پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برجام را می‌خواهیم نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم

رئیس‌جمهوری

برجام را می‌خواهیم نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم

اگر همکاری و حسن نیت باشد در زمان نه چندان طولانی می‌توان به جواب رسید





۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات احیای برجام عنوان کرد: بعضی ها پارسال و پیارسال درباره برجام فیلم درست کردند و روی دستشان باد کرده و حالا در حال پخش آن هستند، البته این‌ها تفکرات قدیم است و ما به آن کاری نداریم. عیبی هم ندارد که پخش بکنند چون ماهیت خودشان را افشا می‌کنند. به گزارش ایسنا، حسن روحانی صبح دیروز در هیات دولت، گفت: امروز همه می‌دانند راه‌حل برای معضل هسته‌ای ایران اجرای توافق هسته‌ای است و این موضوع برای ۱+۴، ۱+۵، اروپا، منطقه و همه روشن شده است که باید توافق به خوبی اجرا شود.رئیس‌جمهوری گفت: ما اجرا را عین سند برجام می‌خواهیم؛ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. ما زیاده‌خواهی نمی‌کنیم، البته طلب‌هایی هم در این زمینه داریم که بعدا مطرح می‌کنیم. چون در این چهار سال صدها میلیون دلار به ما خسارت وارد شده است که آن را سر جای خودش مطرح می‌کنیم. به هر حال ما برجام پلاس و … نمی‌خواهیم و عین برجام را می‌خواهیم.
روحانی با بیان اینکه در احیای برجام سه پله وجود دارد، گفت: پله اول رفع تحریم‌هاست که این کار به عهده آمریکاست و البته ۱+۴ هم باید کمک کند. آمریکایی‌ها باید کلیه تحریم‌ها را بردارند و شرایط باید به آنچه در سال ۲۰۱۵ در برجام پیش‌بینی شده بود بازگردد. باید هرگونه تحریمی که به بهانه‌های دیگر و یا با برچسب‌های جدید ایجاد شده بود کنار بگذارند و ما بتوانیم به اقتصادی سالم، متعادل و قابل قبول برگردیم.
او اضافه کرد: آنها فعلا و در زبان جدی هستند اما عنوان‌ها برای ما کافی نیست. بلکه تمام تحریم‌هایی که شماره دارد و معلوم است باید روی کاغذ بیاورند و همه دنیا بدانند که برداشته شده است وگرنه در کلیات گرفتار می‌شویم. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در احیای برجام دو کار بر عهده ماست، بیان کرد: یک کار ما این است که وقتی تحریم برداشته شد، ما این را از بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت راه می‌پرسیم و وقتی آنها بگویند برداشته شده این موضوع را اعلام می‌کنیم… کار خیلی پیچیده‌ای هم نیست. اگر همکاری و حسن نیت باشد در زمان نه چندان طولانی می‌توان به جواب رسید. قدم سوم کاری است که ما باید انجام دهیم و برنامه هسته‌ای ما کامل باید منطبق با برجام باشد که عینا این کار را خواهیم کرد و یک میلی‌متر اضافه‌تر هم نمی‌خواهیم. ما عین برجام همه آنچه اضافه باشد را جمع می‌کنیم و به انبار می بریم که این کار ساده‌ای است. چرا که تعهدات ما در برجام کاملا مشخص شده و ما هم عین برجام را پیاده خواهیم کرد.
«اقلیت» با «شرق» مشکل دارند
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روند تهیه و توزیع واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: اقلیتی در کشور جوی درست کردند که تا می‌خواهی چیزی از شرق بیاوری می‌گویند چرا از فلان جا می‌آوری و چرا غربی نیست. در قراردادها هم همین جو را راه انداختند. مثلا اگر با اروپا قرارداد ۱۰۰ ساله هم بسته شود حرفی نمی‌زنند، اما قرارداد ۲۵ ساله با شرق را می‌گویند این چه بود و از این حرف‌ها. به هر حال ذهنیتی در بخشی از مردم ایجاد شده که جنس شرقی به کیفیت جنس غربی نیست. وزارت بهداشت هم مطرح کرد که در واکسن به دنبال سبدی است که بخشی از آن از غرب و بخشی از شرق تهیه شود… ما هم زیر نظر سازمان بهداشت جهانی ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز خریداری کردیم، اما وقتی خواستیم پول آن را پرداخت کنیم به خاطر تحریم‌ها نشد و هی امروز و فردا و از این حساب به آن حساب صورت گرفت. روحانی در ادامه گفت: عده‌ای که خود را سوپر انقلابی هم می‌دانند در این مدت تحریم یک کلمه راجع به آمریکا حرف نمی‌زنند و فقط به دولت فحش می‌دهند و توهین می‌کنند و علیه دولت دروغ می‌گویند. در حالی که می‌دانند اگر تحریم نبود سهمیه کواکس به ما در اسفند وارد می‌شد.
«طرفین انعطاف نشان دهند»
در حالی که به نظر می‌رسد گفت‌وگوهای برجامی در وین به مراحل پایانی خود می‌رسد، بسیاری از طرف‌ها، از پیشرفت‌های حاصل شده، ابراز خرسندی کرده‌اند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین نوشت: پیشرفت مهمی ظرف هفته گذشته در وین برای بازگرداندن برجام به مسیر خود انجام شده است. کار آسانی نیست اما تمامی هیئت‌ها سخت فعالیت کرده‌اند و مصمم به پیدا کردن راهکارهایی برای آن هستند. آقای بورل از طرفین خواسته «انعطاف» نشان بدهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز در نشست خبری خود روند رایزنی‌ها را سازنده خوانده و گفته، موانع «فنی و سیاسی» وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد. از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز مذاکرات ایران قدرت‌های جهانی را «مثبت» خوانده و گفته، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در حال بررسی اقدامات ایران و آمریکا برای بازگشت به تعهدات برجامی است.
هنوز به طور دقیق مشخص نیست که روند برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشتن ایران به تعهداتش ذیل برجام، به چه صورت خواهد بود؛ ایران می‌گوید ابتدا باید تحریم‌های آمریکا به صورت کامل برداشته شود، راستی‌آزمایی صورت بگیرد و در صورت تایید برداشته شدن تحریم‌ها در عمل، ایران به تعهداتش بازخواهد گشت.
اخیرا اما یک منبع خبری پرس‌تی‌وی ادعا کرده که «هیئت آمریکایی با فشار بر ۴+۱ موفق شده است کارگروه سومی را برای مرحله‌ای کردن گام به گام رفع موقت تحریم‌ها ایجاد کند.» منبع خبری پرس تی.وی در وین گفت: «تشکیل این کارگروه بدین معنا است که کدام تحریم‌های آمریکا و چگونه و طی چه مراحلی به تدریج موقتا رفع می‌شود. در مقابل ایران طی چه مراحلی و چگونه کدام اقدامات هسته‌ای خود را کاهش می‌دهد.»
با این حال، سه‌شنبه شب، عباس عراقچی رئیس هیات ایرانی در مذاکرات وین، در توییتر به این ادعا واکنش نشان داد و به طور غیرمستقیم آن را رد کرد. عراقچی در توییتی به زبان انگلیسی نوشت: نمی‌دانم «منبع مطلع» پرس‌تی‌وی در وین کیست، اما هر که هست اصلا مطلع نیست.
همزمان با پیشرفت مذاکرات در وین، فشارهای داخلی هم بر تیم مذاکره‌کننده بالا گرفته است. مخالفان برجام در داخل ایران، در مورد «تکرار راه اشتباه گذشته» هشدار می‌دهند و تلویحا تیم مذاکره‌کننده را به شکستن خطوط قرمز متهم می‌کنند. حملات به تیم مذاکرات تا حدی است که دیروز اسحاق جهانگیری در توییتر خود واکنش نشان داد و نوشت: «حمله به تیم مذاکره کننده و دکتر ظریف در شرایطی که در حال مذاکراتی تا این حد حساس هستیم، مثال شلیک به پای خود است. رقابت انتخاباتی به هر قیمتی سیاست نیست. به ‎مصالح ملی ایران فکر کنید و صبور باشید.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

یازده روز بی‌خبری از «بی‌بی زلیخا»

یک دختر دستفروش ۱۰ ساله حوالی محله تهرانپارس تهران گمشده است

یازده روز بی‌خبری از «بی‌بی زلیخا»

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *