پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توفان‌هایی با قدرت «فراتر از معمول» در راه ‌است

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند:

توفان‌هایی با قدرت «فراتر از معمول» در راه ‌است

دانشمندان آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند که در سال 2021 شاهد 13 تا 20 توفان نام‌گذاری‌شده، 6 تا 10 گردباد و 3 تا 5 گردباد شدید درجه 3 یا بالاتر در اقیانوس اطلس خواهیم بود.





۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۰۹

دانشمندان آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند که در سال 2021 شاهد 13 تا 20 توفان نام‌گذاری‌شده، 6 تا 10 گردباد و 3 تا 5 گردباد شدید درجه 3 یا بالاتر در اقیانوس اطلس خواهیم بود. بن فریدمن، مدیر اجرایی سازمان ملی اقیانوسی و جوی گفته است: «احتمالا فصلی غیرطبیعی پیش‌رو داریم.»
به گزارش نیویورک‌تایمز، فصول گردبادها از یکم ژوئن تا 30 نوامبر (نیمه خرداد تا نیمه آذر) است، گرچه در شش سال اخیر، توفان‌هایی را دیده‌ایم که پیش از این زمان، آغاز شده‌اند. این هشدار دانشمندان پس از آن می‌آید که در فصل توفان‌ها در سال 2020، تعداد 30 توفان مخرب، رکوردها را شکست و تعداد آنها آنقدر زیاد شد که برای دومین بار برای نام‌گذاری آنها به الفبای یونانی متوسل شدند. به علت گرم شدن زمین، گردبادها در طول زمان، ویرانگرتر شده‌اند. تغییرات آب‌وهوایی، باعث توفان‌های قدرتمندتری شده است. انسان‌ها هم با ادامه ساخت‌وساز در مناطق ساحلی آسیب‌پذیر، در تشدید خسارات وارد شده به واسطه توفان، نقش دارند. متیو روزنکرانس از مرکز پیش‌بینی آب‌وهوایی نوآ (NOAA) می‌گوید: «ما انتظار نداریم که فصل گردباد 2021 به اندازه سال گذشته، فعال باشد» اما اضافه کرده: «فقط یکی از این توفان‌های خطرناک برای ویرانی جوامع و زندگی مردم، کافی است.» این آژانس در فصل تابستان هم پیش‌بینی دیگری می‌کند، یعنی پیش از آغاز فصل گردبادها. باید دید چه تغییری در این پیش‌بینی‌ها رخ خواهد داد.پیش‌بینی اخیر در مورد ویرانگرتر بودن توفان‌ها بر اساس پیش‌بینی‌های نوآ صورت گرفته و نشان می‌دهد که از چند دهه گذشته تاکنون، تعداد توفان‌ها در اقیانوس اطلس بیشتر شده است. از پیش‌بینی پیشین تاکنون، میانگین 30 ساله توفان‌ها از 12 توفان نام‌گذاری‌شده، 6 گردباد و سه گردباد بزرگ به 14 توفان نام‌گذاری‌شده و 7 گردباد رسیده است. تعداد گردبادهای بزرگ در همان اندازه ثابت مانده است. سوزانا کامارگو از «رصدخانه زمین لامونت- دوهرتی» می‌گوید: «دانش پیش‌بینیِ اثرات توفان‌ها، پیشرفت زیادی داشته است. پیشرفت‌های فنی، هشدارهای دقیق‌تری را در مورد مسیر توفان‌ها، میزان بارندگی و خطر افزایش قدرت و همچنین ارتباط میان توفانو تغییرات آب‌وهوایی را به ما می‌دهد.»
این هشدارها در حال مطرح می‌شود که آتش‌سوزی‌هایی در غرب آمریکا اتفاق افتاده و سیل‌هایی هم در مناطق گسترده‌ای از لوئیزیانا و تگزاس در آمریکا آمده و مناطق زیادی هم هنوز درگیر احیای خود بعد از خرابی‌های فصل توفان‌های سال گذشته و یخبندان فوریه هستند.
در مورد اینکه گازهای گلخانه‌ایِ ناشی از فعالیت‌های انسانی باعث گرم شدن کره زمین شده‌اند، اختلاف‌نظر علمی جدی‌وجود ندارد. دانشمندان حتی بیش از پیش ارتباطاتی را میان گرم شدن زمین و وقوع توفان‌ها به‌دست آورده‌اند. با این حال، بعضی از متخصصان در مورد برخی از ارتباط‌ها تردید دارند.
کِری امانوئل، متخصص آب‌وهوایی در موسسه تکنولوژی ماساچوست می‌گوید: «همچنان که آگاهی از خطرات تغییرات آب‌وهوایی افزایش می‌یابد، بعضی از رسانه‌ها و سیاست‌مداران تمایل دارند که هر فاجعه مرتبط با آب‌وهوا را به تغییرات آب‌وهوایی نسبت دهند. باید در مقابل این وسوسه مقاومت کرد.»
دکتر سوزانا کامارگو اما می‌گوید، اینکه بپرسیم آیا تغییرات آب‌وهوایی «باعث» ایجاد یک توفان شده است، شیوه درست برخورد با مسئله نیست: «در واقع باید بپرسیم که تغییرات آب‌وهوایی تا چه اندازه در ایجاد فلان گردباد نقش داشته است.»
توماس ناتسون، دانشمند آب‌وهوایی در سازمان ملی اقیانوسی و جوی از سال 2009 تاکنون مجموعه‌ای از مقالات را منتشر کرده که پیوندهایی را با قوی‌ترین شواهد میان گرم شدن زمین و وقوع توفان‌ها نشان می‌دهد. محققان این مقالات اذعان کرده‌اند که در جهانِ در حال گرم شدن، وقوع توفان‌های گرمسیری قوی‌تر، محتمل‌تر است و به علت بالا آمدن سطح دریاها، این توفان‌ها به افزایش وقوع سیل هم کمک می‌کند. این محققان همچنین نشان می‌دهند که نسبت توفان‌های شدید افزایش یافته است، گرچه تعداد کلی توفان‌ها در سراسر جهان ثابت مانده است. دکتر ایمانوئل می‌گوید: «ما شاهد افزایش توفان‌هایی هستیم که درجه 3 و بالاتر هستند. جیمز کاسین که در موسسه نوآ همکاری می‌کند هم می‌گوید: «با گرم‌تر شدن زمین، شاهد توفان‌های قدرتمندی خواهیم بود که تاکنون به چشم خود ندیده‌ایم. حتی توفان‌هایی با سرعت 400 کیلومتر بر ساعت». گردبادهای شدید درجه 3 سرعتی حدود 180 تا 210 کیلومتر بر ساعت دارند. توفان درجه 5 که در حال حاضر قدرتمندترین توفان به‌شمار می‌آید، سرعتی معادل 260 کیلومتر بر ساعت به بالا خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *