پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 4 هزار بلوط طعمه جاده «وزوه»

منابع طبیعی و بسیج سازندگی اصفهان برای ساخت جاده‌ای در بلندی‌های فریدون‌شهر اختلاف دارند

4 هزار بلوط طعمه جاده «وزوه»

فرماندار فریدون‌شهر: پیشنهاد ساخت جاده در شورای ترافیک رد شده و طرح پیشنهادی بودجه‌ای نگرفته است





4 هزار بلوط طعمه جاده «وزوه»

۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۵۰

اصرار برای ساخت جاده میانبر «وِزوِه» که 4 هزار درخت بلوط را نابود می‌کند، تمامی ندارد. با وجود مخالفت منابع طبیعی، بسیج سازندگی اصفهان پیگیر ساخت این جاده در بلندی‌های فریدون‌شهر و در نزدیکی رودخانه «گوکان» است. با این جاده 15 کیلومتری، راه دسترسی روستای گوکان به «وزوه» و از آنجا به «کاهگانک» فقط یک کیلومتر کمتر می‌شود. توجیه بسیج سازندگی ریزش‌های مداوم در گردنه «کلوسه» و مسدود شدن جاده قبلی است اما اداره راهداری اصفهان می‌گوید این مشکل با ساخت یک تونل قابل حل است. آن‌ها تونل را در اولویت کاری قرار داده‌اند اما پافشاری‌ها برای ساخت جاده دوم همچنان ادامه دارد.فعالان محیط زیست نگرانند که بار دیگر تجربه جاده‌کشی در روستای «مصیر» و دهستان «پشتکوه» تکرار شود؛ جاده‌ای که برای احداثش خاک مراتع «سیرک یخچالی» را تراشیدند و یک سال بعد جاده نابود شد. با جمع‌آوری برف در زمستان و سپس بارندگی فصل بهار کل خاک آورده شسته شد و به رودخانه «یلان» ریخت. این جاده‌ که قرار بود مسیر عبور عشایر و روستاییان را هموار کند، سال‌هاست که به حال خود رها شده و حتی عبور و مرور را برای عشایر سخت‌ترکرده است.
حالا یک ماه است که فعالان محیط زیست فریدون‌شهر در جریان جاده‌کشی دیگری قرار گرفته‌اند. جاده‎ای که قرار است با احداث آن 2هزار درخت بلوط و درختچه جنگلی قطع و ۲ هزار درخت دیگر هم زیر ترانشه‌ها مدفون شود.

نامه تشکل‌ها به رئیس سازمان جنگل‎ها

14 بهمن ماه تشکل‌های زیست محیطی در اعتراض به این موضوع به مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری نامه نوشتند. در متن این نامه آمده است: «احداث جاده 15 کیلومتری برای روستای وزوه هیچگونه توجیه اقتصادی –فنی و مهمتر از آن توجیه محیط زیستی ندارد. چرا که مسیر جاده با انفجارهای مهیب و ویرانگر به موازات رودخانه گوکان موجب نابودی دره جنگلی حاشیه رودخانه می‌شود. همچنین این جاده موجب قطع هزاران درخت تنومند بلوط و گردو با قدمت 300 تا 500 ساله و درختان مهلب، زبان گنجشک، کیکم، شن، داغداغان، انگور، گلابی و درختچه‌های ارزان می‌شود. درختانی که ارزش اکولوژیک هر یک از آن‌ها ده‌ها میلیون تومان است.»

اولویت اول بهسازی مسیر موجود است

سه اداره منابع طبیعی، راهداری و محیط زیست استان اصفهان، مخالفت خود را با احداث این جاده ابراز کردند اما فعالان محیط زیست می‌گویند که همچنان تلاش‌هایی برای احداث این جاده در جریان است. نصرت‌الله تواضع، فعال محیط زیست و رئیس نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان فریدون‌شهر به «پیام‌ما» می‌گوید: «گروهی با عنوان کار خیر پیگیر ساخت این جاده و در حال رایزنی برای اجرای پروژه‌اند.» اما رضا صفری، فرماندار فریدون‌شهر این طرح را لغو شده می‌داند و به «پیام‌ما» می‌گوید رسانه‌ها بیش از حد به این موضوع پرداخته‌اند.
به گفته صفری این پروژه از سال گذشته مطرح شده و یک ماه و نیم پیش در شورای ترافیک شهرستان به دلایل فنی و قانونی رد شده است. او می‌گوید: «واقعیت این است که آن منطقه نیازمند یک راه دسترسی است چرا که همین الان فاصله‌اش تا مرکز به 9ساعت هم می‌رسد اما نه طرحی که تبعات زیست محیطی بالایی داشته باشد و خسارت به بار بیاورد.» صفری اولویت این منطقه را بهسازی مسیر موجود می‌داند. به گفته او طرح پیشنهادی بسیج سازندگی هیچ بودجه‌ای دریافت نکرده و همان یک ماه و نیم قبل مردود اعلام شده است.

بسیج سازندگی: جاده وزوه از اولویت‌های راهداری است

با این همه چهار روز پیش، حسین انوری، رئیس سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان این پروژه را از اولویت‌های راهداری استان دانست. «طراحی جاده توسط اکیپ‌های ما انجام شده و در اختیار اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای قرار گرفته است و مقرر شده بعد از استعلام از سازمان محیط زیست و منابع طبیعی و دستگاه‌های ذی‌ربط، محل احداث جاده به آن‌ها اعلام شود.»
انوری گفته بود که از دستگاه‌های مربوطه اصفهان خواسته‌‌ که تمام زمینه‌های قانونی را فراهم کنند. این اظهارات در حالی مطرح شده که سعید خدابخشی، سرپرست اداره نظارت بر ساخت راه‌های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اصفهان این پروژه را اولویت این سازمان نمی‌داند.

اداره راهداری: این جاده ضرورتی ندارد اما بعضی اصرار دارند

هفته گذشته خدابخشی در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد: «مسیر در نظر گرفته شده بسیار سخت است و از سویی پوشش‌های جنگلی بکری دارد که باید برای احداث این جاده، کل این محور دست‌خورده شود.» به گفته او ساخت این جاده اگرچه اولویتی ندارد اما از سوی «برخی نهادها» در حال پیگیری است.
اولویت راهداری، این‌طور که خدابخشی گفته اجرای تونل گردنه کلوسه است. تونلی که با ساخت آن مشکل جاده قبلی برطرف می‌شود. «اجرای تونل گردنه کلوسه در دستور کار اداره قرار گرفته. با احداث این تونل، اجرای جاده دوم روستای وزوه چندان توجیهی ندارد، در واقع احداث این تونل هم مسیر را ایمن می‌کند و هم مشکل راه‌بندان زمستان را حل می‌کند و ارتباط روستای وزوه و کاهگانگ بهتر می‌شود.»

4 هزار درخت بلوط زیر تیغ می‌روند

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان، مدعی است که این مسیر هیچ بافت جنگلی ندارد اما بررسی نقشه‌های هوایی این ادعا را رد می‌کند. سرتاسر این مسیر مرتفع عرصه جنگلی است. عبدالرضا مهاجری، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان هم این را تایید کرده است. به گفته او جاده‌ای که قرار است از کوگان به وزوه کشیده شود و از وزوه به کاهگانک برود، جاده میانبری است که راه ۲ روستا را کاهش می‌دهد ولی در ازای این جاده که از کنار رودخانه گوکان خواهد گذشت، نزدیک دو هزار درخت بلوط و درختچه جنگلی باید قطع شود و حدود دو هزار درخت هم در زدن این جاده، زیر ترانشه‌ها مدفون می‌شود.

منابع طبیعی: مخالفیم

همین تبعات زیست محیطی است که دستگاه‌هایی چون منابع طبیعی و محیط زیست را در صدر مخالفان این پروژه قرار داده. مرتضی برزوزاده، رئیس اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان 6 اسفند ماه به ایرنا گفته بود: «ترانشه‌هایی که باید برای این جاده بزنند درخت‌های زیادی را در پایین دست نابود می‌کند، در این منطقه رودخانه دائمی گوکان جریان دارد، با عملیات عبور این جاده رودخانه و حیات وحش آن نابود می‌شود، آنچه قرار است با احداث جاده دوم وزوه رخ بدهد تبعات زیست محیطی فراوانی دارد که برای این منطقه هیچ توجیهی ندارد و معلوم نیست که با چه هدفی در حال پیگیری است.»

ریزش‌ها جاده دوم را هم غیرکاربردی می‌کند

صیف‌الله عظیماتی، رئیس انجمن دوستداران طبیعت شهرستان فریدون‌شهر هم معتقد است که با توجه به شیب زیاد محل احداث این جاده، این پروژه کاربردی نخواهد بود. عظیماتی به «پیام‌ما» می‌گوید: «جاده شیب تندی دارد و از دل منطقه جنگلی عبور می‌کند برای همین هم ریزش‌های زیادی خواهد داشت که ممکن است در بعضی از فصول سال جاده را از دسترسی خارج کند.» او معتقد است که احداث این جاده در نهایت منجر به افزایش شکار خواهد شد چرا که مسیر دسترسی را برای شکارچیان فراهم می‌کند.
نصرت‌الله تواضع، فعال محیط زیستی و رئیس نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان فریدون‌شهر اما معتقد است که این جاده حتی توجیه فنی هم ندارد. او توضیح می‌دهد: «این جاده روستای گوکان را به وزوه وصل می‌کند، اما نکته‌ای که به آن توجه نشده موقعیت گوکان است. این روستا دارای یک تنگه باریک است که آب زیادی از آن خارج می‌شود و مجریان طرح می‌خواهد در حاشیه رودخانه این روستا که پر از پوشش گیاهی و شیب‌های تند است، جاده بسازند؛ نقطه‌ای که امکان خاک‌برداری در آن فراهم نیست. هر جابه‌جایی خاکی از نقاط بالادست در نهایت منجر به ریزش این شن و ماسه به رودخانه شده و با برهم زدن اکوسیستم و مسدود کردن مسیر رودخانه منجر به مرگ آبزیان می‌شود.»
آنچه مشخص است این جاده‌کشی منجر به قطع درختان بی‌شماری می‌شود که هر کدام بالای 100سال سن دارند و زمان زیادی طول کشیده تا در کنار هم توده جنگلی فریدون‌شهر را سرسبز کنند.

از جاده‌کشی دهستان پشتکوه درس عبرت نگرفتند

این فعال محیط زیستی معتقد است که این جاده‌کشی تکرار تجربه بی‌ثمر جاده‌کشی در روستای مصیر است. این پروژه هشت سال پیش با هدف جاده‌کشی برای عشایر و روستاییان منطقه کلید خورد و حالا سال‌هاست که رها شده و کسی از آن استفاده نمی‌کند.
تواضع در این باره توضیح می‌دهد: «آن زمان فرماندار محلی در تصمیمی شتاب‌زده دستور داد راه میانبری از فریدون‌شهر به مرکز دهستان پشتکوه به روستای مصیر بزنند. این طرح نسنجیده‌ بدون هیچ مطالعه‌ای انجام شد و در نهایت حتی راه مالرو عشایر را هم بست.»
به گفته او مسیر عبور این جاده از تنگه دره نیرگان بوده، تنگه‌ای که خاکی برای احداث جاده نداشته و برای همین هم خاک را از ارتفاع 3هزار و 600متری با تراشیدن مراتع بالادست تامین کردند. با چند بارش کوتاه اما تمام خاک شسته و وارد رودخانه «یلان» شد.
از دید فعالان محیط زیست فریدون‌شهر، جاده‌کشی در وزوه تکرار تجربه مشابه در روستای مصیر و تنگه دره نیرگان است؛ جاده‌ای که پس از هشت سال بلاتکلیف رها شده و حتی عبور دام عشایر از آن به سختی ممکن است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

علیرضا

شما گوه خوردین که وزوه ۱۰ خانوار هست دوم ۷ روستا خط ماشینشان راحت می‌شود وکشته کمتر می‌دهد چیزی نمی‌دانید نگویید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر