پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | موضع دوگانه پاستور در برابر محیط زیست

اولین اظهار‌نظر محیط زیستی رئیسی با انتصاب یک حامی انتقال آب به عنوان مشاور معاون اول همزمان شد

موضع دوگانه پاستور در برابر محیط زیست





۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

یازدهم مهرماه امسال بلاتکلیفی سازمان حفاظت محیط زیست به پایان رسید و علی سلاجقه از میان چندین و چند گزینه مطروحه و فشارهای سیاسی و غیرسیاسی به عنوان رئیس سازمان محیط زیست سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی انتخاب شد. گزینه‌ای که سوابق محیط زیستی‌اش موجب شد تا فعالان این عرصه برای اندکی هم که شده با دید امید به دولت سید ابراهیم رئیسی نگاه کنند. رئیسی چه در روزهای حضورش به عنوان رئیس قوه قضائیه و چه شکست و پیروزی‌اش در انتخابات‌های ریاست جمهوری 96 و 1400 چندباری درباره معضلات محیط زیستی ایران حرف زده بود ولی روز گذشته نخستین باری بود که در جلسه هیات دولت و در قامت رئیس جلسه به این مساله اشاره می کرد. او پس از اظهارات رئیس سازمان محیط زیست که البته نه در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری و نه در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست منتشر نشد، بر لزوم احترام به قوانین محیط زیستی در ایران تاکید کرد و خواستار توجه همه نهادهای مسئول به آن شد.
اظهارات رئیسی در جریان جلسه دیروز هیات دولت برخلاف دوران حسن روحانی به شیوه کوتاه و مختصر منتشر شد. او در سخنانی کوتاه گفته «در رعایت مقررات مربوط به حفظ محیط زیست نباید به هیچ عنوان چشم‌پوشی کرد». اما همزمان با این اظهارات یکی از مهمترین حامیان طرح‌های انتقال آب در ایران به عنوان مشاور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور انتخاب شده است. مخبر در حکمی که بیستم مهرماه برای علیرضا رزم‌حسینی، او را به عنوان مشاور در «امور پروژه‌های انتقال آب از دریا به نقاط نیازمند کشور» منصوب کرد. مخبر البته این انتصاب را به تاکیدهای رئیس‌جمهوری متصل کرده و در حکم رزم‌حسینی آورده که این انتصاب در پی اظهارات رئیسی در مورد تامین آب شهرها و روستاهای کشور صورت گرفته است. این انتصاب از این نظر حائز اهمیت و تا حدودی در تناقض با اظهارات محیط زیستی رئیسی است که رزم‌حسینی چه در دوران استانداری‌‌اش در کرمان و چه در خراسان رضوی پروژه‌های انتقال آب را به‌رغم انتقادات بسیار محیط زیستی‌ها اجرایی کرده است. در دوره مدیریت او در کرمان پروژه انتقال آب خلیج فارس به کرمان و یزد (شرکت‌های گل‌گهر، مس و چادرملو) اجرایی شد و در خراسان رضوی هم انتقال آب از دریای عمان را در دستور کار داشت.
این در حالی‌ است که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز مسئولان ستاد انتخاباتی رئیسی به کلی تلاش می‌کردند او را چهره‌ای مخالف با موضوع انتقال آب نشان دهند. قاسم ساعدی که در آن روزها مسئولیت ستاد رئیسی در مناطق محروم را عهده دار بود، بیست و سوم خرداد ماه در اظهاراتی که خبرگزاری ایسنا آن را منتشر کرد، اخبار منتشر شده مبنی بر حمایت رئیسی از پروژه های انتقال آب را به کلی تکذیب کرده و گفته بود: «آقای رئیسی به انتقال آب اعتقادی ندارد و جنگ بین حوضه‌ای انتقال آب را مردود می‌داند و می‌گوید ما نباید کشور را به یک چالش اجتماعی تبدیل کنیم.» این اظهارات دیگر در دوران حضور رئیسی در کاخ ریاست جمهوری پاستور تکرار نشد و در عوض برخی نزدیکان او به زمره حامیان پروژه‌های انتقال آب پیوستند.
افزون بر این، یکی از اظهارات قابل تامل رئیسی در این نشست، تأکیدش بر «رعایت مقررات محیط زیستی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی و تولیدی و لزوم تهیه پیوست زیست محیطی» است. تاکیدی که به عقیده ناظران در صورت اجرای تمام و کمال می‌تواند بخشی از مشکلات محیط زیستی ایران را برطرف کند. رئیسی البته این قید را هم اضافه کرده که «نباید با سخت‌گیری‌های بی‌مورد در حوزه محیط زیست، مانع از اجرای پروژه‌های بزرگ شد». همین جمله می‌تواند چراغ سبز به ابرپروژه‌هایی باشد که با شعار اشتغال‌زایی بی‌اعتنا به محیط زیست و منابع طبیعی اجرا شوند. او البته یادآوری کرده که «نباید اجازه داد افراد و دستگاه‌های صاحب نفوذ، سلامت محیط زیست و مردم را به مخاطره بیندازند». با این حال با توجه به انتصاب رزم‌حسینی به عنوان مشاور معاون اول دولت رئیسی از یک سو و اظهارات پیشین رئیس دولت سیزدهم در جریان سفر به سیستان و بلوچستان و تاکیدش بر انتقال آب و استفاده از آب‌های ژرف، نشانی باشد از عزم جدی آنان در تکرار تجربه‌ای که به گواه کارشناسان در برخی کشورهای همسایه ایران به ویژه عربستان سعودی با شکست همراه شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *