پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسببان فاجعه استعفا کنند

واکنش‌ها به واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و درگذشت دو تن از آنان ادامه دارد

مسببان فاجعه استعفا کنند

مجلس روز یکشنبه حادثه را بررسی می‌کند و کارزاری برای استعفای مسببان به راه افتاده است





مسببان فاجعه استعفا  کنند

۵ تیر ۱۴۰۰، ۲۱:۴۱

|پیام ما| از حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران چهار روز می‌گذرد؛ حادثه‌ای که 21 مصدوم و دو جان‌باخته داشت. اکنون مهشاد کریمی، خبرنگار ایسنا و ریحانه یاسینی، خبرنگار ایرنا در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا خفته‌اند و حسن ظهوری و ابراهیم نژادرفیعی دو نفر از مصدومان هنوز در بیمارستان ارومیه بستری و تحت درمان‌اند. از سوی دیگر کارزاری برای استعفای مسببان به راه افتاده و علاوه بر این قرار بر این شده که کمیسیون محیط زیست مجلس حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران را بررسی کند.

پیگیری‌های «پیام‌ما» از آخرین احوال مصدومان نشان می‌دهد حسن ظهوری بار دیگر دچار خونریزی شده و صبح دیروز با تلاش پزشکان بهبود یافته است. همچنین پزشکان دیروز دریافته‌اند که قفسه سینه ابراهیم نژادرفیعی دچار شکستگی شده است. صبح و بعد‌ازظهر امروز (یکشنبه)، به مناسبت سوم همکاران از دست رفته، دو مراسم در بهشت زهرا برگزار می‌شود.
بررسی حادثه در مجلس
دیروز خبر رسیده که کمیسیون محیط زیست مجلس حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران را بررسی می‌کند. به گفته جواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یکشنبه ۶ تیرماه، حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در مسیر ارومیه – نقده با حضور نهادهای مسئول بررسی می‌شود. او به ایسنا توضیح داده مسئولانی از سازمان حفاظت از محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه برای شرکت در جلسه کمیسیون دعوت شده‌اند و در ابتدای جلسه کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس گزارشی که در زمینه واژگونی اتوبوس تهیه شده، قرائت می‌شود.
همچنین دیروز رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی اعلام کرد که دلایل واژگونی اتوبوس خبرنگاران در اسرع وقت بررسی‌ شود. محمد مجابی بدین با تسلیت این حادثه عنوان کرد: «ضایعه تلخ درگذشت خانم‌ها مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی خبرنگاران شریف حوزه محیط زیست خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا در سانحه واژگونی اتوبوس در استان آذربایجان غربی و مصدوم شدن جمعی دیگر از خبرنگاران عزیز این حوزه موجب تاثر و تالم بسیار شد.
اینجانب ضمن همدردی، این ضایعه دردناک را به خانواده‌های محترم جوانان از دست رفته و اصحاب شریف رسانه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای زنده‌یادان علو درجات و غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان و عزیزانشان صبر و شکیبایی مسئلت می‌کنیم و برای خبرنگاران عزیز صدمه دیده در این سانحه آرزوی سلامتی و بهبودی دارم.»
مجابی در ادامه این پیام آورده است: «این حادثه که در جریان بازدید از روند اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی حادث شد گویای این واقعیت مهم است که اصحاب رسانه از عوامل مهم تحقق اهداف و سیاست‌های کلی کشور در همه حوزه‌ها از جمله محیط زیست هستند و به عنوان چشمان بیدار جامعه و رکن اساسی آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی حتی به قیمت گذشتن از جان، خود را متعهد به همگان و آیندگان می‌دانند. بی‌شک تلاش برای حفاظت از جان و سلامتی خبرنگاران عزیز و رعایت شأن و جایگاه این قشر زحمتکش و فرهیخته از وظایف خطیر کلیه دستگاه‌های ذی‌نقش است و می‌بایست در اسرع وقت دلایل بروز این حادثه تلخ و حوادثی از این قبیل بررسی و حل شده و از بروز حوادث مشابه پیشگیری شود.»
کارزار استعفای مسببان
به دنبال این حادثه کارزاری برای استعفای مسببان حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، به راه افتاده است. این کارزار با هشتگ «اتوبوس خبرنگاران محیط زیست»، از طرف فعالان محیط زیست و عموم مردم به راه افتاده و در متن آن، خطاب به عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مهران نظری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌غربى آمده است: «متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد کوتاهی‌ها و مشکلات فراوان در حوزه محیط زیست کشور بوده‌ایم. این موضوع در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست به اوج خود رسیده و این بی‌کفایتی علاوه بر دلسوزان محیط زیست، قلب همه مردم ایران را به درد آورده است.
در این حادثه که به دلیل سهل‌انگاری شما و مدیران سازمان شما در انتخاب وسیله نقلیه فرسوده و مسیر نامناسب صورت گرفته، متاسفانه جان عزیز دو تن از خبرنگاران محیط زیست گرفته شده و تعداد زیاد مصدومان داغ تازه‌ای بر دل داغدیده این کشور و هموطنانمان گذاشته است.
در این مطالبه مردمی از شما مسئولان مورد خطاب درخواست می‌شود به دلیل عدم توانایی در مدیریت مسائل سازمان مربوطه، حفظ محیط زیست و حتی حفظ جان فعالان و کارکنان این حوزه از سمت خود استعفا داده و این مسئولیت مهم را به افراد کاردان و لایق‌تری بسپارید.»
کمیته‌ای برای بررسی حادثه
در پی واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه هم به ایسنا خبر داد که به دستور وزیر کشور قرار است کمیته‌ای با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط برای بررسی علل رخداد این حادثه تشکیل شود. او هرگونه اظهار نظر درباره چرایی حمل و نقل خبرنگاران با اتوبوسی فاقد صورت وضعیت، را منوط به نتیجه به دست آمده در کمیته بررسی دانست و گفت: «به‌طور قطع نتیجه این کمیته را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»
تجریشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه واژگونی اتوبوس خبرنگاران و فوت دو نفر از آنان یکی از تاسف‌بارترین حوادث هفت سال اخیر برای جامعه محیط زیست ایران بوده است، گفت: «هر دوی این عزیزان در هفت سال اخیر دلسوزانه همه هم و غم‌شان محیط زیست کشور بود.»
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود:‌ «ما هر ساله خردادماه برنامه‌ریزی می‌کنیم تا سمن‌ها و تشکل‌های مردمی منطقه‌ای و کشوری، متخصصان و در نهایت دستگاه‌های دولتی از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه بازدید کنند. در این مدت همواره در جهت حفظ شان این افراد تلاش و بهترین هتل‌ها،‌ پروازها و … را فراهم کرده‌ایم و مسایل مالی برایمان مطرح نبوده است.»
او درباره استفاده از اتوبوس کارگران کارخانه سیمان برای جابجایی خبرنگاران در سفر فشرده مطبوعاتی گفت: «منتظر نتایج بررسی‌ها باید ماند ولی به نظر می‌رسد شاید این اتوبوس برای این تور مطبوعاتی مناسب تشخیص داده شده باشد.»
تجریشی در پایان گفت: «به دستور عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با یک بیمارستان خصوصی صحبت کردیم تا بقیه پیگیری‌های درمانی خبرنگاران مصدوم به صورت رایگان در تهران انجام شود.»
تسلیت و چند درخواست
انجمن صنفی مدیران پایگاه‌های خبری استان تهران دیروز خواستار معرفی قاصران فاجعه شده است. در پیام این انجمن با تسلیت این مصیبت به خانواده‌های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی و جامعه رسانه‌ای کشور اکیدا خواهان آن شده که مسئولان مربوطه در دولت و دستگاه قضایی درخصوص این موارد پیگیری و چاره‌اندیشی عاجل کرده و نتایج را به اطلاع عموم برسانند: «پیگیری، معرفی و مجازات قاصران و مقصران فاجعه یاد شده، دستگاه‌های صادرکننده مجوزهای فنی و استانداردهای مربوطه و نیز دستگاه‌های میزبان و دعوت کننده باید در این زمینه پاسخگو باشند. باید هرچه سریع‌تر متولی یا متولیان پیگیری همه امور درمانی و جبران خسارات بازماندگان این فاجعه‌ اعم از خانواده‌های عزیز از دست داده و داغدیده و نیز خبرنگارانی که صدمات جسمی و تالمات روحی فراوانی را متحمل شده اند، مشخص و در صحنه حاضر باشند تا بلکه مرهمی هر چند کوچک باشند بر این داغ ماندگار. »
در ادامه آمده است: «متاسفانه روند رسیدگی این قبیل حوادث با تشکیل کارگروه ها و کمیته‌های بررسی هرگز منتج به نتایج بازدارنده نشده و بیشتر موارد مشمول مرور زمان و به بوته فراموشی سپرده شده است که اگر این پیگیری‌ها نتیجه بخش بود، نباید فجایعی مانند اتوبوس دانشگاه آزاد ، ایجاد و در موارد اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و یا اتوبوس سرباز معلم ها تکرار می‌شد. انجمن صنفی مدیران پایگاه های خبری استان تهران جهت پیشگیری از تکرار فجایع مشابه، خود را مکلف و متعهد می داند تا حصول نتیجه، پیگیر تعیین؛ معرفی و مجازات قاصران و مقصران فاجعه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست باشد و نتایج پیگیری‌ها را به اطلاع عموم همکاران برساند.»
این انجمن در پایان از معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد و همه تشکل‌های رسانه‌ای و اشخاص حقیقی متخصص دعوت کرده با همفکری، حتی‌الامکان راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع این حوادثی اعلام شود.
اطلاعیه آخرین وضعیت مصدومان
همچنین سازمان حفاظت محیط زیست در اطلاعیه‌ای درباره آخرین وضعیت مصدومان حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعلام کرد: «پس از رخداد دردناک واژگونی اتوبوس در مسیر پیرانشهر به نقده، تمامی مصدومان ابتدا برای دریافت خدمات اورژانسی به نقده و پس از آن با هماهنگی ‌استاندار محترم جهت چکاب و درمان تکمیلی با ماشین‌های امدادی و بالگرد به بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه منتقل شدند. از میان مصدومان، خوشبختانه ۱۷ همکار عزیز به صورت سرپایی درمان و به هتل منتقل شدند. ۵ همکار گرامی نیز به دلیل شدت جراحات در همین بیمارستان بستری شدند.»
بر اساس این اطلاعیه ظهر روز پنجشنبه با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و نهاد ریاست جمهوری، خبرنگاران و پیکر دو جانباخته این حادثه تلخ با پروازی اختصاصی به تهران منتقل شدند. مراسم تشییع پیکر دو عزیز از دست رفته نیز صبح روز جمعه با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط در بهشت زهرا انجام پذیرفت و پیکر دو خبرنگار فقید در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده شد.
همچنین از میان ۵ مصدوم بستری شده در ارومیه نیز، یکی از همکاران عزیز پس از پایان درمان عصر جمعه به تهران منتقل شد و درمان ۴ عزیز دیگر نیز در بیمارستان امام خمینی ارومیه ادامه دارد. از صبح شنبه خبرنگاران آسیب دیده برای چکاب و دریافت خدمات درمانی و روانشناسی به بیمارستان پارس تهران معرفی شده‌اند و ارائه خدمات درمانی زیر نظر نمایندگان سازمان تا زمان مورد‌نیاز ادامه خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *