سایت خبری پیام ما آنلاین | تهران سهم کاندیدای پوششی ریاست جمهوری می‌شود؟

مراسم تحلیف شورای ششم تهران زیر سایه انتخاب غیر رسمی زاکانی به عنوان شهردار

تهران سهم کاندیدای پوششی ریاست جمهوری می‌شود؟





تهران سهم کاندیدای پوششی ریاست جمهوری می‌شود؟

۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۰:۳۰

مراسم تحلیف شورای ششم شهر تهران، روز ‍پنجشنبه ۱۴ مرداد ماه، درست چند ساعت قبل از تحلیف ریاست جمهوری، زیرسایه انبوهی از حواشی برگزار شد. مراسمی که در آن مهدی چمران، عضو ۸۰ ساله شورای شهر با ۲۱ رای به عنوان رئیس شناخته شد، پرویز سروری، نایب رئیس شد و سوده نجفی و جعفر شربیانی به عنوان دو منشی برای یکسال آینده ‍پارلمان شهری انتخاب شدند. در تمام مدت برگزاری مراسم تحلیف اما در راهروهای شورای شهر تهران تنها یک موضوع بود که خبرنگاران و کارشناسان شهری پیرامون آن بحث و گفت‌وگو می‌کردند، موضوعی که به نظر می‌رسد تعیین تکلیف شده اما هنوز اعلام رسمی نشده؛ انتخاب شهردار پایتخت.

شب قبل از برگزاری مراسم تحلیف شورای شهر تهران، جلسه غیررسمی با حضور اعضای منتخب برگزار شد. ناصر امانی، عضو شورای ششم به روزنامه «پیام‌ما» گفته بود که شهردار تهران تعیین تکلیف می‌شود و خبری از انتخاب سه گزینه نیست. رای‌گیری‌ها که تا اذان مغرب به طول انجامیده بود خبر از راهیابی مازیار حسینی، معاون سابق قالیباف و علیرضا زاکانی گزینه جبهه پایداری شورای شهر به مرحله نهایی می‌داد. در نهایت حسینی با ۳ رای کمتر رقابت را به زاکانی واگذار کرد و بهشت از آن تند‌ترین کاندیدای پوشش ریاست جمهوری شد. همان شب اما اقراریان سخنگوی منتخبان شورا اعلام کرد که تکلیف شهردار در روز پنجشنبه یعنی روز تحلیف روشن می‌شود. مهدی چمران هم پس از جلسه در گفت‌وگو با ایسنا انتخاب زاکانی را نه تایید کرد و نه تکذیب. انتخاب شهردار و فرآیند آن حتی روز بعد یعنی روز تحلیف هم گریبان اعضای شورای شهر را گرفت. به طوری که مهدی چمران که در جایگاه رئیس نشسته بود، حین رای‌گیری متوجه پخش زنده که بعد از کرونا یک‌سالی می‌شود در شورای شهر تهران برقرار شده نبود و به نرجس سلیمانی گفت: دیشب یکی از بدترین‌ شب‌های عمرم بود، نمی‌گویم اصلا نخوابیدم اما دیشب از جنگ هم بدتر بود، اینقدر ناراحت شدم از اینکه اسامی منتشر شده درحالیکه ما از قبل این همه اعلام کرده بودیم، یک عده فشار می‌آورند، در قانون نوشته شده رای مخفی بگیرید، یک عده را می‌ترسانند، تهدید می‌کنند، من چند وقت پیش تذکر دادم این کار‌ها را نکنید. در میان صحبت‌های او اما سلیمانی از رای‌گیری شفاف در روز یکشنبه می‌گفت، او به چمران اعلام کرد که عده‌ای از اول رایشان این نبوده و اکنون باید از رای خود صیانت کنند: «بهتر است شفافیت را از خودمان شروع کنیم، چه اشکالی دارد رای آشکار باشد؟» صدای ضبط شده این گفت‌وگو در صحن در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و پایش به رسانه‌ها باز شد. خبرگزاری فارس که اولین رسانه‌ای بود که خبر شهردار شدن زاکانی را منتشر کرده بود این بار تصویری از رای‌ شورایی‌ها به کاندیداهای شهرداری را منتشر کرد، مساله‌ای که به نظر به مذاق رئیس و دیگر عضو شورا خوش نیامده بود و حتی از سوی آن‌ها تعبیر غلط شده بود. نرجس سلیمانی در همین راستای در بیانیه‌ای اعلام کرد که علی‌رغم اینکه گفته شده به حسینی رای داده، رایش زاکانی بوده و هیچ فشاری هم برای انتخاب شهردار نبوده است.
دقایقی بعد از پخش شدن صدای چمران و سلیمانی در صحن و پخش زنده، اقراریان نزدیک چمران آمد و از او خواست تا رای گیری برای سخنگوی شورا هم در دستور کار قرار بگیرد: آقای سروری گفتند که به شما بگویم، برای سخنگو هم امروز رای گیری شود. مساله‌ای که از سوی چمران رد شد، چمران مدعی بود که اکثریت خلاف نظر اقراریان و سروری فکر می‌کنند و نمی‌خواهند رای گیری سخنگو روز پنجشنبه انجام شود. این گفت‌وگو‌ها را برخی اختلاف میان بدنه شورای شهر ششم تعبیر کردند. اختلافی که به نظر می‌رسد میان چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری و نیروهای نزدیک به قالیباف شکل گرفته است. در پایان این جلسه مهدی چمران در جمع خبرنگاران گزینه نهایی شهرداری را اعلام نکرد، او اعلام کرد که این رای‌گیری باید در جلسه رسمی باشد هرچند که معتقد بود، رای‌ها تغییری نمی‌کند.
دردسرهای زاکانی برای رسیدن به بهشت
زاکانی برای شهردار شدن اما دو مشکل بزرگ پیش روی خود دارد. مشکلاتی که می‌تواند شورای ششم را به دردسر بیندازد، نخست استعفایش از مجلس که هنوز رخ نداده و دیگری منطبق نبودنش با قانون مصوب هیات وزیران برای انتخاب شهردار. طبق این قانون که در سال ۹۷ مصوب شد، شهردار باید رشته دانشگاهی مرتبطی به مدیریت شهری خوانده باشد. مدرک تحصیلی زاکانی یعنی پزشکی هسته‌ای اما جزو مدارکی که سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور همان روزها اعلام کرده بود نیست، همچنین سابقه مدیریت نیز از دیگر مواردیست که براساس این قانون جدید، شهردار پایتخت باید دارای آن باشد. طرفداران شهردار سیاسی و شهردار در قواره ملی که این روزها در فضای مجازی با این تعبیر که : «شهردار باید سیاسی باشد زیرا در هیات وزیران رفت‌وآمد می‌کند» از زاکانی حمایت می‌کنند، می‌گویند شاید با آمد و شد وزیر کشور این قانون هم تغییر کند. مساله‌ای که علی دشتی، حقوقدان عمومی آن را نمی‌پذیرد او به روزنامه ‍پیام ما می‌گوید: این آیین نامه مصوب هیات وزیران است و یک دستورالعمل دارد که آن هم مصوب وزارت کشور است و به راحتی تغییر مدیران، تغییر نمی‌کند. یعنی این دستور وزیر نیست، مقررات است، به عبارتی آیین نامه شرایط احراز سمت شهردار است که توسط وزارت کشور پیشنهاد شده و به تصویب هیات وزیران رسیده است. او از استثنائاتی در قانون یاد می‌کند و می‌گوید باید سوابق فرد جز به جز بررسی شود و حتی گاهی مدیریت در یک شرکت خصوصی هم می‌تواند به مثابه سابقه مدیریتی لحاظ شود و به راحتی نمی‌توان حکم داد.
تهران کلان‌شهر جهان اسلام می‌شود
زاکانی شعارش تبدیل تهران به کلانشهر الگوی جهان اسلام است. برنامه شهرداریش را مطابق با برنامه گام دوم انقلاب تعبیر کرده است. او موسس جمعیت «رهپویان انقلاب اسلامی» است. حزبی که پرویز سروری، هم در تاسیس آن همراه زاکانی بود.
هرچند که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برای دو انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و ۹۶ رد صلاحیت شده بود اما این دوره به عنوان نامزد پوششی به کمک ابراهیم رئیسی شتافت و تایید صلاحیت هم شد و در مناظره‌ها سنگ تمام گذاشت. زاکانی در سال ۹۵ بعضی از افراد وزارت نفت را به فساد سازمان یافته و رانت خواری متهم کرده بود، او به واسطه همین اتهام اردیبهشت سال بعد با شکایت وزارت نفت محکوم شد. نماینده مردم قم که پیش از انتخابش به عنوان شهردار تهران، از سوی شورای اصولگرایان قم مورد انتقاد قرار گرفته بود، سال ۸۶ از محمد باقر قالیباف در کسوت شهردار تهران حمایت کرده بود. او با این توصیف که قالیباف بهترین گزینه برای مدیریت شهر است به مهر گفته بود: «شهردار منتخب شورای دوم کارنامه روشنی دارد، تثبیت مدیریت شهری یکی از نکاتی است که می تواند به اداره بهتر امور کلان شهر تهران، کمک کند، امروز قالیباف سرمایه تجربه دوساله در مدیریت تهران را دارد و نشان داده است که برای تهران، برنامه‌های کلان و روشن و قابل تحققی دارد».
براساس آخرین اخبار شورای ششمی‌ها حداکثر تا روز یکشنبه، جلسه رسمی شورا باردیگر برای انتخاب شهردار رای‌گیری می‌کنند. رای‌گیری که به نظر در آن بازهم زاکانی و طرفداران جبهه او در شورای شهر پیروز میدان خواهند بود. تا آن زمان پیروز حناچی، همچنان شهردار تهران خواهد بود. هرچند که دو شب گذشته اعلام شد که او استعفا کرده اما مدیر روابط عمومی شهرداری آن را رد کرد و به نظر می‌رسد که بنابراین تصمیم کار شورای ششم هم اندکی راحت‌تر شده است. زیرا دیگر نیازی به انتخاب سر‍پرست برای اداره شهر نیست.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *