پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مواجهه با سکوت

معرفی کتاب /قسمت اول

مواجهه با سکوت

کتاب مواجهه با سکوت ترجمه‌ای است که علیرضا امیر حاجبی از گزیده مقالات «تورو تاکه میتسو» اهنگساز ژاپنی انجام داده و نشر اتفاق آن را منتشر کرده است. حاجبی در مقدمه نوشته است تاکه میتسو هنرمندی است که چشمی به دیروز و نگاهی به آینده داشت.





۳۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۱۵

کتاب مواجهه با سکوت ترجمه‌ای است که علیرضا امیر حاجبی از گزیده مقالات «تورو تاکه میتسو» اهنگساز ژاپنی انجام داده و نشر اتفاق آن را منتشر کرده است. حاجبی در مقدمه نوشته است تاکه میتسو هنرمندی است که چشمی به دیروز و نگاهی به آینده داشت. هنرمندی که طبیعت الهام‌بخش او بود. تاکه میتسو آهنگساز فیلم‌هایی چون کوایدان، خودکشی ژاپنی اثر ماساکی کوبایاشی، امپراتوری هوس و در قلمرو شهوت اثر ناگیسا اوشیما و نیز آشوب اثر اکیراکوروساوا و ده‌ها فیلم سینمایی دیگر است. مقالات تاکه میتسو مشخص می‌کند که او دغدغه هویت طبیعت مفهوم انسان مفهوم هستی، چرایی وجود و چرایی وجود اصوات را داشته است. اولین مقاله تاکه میتسو از یادداشت‌های روزانه او انتخاب شده است. یادداشتی مربوط به تابستان 1962 که در آن آهنگساز در کشتزارهای هوکایدو قدم می‌زند.او نوشته است: قدم زدن در این کشتزارها هیچ شباهتی به پیاده‌روی در شهر ندارد. ایستادن در یک مزرعه با چشم‌اندازی هموار که برای کیلومترها ادامه دارد… به این می‌اندیشم که شهر به دلیل طبیعتش روزی رها می‌شود.
روزی ز چشم خواهد افتاد. بدون مصرف و تنها زمان از او عبور می‌کند. تاکه میتسو می‌نویسد: کیفیت غیرطبیعی زندگی شهری از تورمی نامعمول و گزافه‌گویی‌های عصبی حاصل می‌شود. آیا از چنین موقعیتی به ظاهر فعال چیزی مفید به دست می‌آید؟او سبک زندگی خارج از تعادل طبیعت را هراس‌آور می‌داند. او اشتیاق هماهنگی با طبیعت را همان چیزی می‌داند که هنر از آن سرچشمه گرفته است. مهم نیست که چقدر و چگونه خود را وقف حقیقت کنیم چرا که در نهایت متوجه می‌شویم آن چه ساخته‌ایم مصنوع دست بشر است، چیزی کاذب و مصنوعی. او شک ندارد که عشق به هنر عشق به ناواقعیت است، مواجهه با سکوت و آرامش یک درخت کهنسال است که در او احساس زنده بودن ایجاد می‌کند و هیچ چیز دیگری را عمیق‌تر و پرمعنی‌تر از این نمی‌داند.
در فرازی نوشته است به نظرم موسیقی جهت توصیف چشم‌اندازهای طبیعی به وجود نیامده است، موسیقی زمانی حقیقی می‌شود که مرا تحت تاثیر منظره پوچ و خالی زندگی قرار دهد و شاید همین امر انگیزه‌ای جهت آهنگسازی برای من ایجاد کند. تاکه میتسو طبیعت و انسانیت را دو پدیده متضاد نمی‌داند اما ترجیح می‌دهد بر وجه زیست با طبیعت تاکید کند و آن را طبیعی بودن می‌نامد. طبیعی بودن را این‌گونه تعریف می‌‌کند: طبیعی بودن چیزی نیست جز برقراری نسبتی با واقعیت، دیگی جوشان که هنر در آن آفریده می‌شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *