سایت خبری پیام ما آنلاین | 6 مامور برق و یک مامور راهداری قربانی سیل شدند

وقوع سیلاب در هفت استان کشور خسارات مالی و جانی در پی داشت

6 مامور برق و یک مامور راهداری قربانی سیل شدند

وزیر نیرو: آن‌ها لحظه‌ای از انجام وظیفه خود کوتاهی نکرده و جان خود را در راه استمرار خدمت به هموطنانشان فدا کردند





6 مامور برق و یک مامور راهداری قربانی سیل شدند

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

رفته بودند چراغ خانه‌ها را روشن کنند که سیل، چراغ زندگی‌شان را خاموش کرد. شاید یک روز در کتاب‌های درسی این داستان مرور شود که مردانی وقتی باران بی‌امان می‌بارید، راهی شدند تا خانه مردم روستاهایی را که توفان و سیل برق آنها را قطع کرده بود، روشن کنند. سیل اما امانشان نداد. در کنار تمام اخبار تلخ سیلاب در هفت استان کشور، خبر درگذشت 6 مردی که برای اتصال جریان برق به دل خطر زدند و دیگر بازنگشتند و همچنین یکی از نیروهای راهداری استان یزد که در جریان امدادرسانی به خودروهای گرفتار در سیل جان باخت، تلخی گزنده‌تری دارد.

در روزهای اخیر بارش‌های سیل‌آسا در استان‌های مختلف کشور، باعث جاری شدن سیل و وارد آمدن خسارات مالی و جانی بسیاری شد. از زیرساخت‌های شهری تخریب و در بعضی مناطق سیل باعث شکستگی تیرهای برق شد. همین اتفاق در کرمان موجب مفقود شدن 6 نیروی اداره برق شد که برای انجام عملیات و رفع مشکل قطعی برق اعزام شده بودند. ساعاتی بعد از حادثه، پیکر بی‌جان اعضای این تیم عملیات توسط نیروهای امدادی کشف شد. میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو درباره جزئیات حادثه می‌گوید: «در پی وقوع سیلاب و تندباد شدید در راور و گلباف کرمان و به دنبال آن شکستگی تیرهای فشار متوسط و پارگی سیم ناشی از ریزش کوه و خاموشی روستاهای حرمک و نسک از توابع گلباف، در حالی که شرایط توفانی ادامه داشت، نیروهای اداره برق برای وصل برق دو روستایی که 300 مشترک در آنها دچار خاموشی شده بودند، اعزام شدند. این نیروها در حال کار روی تیرهای برق بودند که به دلیل جاری شدن سیلاب شدید تعدادی از تیرها شکست و همکارانی که در حال کار روی تیر بودند، اسیر سیلاب شدند. متاسفانه 6 نفر از اعضای تیم عملیاتی برق در اثر وقوع سیل ناگهانی، جان خود را از دست دادند» مصطفی ابراهیمی، محسن‌توکلی، مسلم دهقان، علیرضا جعفری، علی توسلی و محمد میرزاحسینی کسانی بودند که در شب توفانی سه‌شنبه به دل خطر زدند تا خاموشی دو روستا را که دچار مشکل شده بودند مرتفع کنند.
علاوه بر اتفاق تلخی که برای کارکنان اداره برق کرمان افتاد و در پی آن معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر نیرو، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس و فرماندار کرمان پیام تسلیت منتشر کردند. سیل خساراتی هم به راه‌های ارتباطی استان وارد کرده، به گفته معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای شمال استان کرمان، بارندگی روزهای اخیر 27 میلیارد تومان خسارت به راه‌های استان کرمان وارد کرده است. عراقی‌زاده اعلام کرد بیشتر خسارات سیلاب مربوط به بخش‌های گلباف و شهداد بوده و این سیل به 70 آبنما، ابنیه فنی و 39 دستگاه پل خسارت وارد کرد.
طبق اعلام رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در جریان وقوع سیل در 7 استان اصفهان، یزد، خراسان‌جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، تهران و سیستان‌و‌بلوچستان، پیکر 10 نفر از مفقودین در استان‌های یزد، کرمان و خراسان جنوبی کشف و به 546 نفر امدادرسانی شد و عملیات جست‌وجو برای یک مفقود این حادثه ادامه دارد. به گفته مهدی ولی‌پور 6 شهرستان و 47 روستا در پی بارندگی‌های اخیر، از سیل و آبگرفتگی متاثر شده‌اند. سیلاب میانه اردیبهشت ماه به زیرساخت‌های شهری و همچنین دام‌های روستانشینان هم آسیب‌های فراوانی وارد کرده است. ابوالحسن میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اعلام کرده است: «بارش‌های اخیر به 16 رشته قنات کشاورزی 10 تا 30 درصد خسارت وارد کرد و موجب آبگرفتگی در 28 واحد مسکونی شد» به گفته فرماندار خوی بارندگی‌های دو روز اخیر و جریان سیل و بارش تگرگ 50 میلیارد ریال به بخش کشاورزی و زیرساخت‌های این شهرستان خسارت زده است. مدیر جهاد کشاورزی جاجرم هم اعلام کرده طبق بررسی‌های اولیه خسارت سیل به زمین‌های کشاورزی 70 میلیارد ریال برآورد شده است.
عشایر هم از آسیب‌های بارش‌های بی‌امان بهاره در امان نبودند، رئیس جمعیت هلال‌احمر سمیرم می‌گوید: «گروه‌های امدادی بعد از شدت گرفتن بارندگی و دریافت گزارش‌هایی مبنی بر گرفتار شدن شماری از خانوارهای عشایری، عازم شدند. بارندگی باعث آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن آب در مسیرهای دره‌ای و مراتع همجوار رودها در فصل کوچ شد و تعدادی از عشایر و دام‌های آنان را گرفتار کرد» در پی این اتفاق سرپرست اداره منابع طبیعی سمیرم با اشاره به اینکه هر سال شاهد کوچ تعدادی از عشایر، زودتر از زمان قانونی تقویم کوچ (۲۵ اردیبهشت) هستیم، گفت: «همین عامل مشکلاتی مشکلاتی در ابتدا برای خود عشایر و در مرحله دوم برای سازمان‌های امدادرسان ایجاد می‌کند.
کمک شبانه به این خانوارها در مناطق کوهستانی همراه با گل‌و‌لای و بارش باران وظیفه انسانی و سازمانی نهادهای امدادی است اما کوچ زودهنگام آسیب ها و خطرهایی از جمله همین گرفتار شدن در باران و سرمازدگی یا حتی تلف‌شدن دام‌ها را به دنبال دارد»
گرفتار شدن خودروها در جریان سیلاب جاری شده در یزد هم سه کشته برجا گذاشته است. به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر اردکان سه نفر از سرنشینان یک خودرو در حادثه سیل در این شهرستان کشته و یکی از سرنشینان مفقود شده است.
به گفته کمال‌آبادی، در حادثه‌ای دیگر در محور بیاضه خودروی سنگین راهداری که از خرانق اعزام شده بود تا به کمک سرنشینان یک خودروی مزدای گرفتار در سیل برود، در این مسیر گرفتار شده بود. با تلاش عوامل امدادی حاضر، یکی از سرنشینان خودروی راهداری نجات یافت اما متاسفانه دیگر سرنشین خودروی راهداری در حین خدمت، جانش را از دست داده بود که جسد او و یکی از سرنشینان مزدا، صبح روز بعد پیدا شد. هر چند همچنان نگرانی‌ها برای روزهای خشک و کم آب تابستان به قوت خود باقی است و سال آبی جاری، سالی کم‌بارش بود و طبق گزارش‌های رسمی وضعیت منابع آبی کشور در شرایط نامطلوبی است، اما چند استان کشور در روزهای اخیر گرفتار سیلاب‌هایی شده‌اند که باران و رگبار بهاری برایشان به ارمغان آورده، سیلابی که تا به اینجا نه تنها تشنگی زمین‌ها را مرتفع نکرده که خسارات بسیاری به بخش کشاورزی وارد کرده است و تلخ‌تر اینکه خسارات جانی هم به همراه داشته است.
هر بار که از خسارات سیلاب و بارش‌های مقطعی بهاری سخن به میان می‌آید، موضوع مدیریت این سیلاب‌ها -ولو به میزان بسیار کم- مطرح می‌شود اما هنوز در بسیاری نقاط کشور راهبرد روشنی در این زمینه وجود ندارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *