پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چگونه می‌توان بهره‌وری انرژی در ساختمان‌های مدرن را بهبود بخشید؟

چگونه می‌توان بهره‌وری انرژی در ساختمان‌های مدرن را بهبود بخشید؟





چگونه می‌توان بهره‌وری انرژی در ساختمان‌های مدرن را بهبود بخشید؟

۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۰۶

|پیام ما| در طول تاریخ معماری، بهره‌وری انرژی و توجه به میزان انتشار دی‌اکسید کربن‌، به‌عنوان موضوعی حاشیه‌ای تلقی می‌شد. اما حالا در عصر تغییر اقلیم و کاهش منابع طبیعی، پایدارکردن ساختمان‌های موجود و صرفه‌جویی در مصرف انرژی ضروری است؛ خواه ساختمان‌ها مدرن باشند یا سنتی و بومی. اصطلاح «بهسازی» به‌طور گسترده برای توصیف مجموعه‌ای از پیشرفت‌ها در یک ساختمان استفاده می‌شود تا نشان‌دهندۀ این باشد که ساختمان در برابر تغییر اقلیم انعطاف‌پذیر و سازگار است.

به گزارش پیام ما، یکی از ویژگی‌های معماری مدرن که اغلب به‌عنوان یک مانع مهم برای بهره‌وری انرژی در نظر گرفته می‌شود، گستره‌های بزرگ شیشه‌ای است. معماران آن دوران به‌دنبال این بودند که تا حد امکان شیشه را در ساختمان‌های خود بگنجانند تا نور طبیعی را به حداکثر برسانند. علاوه‌بر این، قصد داشتند تا حد امکان دیوارها را نازک کنند. این ویژگی‌ها منجر به اتلاف انرژی قابل‌توجهی می‌شود. 

حالا برخی از مطالعات بر ایجاد رهنمودهایی برای انطباق معماری مدرن با شرایط کنونی متمرکز شده‌اند. این مطالعات نشان می‌دهد که انتشار CO2 را می‌توان بیش از ۵۵ درصد با نوسازی پوشش‌های ساختمانی و اجرای فناوری‌های موجود و اثبات‌شده کاهش داد. این اقدامات عبارت‌اند از: بازیافت انرژی (اگرچه برای ساختمان‌های تاریخی توصیه نمی‌شود)، ترکیب منابع انرژی تجدید‌پذیر (مانند پمپ‌های حرارتی که گرما را از زمین استخراج می‌کنند) و انرژی فتوولتائیک.

«چندلر مک‌کوی» مدیر طرح حفاظت از معماری مدرن، توضیح می‌دهد که برای بهبود بهره‌وری انرژی در ساختمان‌های مدرنیستی، ابتدا باید کل مصرف انرژی ساختمان را ارزیابی و سپس راه‌هایی برای بهبود جامع آن پیدا کنید. اگر پنجره‌های شیشه‌ای ساده برای هویت تاریخی ساختمان ضروری هستند، باید حفظ شوند و تمرکز باید به مناطق دیگری معطوف شود که در آن‌ها می‌توان اصلاحاتی ایجاد کرد. این فرآیند مستلزم درک ساختمان و خلاقیت در یافتن راه‌حل است.

یک نمونۀ موفق بازسازی یک مجتمع مدرنیستی سه‌بلوکی پانزده‌طبقه در محلۀ «Grand Parc» در شهر بوردو در فرانسه است. بازسازی توسط «آن لاکاتون» و «ژان فیلیپ واسال»، برندگان جایزۀ «پریتزکر» انجام شد. با پیروی از شعار «هرگز تخریب نکنید، هرگز حذف نکنید یا جایگزین نکنید، همیشه اضافه کنید، تغییر دهید و دوباره استفاده کنید»، این پروژه شامل یک فرآیند دقیق برای بازسازی و تقویت ویژگی‌های کلیدی طرح اصلی بود. عملکرد کلی انرژی ساختمان نیز عمدتاً از طریق افزودن بالکن‌ها و یک سیستم عایق حرارتی جدید برای نما بهبود یافته است.

در عصری که ادغام معماری پایدار و سازگار با محیط‌زیست به‌طور فزاینده‌ای مطرح می‌شود، تغییر ساختمان‌های مدرنیستی به‌معنای فعال و هماهنگ‌نگه‌داشتن آن‌ها با محیط اطراف‌شان است؛ مهم‌تر از همه، بهانه‌های تخریب آن‌ها را از بین می‌برد.

 

*این مطلب خلاصه و ترجمه‌ای است از گزارشی که با عنوان اصلی «How to Improve Energy Efficiency in Modernist Buildings» در تاریخ ۲۴ جولای در مجلۀ «archdaily» منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر