پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طالبان بیخ گوش کابل

هیچ‌کسی جلودار اسلامگرایان مسلح افغانستانی نیست

طالبان بیخ گوش کابل

نیروهای طالبان با پیشروی‌های دو روز گذشته‌ خود در شمال و جنوب حومه کابل مستقر شدند





طالبان بیخ گوش کابل

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۴

گروه طالبان روز گذشته در ادامه پیشروی‌های سریع‌اش در افغانستان کنترل شهر بزرگ قندهار را نیز به دست گرفت. قندهار بعد از کابل بزرگترین شهر افغانستان است. به این ترتیب راه طالبان برای پیشروی به سوی کابل هموارتر شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، قندهار در جنوب افغانستان واقع شده است و طالبان هفته‌ها بود که این شهر را محاصره کرده بود. بسیاری از کارشناسان تصرف قندهار توسط طالبان را پایانی برای دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان توصیف کرده بودند. روز جمعه گروه طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد آنها توانسته‌اند دفتر فرمانداری قندهار، مرکز فرماندهی پلیس و دیگر مراکز عملیاتی در سراسر شهر را تصرف کنند. طالبان اعلام کرده که صدها خودرو نظامی و مقدار زیادی مهمات را نیز به غنیمت گرفته است. گل احمد کمین، نماینده پارلمان افغانستان گفته است او و بسیاری دیگر از به سمت پایگاه نظامی که در نزدیکی فرودگاه کابل واقع شده رفته‌اند و منتظرند در اولین پرواز از افغانستان خارج شوند. کمین گفته بسیاری از سربازان ارتش افغانستان تسلیم شده‌اند و باقی آنها نیز گریخته‌اند. کمین پیش‌تر به سی‌ان‌ان گفته بود نیروهای طالبان موفق شده‌اند به دروازه‌های قندهار برسند و وارد نبردهای پراکنده با نیروهای ارتش افغانستان شوند. قندهار در تقاطع 3 شاهراه مواصلاتی واقع شده است که به لحاظ استراتژیک از اهمیت زیادی برخوردار است. این شهر پیش‌تر مرکز عملیاتی نیروهای آمریکایی در افغانستان بوده است. تصرف این شهر توسط طالبان دستاورد بزرگی برای آنها محسوب می‌شود. البته طالبان تا قبل از تصرف قندهار مراکز 14 استان از 34 استان افغانستان را به دست گرفته بود.
اکثر تصرف‌های سرزمینی طالبان پس از آن انجام شد که نیروهای آمریکایی از افغانستان عقب‌نشینی کردند. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه مه انجام شد و انتظار می‌رود تا پایان ماه اوت همه آنها از افغانستان خارج شوند.
روز پنج‌شنبه نیز طالبان کنترل کامل شهر هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان و بزرگترین مرکز شهری در غرب افغانستان را بدست گرفت. طالبان روز پنجشنبه فرمانداری هرات و ساختمان فرماندهی پلیس این شهر را تصرف کرد. کامران علی‌زایف رئیس شورای ایالتی هرات روز جمعه اعلام کرد که تمامی شهر به غیر از پایگاه نظامی هرات به تصرف طالبان درآمده است. یکی دیگر از اعضای شورای ایالتی هرات که نخواسته نامش فاش شود به سی‌ان‌ان گفته که طالبان زندان هرات را نیز تصرف کرده و تعداد بسیار زیادی از زندانیان این زندان را آزاد کرده است. قلعه نو، مرکز ایالت بادغیس که در شمال شرق افغانستان واقع شده نیز روز پنج‌شنبه توسط نیروهای طالبان تصرف شد. شهر غزنی که یکی از شهرهای کلیدی در امتداد جاده منتهی به کابل است نیز روز پنج‌شنبه به دست طالبان تصرف شد. البته طالبان برای تصرف این شهر مجبور شد وارد درگیری شدید و طولانی مدت با نیروهای نظامی شهر شود. غزنی تنها 150 کیلومتر با جنوب کابل فاصله دارد و در میانه شاهراهی قرار گرفته که کابل را به قندهار متصل می‌کند. با تصرف غزنی، حالا طالبان کنترل نقاط کلیدی در جنوب و شمال کابل را در دست دارد. پیش از این، موفقیت طالبان در تصرف بخش‌های از استان بغلان که در شمال کابل واقع شده است نگرانی مقامات آمریکایی را به دنبال داشت چراکه این مناطق نقشی کلیدی در دفاع از کابل ایفا می‌کردند. یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا که با ارزیابی اطلاعاتی امنیتی دولت آمریکا از پیشروی طالبان آشنا است به سی‌ان‌ان گفته است این امکان وجود دارد که کابل طی یک یا دو ماه آینده توسط طالبان به محاصره کامل درآید و به این ترتیب به احتمال زیاد پایتخت افغانستان به سرعت سقوط کرده و در اختیار گروه طالبان قرار خواهد گرفت.
دولت آمریکا در واکنش به پیشروی‌های سریع طالبان اعلام کرده 3 هزار نیروی نظامی را به این کشور اعزام می‌کند تا خروج غیرنظامیان آمریکایی از سفارت آمریکا در کابل را تسهیل کنند و روند صدور ویزای مهاجرت برای اتباع افغان که در زمان حضور نیروهای آمریکایی به آنها در مبارزه با تروریسم کمک کرده‌اند را سرعت بخشند. برای این منظور نخستین گام آمریکا باید حفاظت از فرودگاه بین‌المللی کابل باشد. از این جهت بود که جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد یک گردان پیاده نظام از تفنگداران دریایی آمریکا و یک گردان دیگر از نیروهای ارتش آمریکا به فرودگاه کابل اعزام شده‌اند. وزارت دفاع آمریکا همچنین هزار نیروی نظامی ارتش و نیروهای آمریکا را برای کمک کردن در صدور ویزا به افغانستان اعزام می‌کند. اوایل روز پنج‌شنبه هفته گذشته سفارت آمریکا در کابل به شهروندان این کشور تاکید کرد که هر چه سریع‌تر خاک افغانستان را ترک کنند.
پیشرفت‌های سریع طالبان در عرصه سرزمینی در افغانستان واکنش جامعه بین‌المللی را نیز به دنبال داشته است. بن والاس، وزیر دفاع انگلیس روز جمعه اعلام کرده که به شدت نگران است که بعد از خروج آمریکا و انگلیس از افغانستان، القاعده بار دیگر به این کشور بازگردد. والاس با انتقاد از تصمیم آمریکا از خروج از افغانستان گفته است:«من به صورت علنی خیلی صریح از این تصمیم انتقاد کرده‌ام و این تصمیم ایالات متحده آمریکا امری بسیار نادر است و به لحاظ استراتژیک این تصمیم می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند».
انگلیس نیروهای نظامی خود را به افغانستان اعزام کرده تا برای خروج کارکنان سفارت این کشور در افغانستان پوشش و حمایت لازم را فراهم کنند. هورت سیهوفر، وزیر کشور آلمان نیز در بیانیه‌ای از کارکنان سفارت آلمان در افغانستان خواست هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کنند. سی‌هوفر گفت:«وقتی برای کاغذبازی باقی نمانده است و باید سریع اقدام کرد».
از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز گذشته در اظهاراتی با تاکید بر لزوم حفظ جان غیرنظامیان در تحولات در جریان در افغانستان، از گروه طالبان خواست امنیت کارکنان سفارت ایران در هرات را تضمین کند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز روز گذشته اعلام کرد دیپلمات‌های کشورهای خارجی از جمله جمهوری اسلامی ایران در امنیت کامل خواهند بود. ذبیح الله جاهد در گفت و گو با یک رسانه افغانستانی تاکید کرد: تمام دیپلمات‌های حاضر در افغانستان در امنیت هستند و مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شد. او افزود: به ویژه دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در هرات و جاهای دیگر از امنیت برخوردار هستند و کسی با آنها کاری ندارد و ما به امنیت آن‌ها اولویت داده‌ایم و متوجه‌شان هستیم.
در تحولی دیگر همزمان با زمزمه‌هایی در خصوص ابراز تمایل دولت افغانستان برای تقسیم قدرت با طالبان،‌ معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان در پی سقوط شهرهای این کشور اظهار داشت که تحت هیچ شرایطی به هیچ معامله‌ای با طالبان تن نمی‌دهد. «امرالله صالح» معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان تاکید کرد که «تمام تلاش خود را انجام می‌دهم که وضعیت تغییر کند و یقین دارم طالبان شکست می‌خورد». او همچنین گفت که «تحت هیچ شرایطی، زیر هیچ عنوانی، در برابر هیچ امتیازی، به‌خاطر هیچ مصلحتی سلطه طالبان را بر مردم افغانستان نمی‌پذیرم و به هیچ معامله‌ای که طالبان شرایط آن را دیکته و تحمیل کند تن در نمی‌دهم».

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *