پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پای مرگ و زندگی در میان است

نگاهی به آسیب‌های ناشی از قطع مکرر و گسترده برق در روزهای اخیر

پای مرگ و زندگی در میان است

مدیرکل روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی: بعضی بیماران به دلیل آسیب بالای ریوی‌ تا مدت‌ها باید از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز استفاده کنند، اگر برق قطع شود، اکسیژن این بیماران هم قطع می‌شود





۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۲۱

دیروز وزیر نیرو در سخنانی بابت «تمام مضیقه‌ها و فشارها» از مردم عذرخواهی کرد. مضیقه‌ها و فشارهایی که در روزهای اخیر بر تمام مشکلات و بحران‌های موجود در زندگی مردم اضافه شده است. قطعی برق در روزگاری که وابستگی مردم به اینترنت و برق به حداکثر میزان ممکن رسیده است، تنها در «خاموشی» خلاصه نمی‌شود. برای بسیاری از مردم قطع شدن برق مساوی با چالش‌های جدی در انجام امور روزانه است. از طرفی، بسیاری از بیماران از جمله مبتلایان به کووید 19 که نیازمند دریافت اکسیژن هستند، با قطعی بی‌برنامه برق نه تنها دچار «مضیقه و فشار» می‌شوند که جانشان هم به خطر می‌افتد.

چشمان نگران زیادی این روزها به دستگاه اکسیژن‌ساز دوخته شده است. بیمارانی که نفسشان به این دستگاه‌ها بند است، روزهای سختی را می‌گذرانند. از سویی قطعی مکرر و بی‌برنامه برق شرایط جسمی‌شان را بحرانی می‌کند و از سویی با وارد شدن آسیب فنی به این دستگاه‌ها در اثر نوسان برق، هزینه و فشار اقتصادی مضاعفی به آنها تحمیل می‌شود. بسیاری از بیماران روی تخت بیمارستان این نگرانی‌ها را در کنار رنج بیماری تحمل می‌کنند. هرچند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران اعلام کرده بود: «برق مراکز حساس درمانی و بیمارستان‌ها به طور مستمر تامین و تحت هیچ شرایطی قطع نمی‌شود» اما آنچه در روزهای اخیر اتفاق افتاد با آنچه وعده داده شده بود، تفاوت داشت.حسین کرمان‌پور مدیرکل روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی در خصوص آسیب قطعی برق به بیماران و بیمارستان‌ها به ایسنا گفته: «قطعی‌های مکرر با توجه به زیرساخت‌هایی که در اکثر بیمارستان‌ها قدیمی هستند، به وسایل و ابزاری آسیب می‌رساند که قیمت‌های میلیاردی دارند. به هر حال در وضعیت تحریم، نداشتن ارز برای خرید تجهیزات پزشکی و… اینکه خودمان هم صدمه‌ای وارد کنیم، مشکل‌ساز می‌شود.» کرمان‌پور معتقد است: «برخلاف ادارات دولتی، نمی‌توان به بیمارستان‌ها گفت که کولر را خاموش کنند. زیرا در این صورت بیماران ممکن است آسیب ببینند. دما باید در حد متعارف ۲۴ درجه باشد و تهویه هم باید در بیمارستان مناسب باشد. از طرفی بیمارانی هستند که به دلیل آسیب بالای ریوی‌ تا مدت‌ها باید از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز استفاده کنند و آن‌ را خریداری کرده یا اجاره کنند. استفاده از این دستگاه‌ها به برق نیاز دارد و اگر برق قطع شود، اکسیژن این بیماران هم قطع می‌شود و می‌تواند آسیب‌شان را جدی کند. برخی بیماران به دلیل کاهش تخت‌های آی‌سی‌یو، در خانه تحت مراقبت قرار می‌گیرند و بخشی از وسایل و تجهیزات مراقبتی که در منزل از آن استفاده می‌کنند، برقی است و اگر برق قطع شود، نمی‌توان وضعیت آنها و سطح اکسیژن خون و… را رصد کرد و ممکن است آسیب جدی به آنها وارد شود»
علاوه بر مشکلاتی که قطعی برق برای بیماران ایجاد کرده است، کشاورزان نیز در کنار تبعات خشکسالی با مشکلات ناشی از قطع برق درگیرند. سید جعفر حسینی مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به خبرگزاری مهر گفته: «محصول گندم در بسیاری از مناطق کشور در حال رشد است و نیاز شدید به آبیاری دارد. سابقه نداشته در چنین فصلی از سال دچار این همه قطعی برق باشیم و چنین تنشی به گندم وارد شود. امسال با خشکسالی هم مواجه هستیم و باید حداکثر اقدامات برای کم کردن تبعات آن انجام شود» آرش نبی‌زاده مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی هم از تلفات 90 تا 95 درصدی در برخی از استخرهای پرورش ماهی در اثر قطع برق خبر داده و گفته در مراکز مکانیزه، تولید بیشتر با میزان آب کمتر، با افزایش تراکم ماهیان در واحد سطح انجام می‌شود که نیاز به تجهیزاتی دارد که وابستگی مستقیم به برق دارند، از جمله تجهیزات مربوط به اکسیژن دهی، گردش آب و گندزدایی که با قطع برق از کار افتاده و تلفات بالای ماهی‌ها را به همراه دارد. شاید روزگاری عنوان «خاموشی» برای قطع شدن برق در شهرها عنوان مناسبی بود، اما این روزها که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های روزانه مردم به صورت آنلاین انجام می‌شود، قطع شدن همزمان برق و اینترنت مشکلات عدیده‌ای را برای آنها به وجود می‌آورد. شاید اوج این مشکلات را بتوانیم در اتفاق نادری که برای شطرنج‌بازان ایرانی در پی قطعی برق رقم خورد مرور کنیم. شطرنج‌بازان ایرانی روز دوم خرداد به دلیل قطع برق فدراسیون موفق نشدند مسابقه خود را به پایان برسانند. فدراسیون شطرنج اعلام کرد مسابقات قهرمانی آسیا امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین برگزار ‌شد، در این مسابقات هر گونه قطعی ارتباط ورزشکاران، سبب حذف اتوماتیک آنها می‌شود تا مانع از تقلب شود. قطع شدن برق فدراسیون شطرنج باعث جا ماندن بعضی از شطرنج بازان ایرانی از این دور رقابتها شد که احسان قائم‌مقامی استاد بزرگ شطرنج هم جزو آنان بود.
دیروز وزیر نیرو بابت قطعی برق از مردم عذرخواهی کرد، اما صرف عذرخواهی نمی‌تواند فشار روحی که خانواده‌های بیماران با شرایط خاص این روزها تحمل می‌کنند را کاهش دهد. دانشجویان، دانش آموزان، کارمندانی که به دلیل شرایط موجود ناشی از شیوع کرونا دورکار هستند، کشاورزان، صاحبان کسب‌و‌کارهای اینترنتی و… در کنار تمام مشکلاتی که این روزها با آن درگیر هستند، باید نگران قطعی برق هم باشند. عذرخواهی مسئولان شاید در مواردی سنتی نیکو باشد اما وقتی تنها کاری است که آنها انجام می‌دهند باری از دوش مردم کم نمی‌کند. تحلیل‌های بسیاری در زمستان سال گذشته و ابتدای تابستان امسال درباره علل بحرانی شدن وضعیت برق مطرح شد. بعضی خشکسالی را عامل اصلی می‌دانند و بعضی فرسودگی سیستم توزیع و برخی هم داغ شدن بازار رمزارز را، بسیاری اما معتقدند ریشه تمام این مشکلات «ضعف مدیریت» است. حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه عامل اصلی قطعی برق مشکلات مدیریتی است، به خبرگزاری مهر گفته است: «هم اکنون ۹ تا ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق در شبکه داریم، این در حالی است که کمبود برق از قبل قابل پیش‌بینی بود و ما هم بر سرمایه‌گذاری‌های جدید در این بخش تاکید کرده بودیم. انتقال تعمیرات نیروگاه‌ها از زمستان به بهار را یکی دیگر از عوامل کاهش تولید برق در شبکه است. در حال حاضر۴ نیروگاه در فرآیند تعمیرات قرار دارند که به این ترتیب حدود ۲ هزار مگاوات تولید برق با این تعمیرات کاهش یافته است» چندی پیش مدیر بهره‌برداری نیروگاه‌های سازمان آب و برق خوزستان در رابطه با مشکلاتی که انجام نشدن تعمیرات سالانه نیروگاه‌ها به «پیام‌ما» گفته بود حدود 250 مگاوات کاهش تولید نیروگاه‌های استان به دلیل انجام نشدن تعمیرات نیروگاه شهید عباس‌پور است. به گفته ایمان گرامی‌مقدم واحد 3 نیروگاه عباس‌پور به دلیل عدم تامین نقدینگی جهت انجام تعمیرات سالانه از مدار خارج شده است. طرح مشکل در توان تامین نقدینگی جهت انجام تعمیرات سالانه از سوی وزارت نیرو در حالی مطرح می‌شود که این وزارتخانه در ماه‌‌های اخیر به گواه اخبار رسمی که منتشر کرده است، مبالغی را به واحدهای صنفی و مسکونی پرداخت کرده است که در اثر قطعی برق دچار خسارت شده‌اند و از سوی دیگر مبالغی نیز به عنوان پاداش برای افرادی که استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز را معرفی کنند در نظر گرفته است. با این شیوه تخصیص اعتبارات به نظر می‌رسد مسئولان وزارت نیرو سرنا را از سر گشادش می‌زنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *