پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فشار شدیدی روی شبکه برق وجود دارد

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش مصرف برق:

فشار شدیدی روی شبکه برق وجود دارد

ربیعی: خشکسالی شدید باعث شده نیروگاه‌های برق‌آبی نیز از مدار تولید خارج شوند





فشار شدیدی روی شبکه برق وجود دارد

۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۱۵

قطع مکرر برق در روز دوشنبه هفته جاری انتقادهای کم سابقه کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی اعتراض‌های مردمی را در پی داشته است. وزارت نیرو بارها اعلام کرده که میان تولید و مصرف برق 10 هزار مگاوات ناترازی وجود دارد و این کمبود صرفا با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده قابل مدیریت است. بنا بر همین توضیحات خشکسالی و از مدار خارج شدن نیروگاه‌های برق آبی، استخراج غیرقانونی رمزارز، افزایش مصرف برق به دلیل افزایش دمای هوا و… از جمله عوامل موثر در بروز این بحران بوده‌اند. دیروز سخنگوی دولت هم درباره علت خاموشی‌های اخیر گفت: از ابتدای سال جاری، افزایش قابل ملاحظه دما منجر به افزایش شدید مصرف برق شده است. حدود ۴۰ درصد مصرف برق کشور در تابستان نیز صرف وسایل سرمایشی می‌شود؛ لذا از این بابت فشار بسیار زیادی به شبکه برق وارد می‌شود.

علی ربیعی در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها، درباره آخرین وضعیت تولید و توزیع برق افزود: مصرف صنایع و کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است و همین موضوع میزان آسیب‌پذیری تاسیسات را افزایش داده چون فشار شدیدی روی تاسیسات صنعت برق وجود دارد. به گزارش ایسنا، ربیعی افزود: پدیده نوظهور رمز ارزها که بیش از چند هزار مگاوات از برق شبکه را به صورت غیر مجاز مصرف می‌کنند عامل دیگری است البته خوشبختانه شناسایی آنها با هماهنگی واحدهای ذی‌ربط در حال انجام است. تاکنون ۳۷۸۰ مرکز غیرمجاز کشف شده است که بالغ بر ۵۷۰ مگاوات یعنی یک پنجم برق تهران را مصرف می کردند. به گفته سخنگوی دولت، خشکسالی کم سابقه موجب شده ذخیره آب سدها به شدت کاهش یابد و تعدادی از نیروگاه‌های برق‌آبی نیز از مدار تولید خارج شوند. ربیعی با بیان اینکه براساس اطلاع اوج مصرف برق در این روزها به حدود 66 هزار مگاوات رسیده است، ادامه داد: درحالی‌که تولید نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی مجموعاً 52 هزار مگاوات است لذا نیاز به کاهش مصرف توسط صنایع و کشاورزی و عموم مردم بسیار اهمیت دارد. با وجود این، دولت یازدهم و دوازدهم ۲۹ هزار مگاوات برق به تولید اضافه کرده است. او تصریح کرد خاموشی‌های خارج از برنامه به دلایلی همچون افزایش شدید مصرف و منفی شدن تراز تولید و مصرف که باعث عملکرد خودکار رله‌های فرکانسی به منظور جلوگیری از بروز خاموشی گسترده می‌شود، مربوط است. با عملکرد این رله‌ها تعدادی از مشترکان بی‌برق می‌شوند که در جداول خاموشی اعلام شده نبوده‌اند. ربیعی گفت: حوادث ناخواسته در شبکه که به دلیل مصرف زیاد برق رخ می‌دهد و تا رسیدن نیروی انسانی در محل حادثه و تعویض یا تعمیر تجهیزات آسیب دیده مدتی زمان می‌برد. خروج نیروگاه‌ها از مدار تولید به دلیل آسیب دیدن قطعات در حین تولید که امری طبیعی است.
خرابکاری در سازمان انرژی اتمی تلفاتی نداشت
سخنگوی دولت با تایید اقدام خرابکارانه در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران واقع در اطراف کرج در روز بیست و سوم ژوئن اعلام کرد که این اقدام خرابکارانه منجر به آسیب قابل توجه انسانی و تجهیزاتی نشده است. ربیعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمله پهپادی اخیر علیه یکی از ساختمان های سازمان انرژی اتمی گفت: اصل خرابکاری را تایید می‌کنم ولی منجر به آسیب قابل توجه انسانی و تجهیزاتی نشده است. آسیب مختصری به سقف یکی از سوله‌ها وارد شده که در حال تعویض آن هستند. او ادامه داد: عکس هوایی که در برخی رسانه‌ها از آسیب وارده به این سایت منتشر شده، در واقع تصویری است که بعد از برداشتن سقف برای تعمیر‌،‌ به صورت عکس هوایی گرفته‌اند و تفاسیر انجام گرفته در فضای رسانه‌ای دقیق نیست. ربیعی تاکید کرد: اکنون همه شاهد بودند هر خرابکاری صورت گرفت توان ایران افزایش یافت.
اختلاف نظر به معنای بن بست
در مذاکرات نیست
سخنگوی دولت در بخشی دیگری از این نشست، در پاسخ به این سوال که آیا مسئولیت احیای برجام در مذاکرات وزارت خارجه با تیم آقای رئیسی از سوی دولت آتی پذیرفته شده است؟ گفت: تصمیم گیری درباره مذاکرات احیای برجام در سطوح عالی، زیر نظر و هدایت مقام معظم رهبری و در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌گیرد. او یادآور شد: این که چه کسی و در کدام دولت مذاکره نهایی انجام می‌شود بستگی به تامین نظر جمهوری اسلامی ایران و اراده سیاسی طرف آمریکایی است. در حال حاضر، تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده و می‌توانم بگویم که روند مذاکرات به ویژه در خصوص مسائل دشوار و فنی به پایان رسیده است. ربیعی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت آمریکا، دولت را به عنوان یک موجودیت حقوقی یکپارچه و مستمر می بیند که در برابر همه تعهدات بین المللی که دولت‌های پیشین سپرده اند، پایبند است. سخنگوی دولت گفت: به این ترتیب، اگر توافق در دولت دوازدهم انجام بگیرد، بدون تردید دولت سیزدهم بنا به این قاعده حقوقی به همه تعهدات پایبند خواهد بود. او ادامه داد: تجربه نشان داده جمهوری اسلامی ایران نه در گذشته توافق ها و تعهدهای بین‌المللی خود را نقض کرده و نه در آینده چنین قصدی خواهد داشت. امیدواریم سایر طرف‌ها نیز با همین صراحت و شفافیت، به گسست ناپذیری تعهدات بین‌المللی خود به رغم تغییر دولت‌ها تصریح کنند و به وظایف قانونی خود پایبند بمانند. او در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات وین در چه مرحله ای قرار دارد و نتایج این جلسات چه بوده اظهار کرد: مذاکرات وین شاهد پیشرفت‌های خوبی در بسیاری از موضوعات بوده است، اما قابل انکار نیست که اختلاف نظرهایی در خصوص برخی موضوعات وجود دارد. هرچند وجود اختلاف نظر در خصوص موضوعات باقیمانده، لزوما به معنای بن بست در مذاکرات نیست. چارچوب مذاکرات بین‌المللی به گونه ای است که در صورت وجود اراده سیاسی از سوی همه طرف ها، مذاکرات تا زمان دستیابی به یک توافق که تامین کننده نظر همه طرف ها باشد ادامه خواهد یافت. او افزود: در خصوص مذاکرات وین نیز همین‌گونه خواهد بود. آنچه بدیهی است این است که جمهوری اسلامی ایران، هیچ توافقی که تامین کننده منافع ملت ایران نباشد را نخواهد پذیرفت. ربیعی تاکید کرد: اصول و مواضع کلی مدنظر جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات به صورت صریح به طرف‌های مقابل منتقل شده است. چارچوب کلی این است که آمریکا باید ابتدا تحریم‌های خود را را لغو کرده، در ادامه ، لغو تحریم‌های آمریکا راستی آزمایی شود و سپس ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف و اجرای تعهدات هسته ای خود را از سر گیرد. البته پایداری تعهدات طرف خارجی هم برای ایران مهم است . نحوه اجرایی شدن این چارچوب – که البته در خصوص کلیات آن درک مشترکی بین طرف ها وجود دارد- یکی از موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات است. سخنگوی دولت تصریح کرد: هدف مذاکرات وین، از ابتدا موضوع بازگشت آمریکا به برجام از طریق لغو تحریم های این کشور و بعد از آن اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌ها بوده است. پیش نویس همه متون مذاکراتی نیز در همین راستا تهیه و مورد مذاکره قرار گرفته است.
او گفت: در مورد کمیته بررسی و تطبیق متن نهایی توافق ایران و ۱+۴ با منافع ملی، جلسات این کمیته طبق روال خود برگزار می شود و آقای دکتر عراقچی و دکتر صالحی نیز در این جلسات حضور دارند. این کمیته، یک روال مشخص و سازوکاری طبیعی در داخل کشور است.
ربیعی ادامه داد: کمیته مذکور یک کمیته «میان بخشی» است و از مجلس شورای اسلامی ، دولت و شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان رئیس‌جمهور منتخب در آن حضور و وظیفه تطبیق مذاکرات با قانون مصوب مجلس را بر عهده دارند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *