پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اتلاف غذا عامل 10 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای

سازمان ملل در گزارشی درباره تاثیر اتلاف یک میلیارد تُن مواد غذایی بر تغییرات آب‌وهوایی هشدار داد

اتلاف غذا عامل 10 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای

17 درصد از کل مواد غذایی دور ریخته شده در رستوران‌ها و مغازه‌ها است





اتلاف غذا عامل 10 درصد  انتشار گازهای گلخانه‌ای

۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۰:۰۰

سالانه مردم جهان چیزی حدود یک میلیارد تُن غذا را دور می‌ریزند. این را گزارش جدید سازمان ملل آشکار کرده است. گزارشی که جامع‌ترین ارزیابی تا به امروز است که حدود دو برابر بهترین برآوردهای قبلی است. انتشار این گزارش در شرایطی صورت می‌گیرد که وب‌سایت Worldometer اخیرا مهم‌ترین دلالی مرگ‌ومیر جهانی را در سال 2020، «گرسنگی» اعلام کرده بود؛ 10.5 میلیون نفر یا به عبارتی 29 هزار نفر در هر روز. با این حال اما مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود. دور ریختن مواد غذایی، آسیب‌های زیست محیطی هم به دنبال دارد و در آتش تغییرات آب‌وهوایی می‌دمد.در گزارش سازمان ملل آمده است که به طور میانگین، سهم هر نفر در اتلاف غذا، در هر سال در جهان، حدود 74 کیلوگرم است. در انگلستان که داده‌های دقیقی در این مورد وجود دارد، زباله‌های غذایی حدود 8 وعده غذایی در هر خانوار در هفته است.
در گزارش سازمان ملل همچنین داده‌های مربوط به اتلاف مواد غذایی در رستوران‌ها و مغازه‌ها آورده شده است؛ 17 درصد از کل مواد غذایی دور ریخته شده در رستوران‌ها و مغازه‌ها است. بخشی از مواد غذایی نیز در زمین‌های کشاورزی و در زنجیره‌های تامین مواد غذایی از بین می‌رود و این بدان معناست که به طور کلی یک سوم مواد غذایی هیچگاه مصرف نمی‌شود.
این زباله‌ها به تلاش برای کمک به میلیارد‌ها انسان گرسنه که توانایی تهیه رژیم غذایی سالم را ندارند، آسیب می‌رساند اما از سوی دیگر، به محیط زیست هم آسیب می‌رساند. ضایعات غذایی باعث ایجاد حدود 10 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای است و کشاورزی متمرکز، علت اصلی بحران تنوع زیستی و آلودگی جهانی است.
اگر مواد غذایی اتلاف شده را یک کشور در نظر بگیرید، بعد از آمریکا و چین، سومین کشور از لحاظ میزان آلایندگی خواهد بود. اما محققان می‌گویند که کاهش اتلاف مواد غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش تاثیرات زیست محیطی برای انسان‌ها است. در گزارش سازمان ملل آمده است: «با این وجود، از این پتانسیل استفاده نشده است.»
تصور می‌شود که زباله‌های غذایی، کشورهای ثروتمند را بیشتر از سایر کشورها تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که میزان زباله‌های غذایی تولید شده در همه کشورها به طرز شگفت‌انگیزی مشابه است، گرچه داده‌های کافی برای کشورهای فقیر وجود ندارد.
محققان گفته‌اند که هیچ‌کس به قصد دور انداختن غذا، آن را خریداری نمی‌کند، اما ممکن است مقادیر غذایی که هر روز ما دور می‌ریزیم در نظرمان بسیار ناچیز برسد. به گفته آن‌ها، از این رو افزایش آگاهی نسبت به واقعیت این موضوع و مقیاس واقعی مواد غذایی اتلاف شده، کلید رفع این مشکل خواهد بود
نویسندگان و محققان گزارش سازمان ملل گفته‌اند که همکاری دولت‌ها و مقامات محلی بسیار لازم و ضروری است اما اقدامات فردی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اقداماتی از قبیل اندازه‌گیری دقیق برنج و ماکارانی پیش از پختن آن، بررسی یخچال و فریزر پیش از خرید مواد غذایی جدید و افزایش مهارت‌های پخت‌وپز برای استفاده از مواد غذایی در دسترس. نکته جالب این گزارش این است که به نظر می‌رسد، در زمان قرنطینه سراسری در بریتانیا، به دلیل وجود زمان بیشتر برای پخت‌وپز و برنامه‌ریزی برای آن، اتلاف مواد غذایی، تا 20 درصد کاهش داشته است.
«اینگر آندرسن»،رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل، که این گزارش را منتشر کرده، می‌گوید: «کاهش زباله‌های غذایی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کند شدن تخریب طبیعت به دلیل آلودگی و تخریب زمین، افزایش در دسترس بودن غذا برای سایرین و در نتیجه کاهش گرسنگی در جهان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در دوران رکود اقتصادی جهانی می‌شود.»
خانم آندرسن می‌گوید: «کسب‌وکارها، دولت‌ها و شهروندان در سراسر جهان، همگی باید وظیفه خود را انجام دهند.»
«مارکوس گووِر»، رئیس سازمان مردم‌نهاد Wrap، که در نوشتن این گزارش کمک کرده، می‌گوید: «ما چنان به هدر دادن غذا عادت کرده‌ایم که ارزش غذا و هزینه‌ای را که تغذیه جمعیت در حال رشد جهان به طبیعت و محیط زیست وارد می‌سازد، به فراموشی سپرده‌ایم. خوشتان بیاید یا نه، حقیقت این است که ما در خانه‌هایمان مهم‌ترین بخش این مشکل هستیم.» این گزارش به منظور حمایت از تلاش‌های جهانی برای دستیابی به هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد جهت کاهش اتلاف مواد غذایی تا سال 2030 تهیه شده است. محققان این گزارش دریافته‌اند که از کل مواد غذایی فروخته شده به مصرف‌کنندگان در سال 2019، 11 درصد در خانه‌ها هدر رفته، 5 درصد در رستوران‌ها دور ریخته شده و 2 درصد در مغازه‌ها از بین رفته است.
داده‌های خوبی در مورد زباله‌های خانگی برای کشورهایی که 75 درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهند، وجود داشت. ضایعات غذایی شامل قسمت‌های خوراکی و غیرقابل خوردن مثل پوست و استخوان است. ترکیب آن‌ها در کشورهای ثروتمند، تقریبا 50 – 50 است، اما اطلاعات سایر کشورها در دسترس نیست.
«کلمنتاین اُکونور» در برنامه محیط زیست سازمان ملل می‌گوید: «با این حال حتی اگر بخشی از آن ضایعات نتواند توسط انسان‌ها مصرف شود، روش‌های ارجح زیست محیطی وجود دارد که می‌توان از آن طریق، این ضایعات را مدیریت کرد. مثلا هدایت این ضایعات غذایی به سمت خوراک‌های دامی یا کمپوست کردن آن.» او می‌گوید: «آنچه ما می‌خواهیم بر آن تاکید کنیم، این است که ما نیاز داریم تا زباله‌های غذایی را از محل دفن زباله‌ها خارج کنیم.»
او اضافه کرده است: «بریتانیا هم‌اکنون در کاهش ضایعات غذایی، نقش پیشرویی را برعهده گرفته است و این کشور، یکی از معدود کشورهایی است که موفق به کاهش چشمگیر زباله‌های خود شده است. بر اساس سازمان مردم‌نهاد Wrap بین سال‌های 2007 و 2018، ضایعات غذایی خانگی تقریبا یک سوم کاهش یافته است، اگرچه در نوامبر 2020 ضایعات مواد غذایی به طور کلی 19 درصد بوده است.
کارینا میلستون، یکی از اعضای گروه کمپین غذایی «فیدبک» گفته است که گزارش سازمان ملل مهم است و نشان می‌دهد که اقدام برای مقابله با اتلاف مواد غذایی باید یکی از اولویت‌های دولت‌ها قبل از نشست آب‌وهوایی Cop26 در ماه نوامبر (آبان) باشد: «بریتانیا به عنوان میزبان این نشست، باید نقش پیشرو را داشته باشد؛ این کار را می‌تواند با اقداماتی به منظور مقابله با اتلاف مواد غذایی در مزارع و زمین‌ها و همچنین قرار دادن اقدامات الزامی برای مقابله با اتلاف مواد غذایی و کاهش اهداف تعیین شده کسب‌وکارها انجام دهد.» حالا سازمان مردم‌نهاد Wrap به منظور افزایش آگاهی از این موضوع و ایجاد انگیزه، تصمیم گرفته روز دوشنبه اقداماتی را برای مقابله با اتلاف مواد غذایی در انگلیس آغاز کند. «نادیا حسین»، آشپز و مجری تلویزیونی یکی از حامیان این برنامه است. او از مردم خواسته که در این هفته، از خرید یا تهیه بیش از اندازه یا ذخیره مواد غذایی بیش از حد نیاز به منظور استفاده حداکثری از غذای موجود و محافظت از کره زمین، اجتناب کنند. مارتینا اوتو از برنامه محیط زیست سازمان ملل می‌گوید: «اگر اقدامی برای مقابله با اتلاف مواد غذایی نکنیم، از سه جهت شکست خواهیم خورد. به غیر از غذایی که دور ریخته می‌شود، منابع طبیعی و منابع مالی که در تولید این خوراکی‌ها نقش داشته‌اند نیز اتلاف می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

حق ساخت‌وساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد

مدیر سابق تماشاخانه «سنگلج»:

حق ساخت‌وساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد

ساختمان‌های قدیمی بندرانزلی بلاتکلیف رها شده‌اند

رئیس اداره میراث فرهنگی بندرانزلی:

ساختمان‌های قدیمی بندرانزلی بلاتکلیف رها شده‌اند

مزایدهٔ ۱۲۶ بنای تاریخی

صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی اعلام کرد

مزایدهٔ ۱۲۶ بنای تاریخی

مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی مشکل قانونی ندارد

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا:

مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی مشکل قانونی ندارد

وضعیت بحرانی «خانه‌ گازر»

یک بنای تاریخی در شوشتر در آستانهٔ تخریب کامل قرار دارد

وضعیت بحرانی «خانه‌ گازر»

 ۸ بنای تاریخی اردستان در وضعیت اضطرار مرمت

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان خبر داد

 ۸ بنای تاریخی اردستان در وضعیت اضطرار مرمت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

زندگی پرشتاب و با عجله در عصر ارتباطات جایی برای هنری که با صبر و سوزن گره خورده، باقی نگذاشت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

پرداخت حق عضویت در «ایکوم» و «ایکوموس» برعهده اعضای شوراها است

روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی در اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری با مجامع جهانی تاکید کرد

پرداخت حق عضویت در «ایکوم» و «ایکوموس» برعهده اعضای شوراها است

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

عضو میز تخصصی صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «پیام ما» مطرح کرد:

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

گردشگری بازوی پیش‌برنده توسعه پایدار هنر است

مدیرمسئول نگارخانه «ترانه باران»:

گردشگری بازوی پیش‌برنده توسعه پایدار هنر است

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *