پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تکاپوی دولت برای واردات واکسن

در پی افزایش شمار جان‌باختگان و انتقادهای گسترده صورت گرفت

تکاپوی دولت برای واردات واکسن

رئیس‌جمهور: در تامین ارز برای واردات مشکلی نداریم





۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۴

افزایش شمار جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کرونا به بیش از ۵۰۰ تن در روز، بحران همه‌گیری کرونا در کشور را تشدید کرده است. این در شرایطی است که حالا با افزایش شمار جان‌باختگان سرانجام مسوولان کشور هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید واردات واکسن افزایش یابد. در این میان سخنان علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران و پاسخ جواد ظریف وزیر خارجه به او ابعاد جدیدی از سیاست‌های دولت در حوزه واردات واکسن را هویدا کرد.
همچنین بر اساس گفته سخنگوی ستاد مقابله با کرونا این ستاد قرار است محدودیت‌های بیشتری در هفته آینده برای مقابله با کرونا در نظر بگیرد.
در 24 ساعت منتهی به 22 مردادماه، ۵۲۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۶ هزار و ۷۴۲ نفر رسیده است. همچنین در این مدت ۳۹ هزار و ۱۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند.
در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
در ماه جاری برای اولین بار پس از همه‌گیری ویروس کرونا تعداد جان‌باختگان در یک شبانه‌روز بیش از 500 نفر در کشور رسید و همچنان این وضعیت ادامه دارد.
تعداد بالای جان‌باختگان و مبتلایان سبب شده است که انتقادات شدید از سوی مردم در زمینه روند کند واکسیناسیون در شبکه‌های اجتماعی مطرح شود. حالا پس از تشدید بحران به نظر می‌رسد که عملی نبودن گزینه تولید واکسن داخلی در کوتاه‌مدت روشن شده و زمینه واردات بیشتر واکسن خارجی آماده شده است.
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، دیروز درباره واردات واکسن گفت: برای اختصاص ارز به واردات واکسن کرونا هیچ مشکلی وجود ندارد و واردات واکسن، هم‌زمان با تولید واکسن داخلی سرعت گرفته و این جزو اولویت‌های دولت است که معاون اول رئیس‌جمهوری با جدیت پیگیری می‌کند.
سید ابراهیم رئیسی در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار کرد: یقین دارم اگر مردم به درستی در جریان خطرات وضعیت کنونی ویروس قرار گیرند، با رعایت همه‌جانبه دستورالعمل‌های بهداشتی و با اعمال کنترل‌ها و محدودیت‌های بیشتر، شرایط مناسبی در کنترل و غلبه بر این بیماری خواهیم داشتم و از مردم می خواهم در این مسیر دولت را یاری کنند.
او همچنین به صف‌هایی که در رابطه با واکسیناسیون و تهیه دارو شکل می‌گیرد اشاره کرد و گفت: این صف‌ها باید به سرعت جمع شوند و با مدیریت مناسب شاهد این گونه صف‌ها نباشیم، دارو به اندازه کافی وجود دارد و روند واکسیناسیون نیز سرعت خواهد گرفت.
او با تاکید بر اینکه کسب‌وکار مردم در کنار صیانت از سلامت و جان آنان اهمیت دارد، توضیح داد: باید مراقب باشیم کسب‌وکار و اشتغال مردم دچار آسیب نشود و نحوه مدیریت این موضوع باید از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا برای آحاد مردم تببین شود.
رئیس‌جمهوری پرهیز از ترددهای غیرضروری و نقش آن در جلوگیری از شیوع ویروس را مورد تاکید قرار داد و گفت: کاهش تردد از جمله مسائل محوری در روند کنترل ویروس است بنابراین ترددها باید در ۱۰ روز آینده به شکل محسوس کاهش یابد.
او همچنین به لزوم رعایت تمامی اصول بهداشتی در مراسم عزاداری و سوگواری ایام محرم اشاره کرد و اظهار کرد: اعتقاد و باور قلبی داریم که این سوگواری‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی در روح و روان جامعه و زندگی مردم داشته باشد، اما رعایت اصول بهداشتی در مراسم عزا و سوگواری‌ها امری ضروری است و حفظ و صیانت از جان مردم اولویت دارد.
برقراری محدودیت‌های
جدید از هفته آینده
در ادامه این جلسه علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم اظهار کرد: فردا در ستاد ملی درباره دستورالعمل‌ها و تشدید محدودیت‌ها، که به احتمال زیاد از هفته آینده ابلاغ می‌شوند، تصمیم گیری می‌شود؛ هم در حوزه تردد و کسب وکار و هم در زمینه آموزش و مسائل فرهنگی و ادارات دولتی مواردی مطرح می‌شود و در این زمینه باید به صورت جدی وارد عمل شویم زیرا راه دیگری جز این وجود ندارد که به سمت کنترل شدید رویم تا اینکه ورودی بیمارستان ها کاهش یابد. آمار بستری و مرگ و میر در حال افزایش است و راهی جز تشدید محدودیت‌ها وجود ندارد و باید ورود کنیم.
حرف‌های ‌زالی تقطیع شده است
پیش از این خبرگزاری صدا و سیما در خبری به نقل از علی‌رضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران نوشت: «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است، اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است.
ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم.
چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را سه برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم؟» پس از انتشار این خبر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتشار اطلاعیه‌ای درباره اظهارات اخیر علیرضا زالی در مورد واردات نامناسب واکسن کرونا و مخفی کردن آمارهای مرگ اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و تاکید کرد که این اظهارات، «به صورت تقطیع‌شده» منتشر شده است.
گفتنی است تا کنون ۱۴ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۶۴۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۶۱۰ هزار و ۷۷۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۸ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۱۷ دُز رسید. بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا تاریخ 16 مرداد ماه از 91.8 درصد از دزهای واکسن کسانی که مرحله اول را تزریق کردند و 99.7 درصد از دزهای واکسن کسانی که هر دو مرحله را دریافت کردند، از واکسن‌های خارجی هستند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *