده است. در ماده یک و 6 قانون شکار و صید مصوب ۱۶ خرداد ۱۳۴۶و مواد ۳۳ آلی ۳۶ آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب سال ۵۳ مجوز تکثیر و پرورش کروکودیل در اسارت برای اهدافی چون تولید پوست، پروتئین و محصولات جانبی مجاز دانسته شده است.
پارک کروکودیل به جای مزرعه پرورشی
با این حال مدیران سازمان حفاظت از محیط زیست و سرمایه گذار پروژه سعی در ایجاد سرپوشی بر این واقعیت دارند. حال آنکه صاحبان این مجموعه پیش از این از عنوان پارک کروکودیل استفاده می‌کردند. حمید علی‌میرزایی از سرمایه‌گذاران در پاسخ به اعتراضات گفته است:« کسانی که علیه ما صحبت می‌کنند واقعاً اطلاع ندارند و این بی‌اطلاعی باعث این حرف‌هایی است که فضای مجازی را قبضه کرده است. دارند ما را با مزرعه‌های پرورش کروکودیل در انگلیس و ویتنام مقایسه می‌کنند و این اصلاً حرف درستی نیست. جایی که می‌خواهد دباغی داشته باشد دیگر سوله مجلل احداث نمی‌کند بلکه یک سوله سیمانی کافی است. ما سالن کشتار نداریم. این فضاسازی زیبا هدفش جذب گردشگر است.» او گفته که این حیوانات را در مرحله اول برای گردشگری و فروش به باغ وحش‌ها و بعد هم برای استفاده از خون آن‌ها خریداری کرده: « پژوهش‌های مهم پزشکی در دنیا ثابت کرده است که کروکودیلین موجود در خون کروکودیل می‌تواند ایدز، سرطان و بیماری هپاتیت را درمان کند. آنتی‌بیوتیکی که در خون این حیوان وجود دارد، ۵۰۰ برابر آنتی‌بیوتیک‌های دیگر اثرگذار است. از بابت خون‌گیری از حیوان هم تمام پروتکل‌های سلامت حیوان رعایت می‌شود و این خون‌گیری برای این حیوان، حکم حجامت را دارد و اساساً برای ریکاوری فیزیکی حیوان هم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و این کار توسط یک دامپزشک حاذق انجام می‌پذیرد.»
کشمیری ادعای این سرمایه‌گذار درباره پرورش این حیوانات برای باغ وحش‌های دیگر و صادرات را فرار رو به جلو می‌داند و می‌گوید: «من هم می‌دانم که کشتن حیوان در مشهد انجام نمی‌شود، اما تفاوتی نمی‌کند که کجا انجام شود چه داخل همین مزرعه، چه صد کیلومتر آن طرف‌ تر و چه در کشور دیگری؛ این اتفاق برای این حیوان می‌افتد. دارند آدرس غلط می‌دهند و رو به جلو فرار می‌کنند که ما کروکودیل‌ها را اینجا کشتار نمی‌کنیم اما به هر حال این مرکز قسمتی از زنجیره‌ای است که منجر به کشتار می‌شود. مرحله اول پرورش‌دهنده در مالزی است و بعد هم این مرکز و سپس مرکزی که در آن کشتار انجام می‌شود و دست آخر هم مصرف‌کننده نهایی که از پوست این‌ حیوان استفاده می‌کند.»
به گفته او با توجه به استقرار ۲ مرکز پرورش کروکودیل دیگر در کشور، احداث یک مرکز برای پرورش و فروش کروکودیل به باغ‌ وحش‌ اقتصادی و منطقی نیست. «مگر ما چند باغ وحش متقاضی کروکودیل داریم؟ آن هم در شرایطی که هنوز مزرعه خانم مژگان روستایی 150 کروکودیل دارد و آقای جلیلی هم در همدان 50 کروکودیل دیگر.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *