پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گام بلندپروازانه دانمارک برای تولید برق از باد

بزرگ‌ترین پروژه ساخت‌وساز در تاریخ دانمارک برای ایجاد مرکز انرژی پاک در دریای شمال آغاز می‌شود

گام بلندپروازانه دانمارک برای تولید برق از باد

مرکز انرژی در دریای شمال، بزرگ‌ترین پروژه ساخت‌وساز در تاریخ دانمارک است





گام بلندپروازانه دانمارک برای تولید برق از باد

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۴۷

گرچه در حال حاضر، توربین‌های بادی زیادی در سواحل دانمارک در حال چرخیدن هستند، اما این کشور همچنان به دنبال تولید انرژی پاک است. حالا مقامات دانمارکی در حال برداشتن گام تازه و البته بلندپروازانه‌ای هستند: تولید بخش قابل توجهی از برق اروپا با استفاده از انرژی بادی.

دولت دانمارک موافقت کرده است که اکثریت سهام یک «جزیره انرژی» مصنوعی 25 میلیارد پوندی را خریداری کند. قرار است این جزیره در فاصله 50 مایلی (80 کیلومتری) از ساحل، در وسط دریای شمال ساخته شود.
به گزارش خبرگزاری گاردین، این جزیره در غرب شبه‌جزیره جوتلند و با مساحت اولیه 120 هزار متر‌مربع – به اندازه 18 زمین فوتبال- ساخته شود و در اولین فاز آن، این جزیره می‌تواند برق 3 میلیون خانوار را با انرژی سبز، تامین کند.
طراحی‌های اولیه نشان می‌دهد که قرار است دیواره‌های مرتفعی در سه طرف جزیره قرار بگیرد تا از این جزیره انرژی در برابر طوفان‌های دریای شمال محافظت کند؛ طرف چهارم جزیره هم به عنوان اسکله کشتی‌های خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در معامله‌ای بزرگ و گسترده که چهارشنبه شب انجام شد، دولت سوسیال دموکرات دانمارک با پشتیبانی احزاب خود و احزاب راست‌گرا، موافقت کرد که 51 درصد سهام این جزیره را خریداری کند و بخش خصوصی نیز، بر روی 49 درصد باقی‌مانده سرمایه‌گذاری کند.
«دان یورگنسن»، وزیر آب‌وهوای دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «این یک لحظه حقیقتا بزرگ برای دانمارک و برای گذار به سمت انرژی پاک جهانی است.»
یورگنسن گفته است: «مرکز انرژی در دریای شمال، بزرگ‌ترین پروژه ساخت‌وساز در تاریخ دانمارک است. پروژه‌ای که کمک بزرگی به تحقق استفاده از پتانسیل عظیم بادهای دریایی اروپا می‌کند.»
این پروژه بر اساس یک معامله بین حزبی صورت می‌گیرد. معامله‌ای که در ماه ژوئن در زمینه سیاست‌های انرژی منعقد شد و طرفین توافق کردند که دو مرکز انرژی باد بسازند؛ یکی مصنوعی و دیگری هم در جزیره بورنهولمدر دریای بالتیک.
این دو مرکز قرار است در مرحله اولیه 5 گیگاوات برق تولید کنند و قدرت تولیدی توربین‌های بادی ساحلی موجود در دانمارک را سه برابر کنند. قرار است در مرحله بعد، ظرفیت این پروژه تا 12 گیگاوات افزایش پیدا کند.
در متن توافقنامه، احزاب هشدار داده‌اند که ممکن است سختی‌های کار مانع از ساختن جزیره دریای شمال تا پیش از سال 2033 شود. این بدان معناست که ممکن است دانمارک موفق نشود به هدف بلندپروازانه خود – یعنی کاهش گازهای گلخانه‌ای تا 70 درصد نسبت به سال 1990 تا پیش از سال 2030- دست پیدا کند.
اما در این متن از دولت خواسته شده تا با همکاری شرکای بخش خصوصی، تلاش کند این پروسه را سرعت ببخشد و در این صورت حتی ممکن است که این پروژه، زودتر به بهره‌برداری برسد.
دولت متعهد شده است که با هدف ایجاد چارچوبی قانونی برای مناقصه 49 درصد باقی‌مانده، گفت‌وگوها را با توسعه‌دهندگان مزارع بادی و سایر شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران، در اسرع وقت آغاز کند.
دان یورگنسن، وزیر آب‌وهوای دانمارک به خبرگزاری گاردین گفته است: «این اتفاق بزرگی برای دانمارک است. ما در حال گام برداشتن به عصر بعدی استفاده از بادهای دریایی هستیم. ما اولین کشوری هستیم که در سال 1991 یک مزرعه بادی ساحلی را ساخت و حالا هم داریم قدم بعدی را برمی‌داریم.»
تولید 10 گیگاوات برق می‌تواند پاسخگوی نیاز 10 میلیون خانوار باشد. در حالی که جمعیت دانمارک 6 میلیون نفر است و در حال حاضر هم این کشور در تامین برق خود با مشکل روبه‌رو نیست. به همین دلیل است که دانمارک به فکر تامین برق سایر کشورهای اروپایی افتاده است.
به گفته یورگنسن ، «تولید 10 گیگاوات برق، در صورت نهایی شدن پروژه، بسیار بیشتر از آن چیزی برق تولید می‌کند که ما به عنوان یک کشور تولید می‌کنیم و بنابراین این بخشی از یک استراتژی به منظور کمک به سایر کشورها برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده آن‌ها است.»
یورگنسن گفته است که بعد از قرارداد ژوئن، هنوز تصمیمی گرفته نشده که که آیا دولت باید نقش پیشرو را در تامین بودجه این پروژه به عهده بگیرد یا صرفا درگیر ساخت یک جزیره واقعی شود.
او گفته است: «ما در حال گفت‌وگو در این مورد بودیم که آیا باید این سکو را بسازیم یا نه و علاوه بر آن، برای قطعی شدن تصمیم، لازم بود در مورد این‌که دولت باید اکثریت جزیره را داشته باشد یا نه، توافق می‌کردیم.»
او 51 درصد سهام را یک «سازش کامل» خوانده که باعث ورود تخصص بخش خصوصی می‌شود و این پروژه را به «یک تجارت پرسود هم برای سرمایه‌گذاران خصوصی و هم برای دولت دانمارک» تبدیل می‌کند.
او همچنین گفته که انتظار می‌رود ساخت جزیره در سال 2026 آغاز شود و 5 سال آینده صرف ثبت‌نام شرکای بخش خصوصی، ارزیابی اثرات زیست محیطی در بستر دریا و امضای معاملاتی جهت اتصال این دو جزیره به بلژیک، هلند و آلمان بشود.
دان یورگنسن گفته است: «امکان‌سنجی اقتصادی پروژه‌ها وابسته به ایجاد ارتباطات است، زیرا برق تولیدی بسیار بیشتر از آن چیزی است که خودمان بتوانیم از آن استفاده کنیم.»
در حال حاضر انرژی‌های نوین حدود یک سوم نیازهای برق این اتحادیه را تامین می‌کند. به گفته اتحادیه اروپا، توربین‌های بادی در دریا ۱۲ گیگاوات برق تولید می‌کنند که 1.7 گیگاوات از این برق را دانمارک تامین می‌کند.
نوامبر سال گذشته اتحادیه اروپا طرح‌هایی را برای ۲۵ برابر کردن ظرفیت تولید برق با توربین‌های بادی در دریا تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرد.
آلمان نیز یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که به سمت کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و افزایش استفاده از انرژی بادی برای تولید برق حرکت می‌کند. سال گذشته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که انرژی‌های غیرفسیلی به بزرگترین منبع تأمین انرژی در آلمان تبدیل شده است. انرژی بادی ۳۵ درصد نیاز برق کشور را تامین می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۷۲ میلیارد کیلووات انرژی از منابع تجدیدپذیر به شبکه برق آلمان وارد شده است. در همین زمان، برای اولین‌بار حدود ۳۵ درصد از تولید برق از منبع انرژی بادی تامین شد و بدین ترتیب از سال گذشته، این انرژی سالم به بزرگترین منبع تامین برق در کشور تبدیل شده است.
از سوی دیگر، کمیسیون زغال‌سنگ آلمان در سال 2019 پس از مد‌ت‌ها مشاجره بالاخره تصمیم به پایان بخشیدن به تولید برق از زغال‌سنگ گرفت و اعلام کرد که تا پایان سال 2038، تولید برق از زغال‌سنگ را به صفر می‌رساند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *