پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یک داوطلب قربانی آتش «هلن» شد

آتش‌سوزی‌های زاگرس در دو روز گذشته یک کشته و چند مصدوم بر جای گذاشته است

یک داوطلب قربانی آتش «هلن» شد

حسین حاج‌حسنی، از عشایر چهارمحال‌و‌بختیاری، در آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده هلن جان سپرد





یک داوطلب قربانی آتش «هلن» شد

۲۱ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۱۸

آتش این بار از میان عشایر زاگرس یک قربانی گرفت. عصر یکشنبه، حسین حاج‌حسنی، وقتی مراتع ییلاقی میانکوه را در زبانه‌های آتش دید، سوختن طبیعت را تاب نیاورد و همراه داوطلبان دیگر راهی شد. اما طولی نکشید که شعله‌های افتاده در جان منطقه حفاظت‌شده هلن بی‌رحمانه جانش را گرفتند. این خبر، یک روز پس از حادثه از چهارمحال‌و‌بختیاری به تهران رسید. حالا آتش‌سوزی در هلن خاموش شده اما مسئولان محیط زیست استان در دسترس نیستند. همزمان پیگیری‌ها از استان کهگیلویه‌وبویراحمد نشان می‌دهد آتشی که از روز پنج‌شنبه هفته پیش در جنگل نارک گچساران آغاز شده بود، چند مصدوم برجای گذاشته و در حال پیشروی است.

در خبرها گفته‌اند که آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده هلن چهارمحال‌و‌بختیاری مهار شده است. شهرام احمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌و‌بختیاری خبر فوت حسین حاج‌حسنی، را در آتش تایید کرده است. «یک نفر از عشایر دامدار این منطقه نیز جان خود را از دست داد.» به گفته او چگونگی فوت این دامدار از سوی مراجع قانونی در دست بررسی است. آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده هلن که از عصر روز یکشنبه شروع شده بود، بر اساس توضیح احمدی با تلاش ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست، جوامع محلی و دستگاه‌های همکار، در ساعت اولیه بامداد دوشنبه، پیش از سرایت آتش به سایر بخش‌های جنگلی مهار شد. در لحظه نگارش این گزارش کارشناسان به محل، شناسایی علت و به گفته مدیر کل محیط زیست استان برآورد خسارت آتش‌سوزی در دستور کار قرار گرفته است.
جزئیاتی درباره آخرین شهید
تلاش‌ها برای پیگیری جزئیات بیش‌تر این حادثه از مسئولان استانی بی‌نتیجه است. تصویر خندان آخرین قربانی با تیتر «شهید مدافع طبیعت» در گروه‌های مجازی با این شعر دست‌به‌دست می‌شود: «وقتی که بزی‌منی در آتش‌ می‌سوخت/ یک مرد تمام غیرتش می‌افروخت/ جان دادن خویش را در آتش می‌دید/ چشمی که به فردای طبیعت می‌دوخت». بزی‌منی نام همان منطقه سوخته در سلسله جبال زاگرس است، در میانکوه، درست بالای شهر سرخون.
صفر اسلامیان، رئیس شورای شهر سرخون که شب دوشنبه راهی محل آتش‌سوزی شده به «پیام ما» می‌گوید: «دیگر چیزی از آتش باقی نمانده. عشایر رفتند و در مهار آتش خیلی کمک کردند. تا نزدیک صبح کسی از محیط زیست و منابع طبیعی نیامده بود. فقط عشایر و دامداران بودند. همین حالا هم باید بالای سر آتش باشند. آتش سختی بود. هر چه گون و درخت و پرنده بود را سوزاند. شاید نزدیک ده هکتار سوخته باشد، شاید هم بیشتر. نیروهای محلی هم چیزی در دستشان نداشتند جز شاخه تر. مثل همیشه. البته آنجا سخت‌گذر نیست، جاده دسترسی ندارد اما ماشین می‌تواند برود.»
او کمی درباره حسین حاج‌حسنی هم می‌داند. می‌گوید: «این آقا از عشایر بود. رفته بود که خاموش کند که خودش گرفتار شد. دیگر تا برسند و او را از آتش بیاورند تمام کرده بود. عمو‌ها و فامیلش همراهش بودند. می‌گویند 9 دختر دارد. عموها و فامیلش همراهش بودند. بعد از حادثه مسئولان آمدند تابی در منطقه خوردند و رفتند.»سعید یوسف‌پور، کارشناس محیط زیست و مدیر کل پیشین محیط زیست چهار محال و بختیاری هم به «پیام ما» می‌گوید: «ظاهرا آقای حاج‌حسنی گرفتار دود شده بود و به شکل بسیار غم‌انگیزی روی بوته‌های شعله‌ور افتاده و جان باخته است. دیگر به بیمارستان هم نکشید.» به گفته او آتش در کوه بزی‌منی رخ داده، داخل مرز منطقه حفاظت‌شده هلن. «آن منطقه ییلاق عشایر منطقه است. آقای حاج‌حسنی هم از همان عشایر بود. آنها در شهرک کاظمی، منطقه هلیساد ساکن‌اند و این نقطه از بزی‌منی مرتع ییلاقی‌شان است.» دلیل آتش‌سوزی و وسعتش هنوز معلوم نیست اما او هم میزان احتمالی خسارت را 10 هکتار عنوان می‌کند.
منطقه حفاظت‌شده هلن ۴۰ هزار و ۲۳۱ هکتار وسعت دارد و پس از سبزکوه دومین منطقه حفاظت‌شده است و بختیاری است. این منطقه در سال ۷۷ براساس تصمیم شورایعالی حفاظت محیط زیست برای حفاظت از ۱۰ درصد جنگل‌های کشور انتخاب و در سال ۷۸ تصویب شد. هلن یک سال بعد از این مراحل از اداره کل منابع طبیعی استان به اداره حفاظت محیط زیست استان چهارمحال‌و‌بختیاری تحویل داده شد. اکنون بیش از ۳۰ هزار هکتار از این منطقه جنگل و باقی‌اش مرتع است و بلوط غرب، گز، بادام، ارژن، گون و بنه دارد.
به گفته یوسف‌پور چرای غیرمجاز و بی‌رویه دام و آتش‌سوزی از مشکلات این منطقه حفاظت‌شده است. او می‌گوید: «محیط زیست در آن منطقه یه پاسگاه محیط‌بانی دارد و اگر اشتباه نکنم سه یا چهار، محیط‌بان که شیفتی کار می‌کنند. بیرون این منطقه در گردنه بره‌مرده، قبلا هم آتش‌سوزی شده بود. یک سال پیش در نزدیکی‌های اینجا، بیرون از منطقه حفاظت شده و در سمت سد کارون چهار، یک امدادگر هلال احمر در آتش‌سوزی جنگل سوخت و جان سپرد.»
دو مصدوم نارک به بیمارستان رفتند
۱۷ تیرماه (پنج‌شنبه پیش) مراتع و جنگل‌های نارک گچساران طعمه حریق شدند و اکنون بعد از ۵ روز همچنان شعله‌های آتش در حال گسترده شدن است و درختان بلوط را زنده‌زنده در خود می‌سوزاند. این آتش‌سوزی هم در میان امدادگران مصدومانی به جای گذاشته است. مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد خبر داده که ۲ نفر از امدادگرانی که حین مهار آتش‌سوزی جنگل‌های کوه نارک در گچساران مصدوم شده بودند با کمک نیروهای این جمعیت امدادرسانی و نجات یافتند.
ظهر دیروز شعله‌های آتش ارتفاعات نارک گچساران اولین مصدوم خود را روانه تخت بیمارستان کرده. «سیروس نارکی» جانباز دفاع مقدس گرفتار این شعله ها شد و با مصدومیت شدید تحت مداوای تیم پزشکی بیمارستان دوگنبدان قرار گرفت. نارکی خود به ایلنا گفته: «شعله‌های آتش وقتی ارتفاعات نارک را گرفت به همراه تعدادی از دوستان برای خاموش کردن این شعله‌ها به طور داوطلبانه اعزام اما شعله‌های آتش تعدادی از نیروهای امدادی را محاصره کرد. بعد از اینکه توانستم نیروهای امدادی را از شعله‌های آتش خارج کنم خودم گرفتار این شعله‌ها شدم.» او اکنون، در بستر مداواست و آتش همچنان شعله می‌کشد.
امید سجادیان که در برنامه مهار آتش‌سوزی حضور داشته و اکنون برای آموزش مهار به یکی از روستاهای کهگیلویه‌وبویراحمد رفته می‌گوید: «در آخرین پیگیری‌هایی که از دوستان حاضرم در حادثه دارم، آتش‌ مهار نشده و گسترده‌تر از قبل شده است. نیاز است که برای خاموشی هلی‌کوپتر بیاورند. البته آورده‌اند اما کافی نیست.»
گچساران 300 هزار هکتار مرتع و 115 هزار هکتار جنگل دارد که یک سال پیش با 29 مورد آتش‌سوزی 600 هکتار از این جنگل‌ها و مراتع دچار خسارت شد و امسال هم تاکنون 7 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع این شهرستان رخ داده است.
آخرین خبرها از نارک
حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد اما از مهار آتش سوزی در بخش‌هایی از کوه نارک گچساران خبر داده است. او گفته: «در عملیات اطفای حریق در ارتفاعات نارک گچساران گفت: دمای هوا، وزش باد و صخره‌ای بودن ارتفاعات از موانع پیش روی نیروهای اطفا حریق در این آتش سوزی بوده است. سه بالگرد برای اطفا حریق به کوه‌های نارک شهرستان گچساران اعزام شدند. نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران استان هم با هدف برنامه ریزی برای اطفا حریق کوه‌های نارک گچساران در این شهرستان برگزار شد. در این جلسه مصوب شد که نیروهایی که در منطقه کوه نارک گچساران حضور دارند پایش لازم آن ناحیه را انجام دهند تا با این اقدام از گسترش دامنه آتش‌سوزی جلوگیری شود. به علاوه مصوب شد که نیروهای تازه نفس تیپ ۴۸ فتح، منابع طبیعی و محیط زیست استان از دیروز (دوشنبه) تا فردا در منطقه حضور داشته باشند.»استاندار همچنین گفته تقسیم کار نیروهای خدمات‌رسان و امداد‌رسان انجام شده و دیروز برای منظور جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی در منطقه ۳ بالگرد و آب‌پاش در اختیار ستاد مدیریت بحران استان قرار گرفته است. «این ۳ فروند بالگرد ۳۵۰ نیرو را برای خاموش کردن آتش به کوه‌های نارک گچساران هلی‌برن می‌کنند.» او ابراز امیدواری کرده که با برنامه‌ریزی و تلاش نیروهای امدادرسان و خدمات رسان روز سه‌شنبه آتش‌سوزی به طور کامل مهار شود.با تداوم گر گرفتن شعله‌ها، علی ملک‌حسینی، دادستان عمومی و انقلاب یاسوج هم گفته که اشد مجازات قانونی برای عاملان آتش سوزی عمدی یا سهوی جنگل‌ها اعمال می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

آب کپرهای «زرآباد» را برد

امدادرسانی به مناطق سیل‌زده ادامه دارد، اما مردم می‌گویند کافی نیست

آب کپرهای «زرآباد» را برد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

در منطقه‌ای که فعالان محیط زیست خوزستان پیشنهاد تأسیس ژئوپارک داده‌اند، مجوز برداشت معدن صادر شد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

گرد مرگ بر «باغ عدن»

ناقوس مرگ تالاب‌هایی که میزبان نخستین تمدن‌ها بودند، به‌صدا درآمده است

گرد مرگ بر «باغ عدن»

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

جنجال روز تعطیل

فعالان اقتصادی و شهروندان در یک کارزار به تعطیلی پنجشنبه‌ها به‌جای شنبه‌ها اعتراض کردند

جنجال روز تعطیل

برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی قربانی نااطمینانی‌ها

اتاق بازرگانی شاخص مدیران خرید (شامخ) اسفند ۱۴۰۲ را اعلام کرد

برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی قربانی نااطمینانی‌ها

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

روز  اشتباه

فعالان اقتصادی با تعیین پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها به‌عنوان دومین روز تعطیل هفته مخالفند

روز اشتباه

خبردرمانی دریاچهٔ ارومیه به‌ سبک دولت

خبردرمانی دریاچهٔ ارومیه به‌ سبک دولت

ابتلای زعفران به بیماری پسته و فرش

کشورهای دیگر زعفران ایران را به‌نام خود بسته‌بندی می‌کنند و می‌فروشند

ابتلای زعفران به بیماری پسته و فرش

نظر کاربران

فاطمه صمدیان

سپاس فراوان از حسن توجه شما روح پاک شهید مدافع طبیعت قرین رحمت الهی

حمید دهیری

هر چه دارد عالم اخلاق بی ایثار نیست. دست بسیار است اگر از آستین بیرون کنید. *****سپاس باد شما را که در اندوه ما شریک شدید. منَ لَم یَشکُر ِالمَخلوق لَم یَشکُر ِالخالِق? ☘با شايسته ترين و عالي ترين عبارات و سخنان به هر زبان و هر لهجه مي ستاييم،محبت هاي شما بزگواران را. چه آن كس كه با گل خاطر سوگوارمان را تسلي بخشيد و چه آن كس كه به قدوم مبارك خود و چه آن عزيزي كه به خط و جرايد گرد غم از چهره غمگين ما زدود. ?در مقام شما چه مي توانيم بگوييم كه اقيانوسي از لطف و رحمت را برگهاي خسته و كوفته مان جريان داديد،با اين عمر كوتاه خاكي، قادر به جبران الطاف شما نيستيم، پس دست به دامان ذات كبريايي دراز مي كنيم و از درگاهش مي خواهيم تا پاسخگوي اين همه لطف از روي عنايت خويش باشد. ? بدين وسيله از عنايت و حسن توجه كليه سروران، دوستان، آشنايان خصوصا #طایفه_بزرگ_هلوسعدی وسایر طوایف همجوار وارگان های دولتی نظامی وانتظامی و....... كه در همه مراحل از بدوحادثه , مراسم تشییع ، تدفین،خاکسپاری، وسومین روزدرگذشت مرحوم #مشهدی حسین حاج حسنی *شهید مدافع طبیعت* ما را مديون لطف و غريق محبت خويش نمودنداز صميم قلب تقدير و تشكر نموده و براي همگان از خداوند رحمان، حضور در مركب نوراني امام زمان(عج) را در عصر ظهور مسئلت مي نماييم. ?با سپاس و تشکر ازطرف خانواده : #حاج حسنی 'دهیری و کلیه فامیل های وابسته ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *