سایت خبری پیام ما آنلاین | بازرسان آژانس اخراج نمی‌شوند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

بازرسان آژانس اخراج نمی‌شوند

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس اتمی گفته است که از بابت مصوبه مجلس ایران در مورد دسترسی بازرسان آژانس نگران است و دوست ندارد که در روز بیست‌ویکم فوریه از ایران بشنود که حضور بازرسان در ایران کاهش می‌یابد.





۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۱۶

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس اتمی گفته است که از بابت مصوبه مجلس ایران در مورد دسترسی بازرسان آژانس نگران است و دوست ندارد که در روز بیست‌ویکم فوریه از ایران بشنود که حضور بازرسان در ایران کاهش می‌یابد. با این حال او گفته است که نمی‌داند دولت ایران تا چه حد مصوبه مجلس شورای اسلامی را اجرا می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری انتخاب، گروسی طی سخنرانی در همایش «رویترز نِکست» وابسته به خبرگزاری رویترز، او با بیان این‌که ایران با سرعت زیادی در حال حرکت به سمت غنی‌سازی ۲۰ درصدی است، پیش‌بینی کرد ماهانه حدود ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات فردو تولید شود: «زمانی که ابتدا درباره برنامه ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی مطلع شدم، آژانس نمی‌دانست که این واقعا قصد و نیت فوری ایران است یا یک طرح است اما بعد ایران طی چند روز پیش رفت.» او همچنین اضافه کرده که «این میزان می‌تواند افزایش یابد.» رافائل گروسی گفت: «هنوز به من اطلاعیه‌ای از سوی ایران درباره قصد آن‌ها برای پایان دادن به دسترسی [بازرسان آژانس] ذیل پروتکل الحاقی در ماه فوریه داده نشده است.» اما باید «این موضوع را جدی بگیرم زیرا این [مصوبه] یک قانون است و به نظر می‌رسد دولت هم در اجرای آن مصمم باشد. این برای من نگران‌کنده است.» مدیر کل آژانس اتمی با اشاره به مصوبه مجلس و تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای آن، تصریح کرد: «با این‌که وظیفه من نیست که به [جو بایدن] رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بگویم که برای احیای دیپلماسی با ایران چه کار کند اما مشخص است که ما ماه‌های زیادی زمان پیش روی خود نداریم. باید فقط چند هفته فرصت داریم.»
گروسی درباره طرح کاهش دسترسی نظارتی بازرسان این سازمان در ایران نیز گفت: «دوست ندارم که در روز بیست‌ویکم فویه از ایران بشنوم که حضور بازرسان من در ایران کاهش می‌یابد. این خبر بدی است، واقعا!»
با این حال او ابراز امیدواری کرده که نوعی توافق برای بازگشت تمام طرف‌ها به توافق هسته‌ای صورت بگیرد: «باور دارم می‌توانیم تا تاریخ بیست‌ویکم فوریه به نوعی توافق کمکی یا نقشه‌راه جهت اطمینان حاصل کردن از بازگشت تمام طرف‌ها به توافق هسته‌ای دست یابیم، فارغ از این‌که موضوعاتی مانند غنی‌سازی ۲۰ درصدی یا سانتریفیوژهای اضافه باید برطرف شوند.»
داستان اخراج بازرسان از کجا آب می‌خورد؟
اما داستان اخراج بازرسان از سخنان احمد‌امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شروع شد. او در یک برنامه تلویزیونی گفت طبق قانون مجلس شورای اسلامی اگر تا سوم اسفند ماه، آمریکا تحریم‌های مالی، بانکی و نفت را حذف نکند قطعا بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از کشور اخراج و حتما اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم.
حالا اما سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته است که بازرسان آژانس، اخراج نمی‌شوند. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه‌ای گفته است: «در شرایط فعلی کارها به نحوی پیش می‌رود که سازمان انرژی اتمی به طور صد در صد خواسته‌های قانونی را به لحاظ فنی اجرا می‌کند.»
کمالوندی با اشاره به اظهارات مرتبط با خروج بازرسان آژانس پس از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت عدم اجرای تعهدات برجامی طرف‌های مقابل طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اظهار کرد: «بر اساس این قانون اگر تحریم‌ها لغو نشود در موعد مقرر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود و این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست. در واقع ما در سطوح مختلف بازرسی داریم که یکی از آن‌ها بازرسی پادمانی و دیگری طبق پروتکل الحاقی است و در صورت توقف اجرای پروتکل الحاقی بازرسی‌های مربوط به پروتکل قطع می‌شود.»
سهو لسان
از سوی دیگر، دیروز خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز در کنفرانس خبری خود درباره اظهارات احمد امیرآبادی‌فراهانی، بدون آوردن نام او گفت: «باید از ایشان سؤال کنید. من سخنگوی ایشان نیستم. این قانون کاملا روشن است. شاید ایشان سهو لسان داشتند و احتمال دارد به بند۶ قانون می‌خواهد ارجاع دهد که آن بند می‌گوید در صورتی که طرف‌های متعهد در برجام به تعهداتشان عمل نکنند، نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود و این نظارت‌ها به معنای اخراج بازرسان نیست در چارچوب ان.پی.تی و تعهداتمان در فضای عدم اشاعه همکاری‌های ما با آژانس ادا==مه خواهد داشت.» روز دو‌شنبه ۱۵ دی ماه سال جاری و پس از آن‌که «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» از سوی مجلس تصویب و به دولت ابلاغ و رئیس‌جمهور نیز دستور اجرای قانون مزبور را صادر کرد، سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای این قانون تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *