پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مهار اژدهای کووید ۱۹ از دست ما رها شده است

وزیر بهداشت

مهار اژدهای کووید ۱۹ از دست ما رها شده است

نمکی: وزارت بهداشت مورد بی‌مهری قرار گرفته و منابع کافی برای اداره مجموعه وجود ندارد





مهار اژدهای کووید ۱۹ از دست ما رها شده است

۱۷ فروردین ۱۴۰۰، ۷:۳۱

سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از مرگ 172 نفر بیمار کرونایی در 24 ساعت (از 15 تا 16 فروردین) خبر داد؛ به گفته او بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ابتلای نزدیک به 14 هزار نفر هم تایید شده است. مجموع جان‌باختگان تاکنون به بیش از 63 هزار نفر رسیده و پیش‌بینی‌ها حاکی از وخیم‌تر شدن اوضاع است. دولت و مسئولان، از جمله وزیر بهداشت مردم را مقصر می‌دانند، منتقدان اما دولت را به خاطر عدم وضع قوانین سختگیرانه و همچنین روند بسیار کند واکسیناسیون در ایران دلیل این وضعیت می‌دانند.در حالی که موج چهارم شیوع کرونا در ایران آغاز شده و این ویروس به سرعت گسترش می‌یابد و آمار ابتلا و مرگ‌ومیر جهش ناگهانی یافته، برخی از متخصصان می‌گویند، جهش هولناک ابتلا و مرگ بر اثر کرونا، هنوز خود را نشان نداده و تا دو هفته دیگر شاهد این واقعیت تلخ خواهیم بود. پیشتر مقامات بهداشتی ایران اعلام کرده بودند که اعداد و ارقام واقعی از چیزی که اعلام می‌شود، بیشتر است. بسیاری از کسانی که مبتلا به کرونا هستند، دارای علائم نیستند، بیماری بسیاری هم در جایی ثبت نمی‌شود.
نمکی: کسی به حرف من گوش نداد
سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته در نشستی ابراز نگرانی کرده و گفته است که با یکی از سهمگین‌‌ترین امواج کرونا مواجه هستیم و روزهای پرچالشی برای نظام سلامت کشور پیش رو است. آقای نمکی همچنین گفته است: «پیش از عید به روسای دانشگاه‌‌های علوم پزشکی از طریق ویدئوکنفرانس تأکید کردم که تلاش زیادی را برای کنترل کرونای انگلیسی داشته باشند و همه آماده باش بودند اما متأسفانه در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش نداد و امروز با گرفتاری بسیار سنگینی مواجه هستیم.»نمکی ضمن تاکید بر اینکه نباید اجازه داد افسار از دست ما رها شود و مرگ‌ومیرها افزایش یابد، گفت: «امروزه مهار اژدهای کووید ۱۹ چموش سرکش از دست ما رها شده و مشخص نیست چه زمانی مرگ سه رقمی را کاهش دهیم. در حال حاضر در شرایط بسیار سنگین و دشوار قرار داریم.»
کسی به ما واکسن نمی‌دهد
وزیر بهداشت با اشاره به افزودن 3 هزار تخت آی.سی.یو گفته: «اجازه ندادیم حتی یک بیمار پشت درب بیمارستان‌‌ها بماند؛ امروز تعداد مرگ‌و‌میرها بیش از ۱۶۰ نفر اعلام شده، اما هنوز بستری‌‌ها در حد پیش ‌بینی نیست و مشخص نیست چه اتفاقی در انتظار ما است. وزارت بهداشت مظلوم است و متأسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفته و منابع کافی برای اداره مجموعه وجود ندارد و ارز را به دلایل مختلف به ما ندادند.
دکتر نمکی در ادامه با بیان اینکه «ما تامین واکسن را از روز اول دنبال کردیم»، گفت: «حتی باور نمی‌‌کردند واکسن تولید کنیم، درحالی که ما از سال ۱۲۹۹ پاستور و از سال ۱۳۰۳ موسسه رازی داشتیم. در این رابطه کسی به ما واکسن نمی‌دهد و در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که آمریکایی‌‌ها و انگلیسی‌‌ها به هم‌پیمانان خود واکسن نمی‌دهند.»
او در ادامه گفت که بهار امسال، نظام جمهوری اسلامی ایران صاحب واکسن ملی می‌شود و بار دیگر تکرار کرد: «اجازه ندادیم کشورمان آزمایشگاه دیگران شود».
حتی یک نفر از مسئولان هنوز واکسن نزده است
وزیر بهداشت در پایان سخنانش گفت که واکسن در دنیا کالای سیاسی به شمار می‌‌رود و آن را در اختیار هر کسی قرار نمی‌‌دهند. او ادامه داد که «حتی یک نفر از مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون واکسن نزده و رهبر معظم انقلاب هم تأکید کردند که واکسن ایرانی می‌‌زنند.» ورود واکسن در چند روز آینده
در حالی که وزیر بهداشت ادعا کرده که آمریکا و انگلیس به همپیمانان خود واکسن نمی‌دهند، مروری در اخبار، خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. بلژیک، کانادا، کاستاریکا، جمهوری چک، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، سوییس و تعدادی دیگر، از جمله کشورهایی هستند که واکسن فایزر وارد کرده‌اند، گرچه ممکن است که این مقدار، نسبت به جمعیت آنها بسیار کم باشد.
تقریبا همه متخصصان در جهان بر این باورند که تنها راه موثر برای مقابله با همه‌گیری کرونا، واکسیناسیون سراسری است. در این میان کشورهای ثروتمندی که قدرت خرید واکسن را داشته‌اند، کارزار واکسیناسیون خود را آغاز کرده‌اند. روز گذشته نیز، سخنگوی سازمان غذا و دارو از بارگیری و ارسال اولین محموله واکسن کرونا از ساز‌و‌کار کوواکس به مقصد تهران خبر داد. کیانوش جهانپور در پیامی توئیتری نوشت: «اولین محموله واکسن تهیه شده از ساز و کار کوواکس شامل بیش از ۷۰۰ هزار دوز واکسن آکسفورد/ آسترازنکا تولیدی شرکت SK_Bio کره جنوبی، دقایقی پیش از مسیر آمستردام به مقصد تهران، بارگیری و ارسال شد.» به گفته او، کل سفارش خرید ایران از سبد کوواکس، بالغ بر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا است.
دیروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این مورد صحبت کرد و گفت: «همانطور که می‌دانید سال گذشته آقای ظریف در جریان سفر به مسکو درخواست صادر کردن واکسن اسپوتنیک به ایران را مطرح کردند و تا کنون مقداری از آن وارد شده است که بیش از نیم میلیون دوز است. در مسیر تولید مشترک واکسن نیز همکاری‌هایی بین دو کشور در حال انجام است.» او در ادامه گفت که با طرف‌های هندی و کوبایی هم رایزنی‌هایی انجام شده است و «در چند روز آینده از طریق کواکس بالغ بر ۲.۲ میلیون دوز واکسن وارد کشور می‌شود.» او به موضوع خرید واکسن از هند نیز اشاره کرد و گفت: «هندی‌ها به خاطر قوانین داخلی شان تاکنون واکسن‌ها را ارسال نکرده اند و امیدواریم که این مسئله نیز حل شود.» سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با بیان اینکه از چین نیز مقداری واکسن وارد کشور شده است، ادامه داد: «در جریان سفر اخیر وزیر خارجه چین به ایران بیش از نیم ساعت در جریان مذاکرات وزرای خارجه دو کشور در ارتباط با موضوع واکسن و تولید مشترک آن صحبت شده است. فکر می‌کنم طی هفته‌های آینده واردات واکسن از طریق روسیه و کواکس تسریع شود.» روز یکشنبه نیز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفته بود: «میزان واکسیناسیون در کشور تاکنون به یک درصد جمعیت هم نرسیده و این تاخیر و عقب‌ ماندن برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست.» به گفته هاشمی، واکسیناسیون در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته و حتی درحال توسعه با تاخیر و عقب‌ماندگی عمل کرده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *