پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پتانسیل بالای ایران برای توسعه انرژی‌های‌تجدیدپذیر

پتانسیل بالای ایران برای توسعه انرژی‌های‌تجدیدپذیر





۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۹:۱۱

 وزیر نیرو تاکید کرد:

 پتانسیل بالای ایران برای توسعه انرژی‌های‌تجدیدپذیر

چهار هزار و 500 واحد سامانه‌های کوچک‌مقیاس خورشیدی در مناطق محروم ایجاد شده است.

وزیر نیرو با اشاره به بازار توسعه انرژی‌های‌تجدیدپذیر ایران گفت: با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های‌تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده، زمین‌گرمایی و غیره، وزارت نیرو به‌منظور تحقق سیاست‌ها و اسناد بالادستی در برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران و ایجاد تحول در زمینه توسعه انرژی‌های‌تجدیدپذیر، اقدامات خوبی را برنامه‌ریزی کرده است. به‌گزارش ایسنا، رضا اردکانیان دیروز در پیامی ویدئویی به پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی و دومین جایزه ملی انرژی‌های‌تجدیدپذیر ایران، گفت: از مهم‌ترین رفتارهای دهه‌های پیش رو، توسعه‌ استفاده از برق به‌عنوان جایگزین برای سایر حامل‌های انرژی است، به‌گونه‌ای که ظرفیت تولید و مصرف برق به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

به گفته اردکانیان یکی از رخدادهای مهم حوزه انرژی، تامین وجه غالب برق از منابع انرژی‌های‌تجدیدپذیر و پاک است؛ اگر چه نفت و به‌خصوص گاز طبیعی همچنان در فضای گسترده‌ی نیاز به انرژی حضور فعال دارند ولی نقش تبدیل آن‌ها به کالا، همچون محصولات پتروشیمی وجه پررنگ‌تری در عرصه نفت‌و‌گاز خواهند بود.

وزیر نیرو افزود: در سال‌های اخیر بازار انرژی‌های‌تجدیدپذیر و نیز چارچوب سیاست‌های حاکم، به‌سرعت درحال‌توسعه و پیشرفت بوده و تحقق 177 گیگاوات ظرفیت نصب‌شده‌ی جدید با سرمایه‌گذاری جهانی بیش از 282 میلیارد دلاری در حوزه انرژی‌های‌تجدیدپذیر در سال 2019 میلادی (با 1 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن) مجموع ظرفیت جهانی نصب‌شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به دو هزار و 533 گیگاوات رسیده است.

به گفته اردکانیان، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به ترتیب با 622 و 584 گیگاوات بیشترین ظرفیت را در بین منابع انرژی‌های‌تجدیدپذیر به خود اختصاص داده‌اند.

او با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در سناریوی نقشه راه انرژی‌های‌تجدیدپذیر، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در سناریوی نقشه راه انرژی‌های‌تجدیدپذیر (REmap) که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی‌های‌تجدیدپذیر (IRENA) ارائه شده، سهم انرژی‌های‌تجدیدپذیر «تا‌سال۲۰۳۰ میلادی می‌تواند به بیش از 30 درصد در سبد انرژی دنیا» برسد که این امر در سایه تکنولوژی‌هایی که در حال حاضر در دسترس هستند امکان‌پذیر است که «افزایش بهره‌وری انرژی و همچنین بهبود دسترسی به انرژی می‌تواند سهم انرژی‌های‌تجدیدپذیر را در ترکیب انرژی جهانی به 36 درصد هم برساند».

وزیر نیرو تصریح کرد: جهان در حال تحول در بخش انرژی از یک سیستم مبتنی بر انرژی‌های فسیلی به سیستمی متشکل از انرژی‌های‌تجدیدپذیر است و تقریباً هر کشوری متناسب با محدوده جغرافیایی‌اش قادر به مهار انرژی‌های‌تجدیدپذیر در حوزه جغرافیایی خود خواهد بود که این امر می‌تواند تأثیر عمیقی بر اقتصاد جهانی بگذارد.

به گفته اردکانیان اضافه شدن منابع انرژی‌های‌تجدیدپذیر به منابع سوخت‌های فسیلی، موجب می‌شود که دنیا به سرعت به سمت تغییر ماهیت انرژی از نوع سنتی آن به فن‌آوری‌های جدید حرکت کرده است.

وزیر نیرو با اشاره به بازار توسعه انرژی‌های‌تجدیدپذیر ایران افزود: با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های‌تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده، زمین‌گرمایی و غیره وزارت نیرو به‌منظور تحقق سیاست‌ها و اسناد بالادستی در برنامه‌های توسعه‌ای ایران و ایجاد تحول در زمینه توسعه انرژی‌های‌تجدیدپذیر، اقدامات خوبی را برنامه‌ریزی کرده است.

او افزود: حمایت از بخش خصوصی برای توسعه کاربرد انرژی‌های‌تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر با شرایط مناسب، حمایت از تولیدکنندگان با هدف انتقال و بومی‌سازی فن‌آوری‌های انرژی‌های‌تجدیدپذیر، حمایت از مراکز تحقیقاتی برای توسعه برنامه‌های تحقیقاتی برای فن‌آوری‌های رقابت‌پذیر و فراهم‌کردن زمینه دسترسی به برق پایدار در مناطق دورافتاده و روستاها با نظارت شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو از جمله این اقدامات است.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، این مقام مسئول با بیان این‌که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تاکنون شاهد بهره‌برداری از حدود 850 مگاوات نیروگاه‌های انرژی‌های‌تجدیدپذیر‌و پاک بوده‌ایم،  او خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های مذکور از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی (بیش از 160 شرکت فعال در حوزه انرژی‌های‌تجدیدپذیر) در اکثر قریب به اتفاق استان‌های کشور ایران توسعه‌ یافته‌اند.

وزیر نیرو اضافه کرد: ظرفیت مذکور شامل چهار هزار و 500 واحد سامانه‌های کوچک‌مقیاس (پشت‌بامی) خورشیدی است که تماماً در مناطق محروم و کم برخوردار کشور احداث‌شده‌اند و همچنین 260 مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر در حال احداث بوده که پیش‌بینی می‌شود اکثر آن‌ها تا پایان فعالیت دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسند. او تاکید کرد: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و وجود تقاضای فراوان به برق و انرژی در اغلب کشورهای هم‌جوار، ابلاغ مصوبه صادرات برق تجدیدپذیر از سوی وزارت نیرو و حمایت از آن، یکی دیگر از اقدامات مهمی است که زمینه را برای همکاری‌های بین‌المللی فراهم کرده تا از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی داخلی، خارجی و یا مشترک بر روی پتانسیل‌های جذاب انرژی‌های‌تجدیدپذیر ایران، برق تولیدی را به کشورهای همسایه صادر کنند.

برنامه کاهش مصرف انرژی 

در شهرداری تهران

پیروز حناچی، شهردار تهران هم در پنجمین همایش‌ بین‌المللی‌ انرژی‌های‌تجدیدپذیر ایران گفت: شهرداری تهران در تلاش است که انرژی‌های‌تجدیدپذیر را در فضاهای سبز شهری، اماکن عمومی، ابنیه و تأسیسات تحت مدیریت خود به‌کار گیرد و نسبت به تأمین دو درصد از انرژی مصرفی خود از انرژی‌های تجدید پذیر به صورت سالیانه اقدام کند. حناچی با تأکید بر این‌که شهر تهران از پتانسیل قابل توجهی برای بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر به ویژه انرژی خورشیدی برخوردار است، گفت: این مورد از ویژگی‌ بخش‌های عمده‌ای از مساحت کشور نیز به‌شمار می‌رود. حناچی با اعلام این‌که در حال حاضر شهرداری تهران ۶۰۰ کیلووات بر ساعت، تولید انرژی دارد، افزود: کاهش مصرف انرژی و مدیریت انرژی ۲۵ ساختمان اداری در دستور کار قرار دارد. حناچی با اشاره به اقدامات آینده شهرداری تهران در حوزه انرژی‌های‌تجدیدپذیر، گفت: شهرداری تهران علاوه بر وجود مشکلات متعدد در راستای توسعه انرژی‌های‌تجدیدپذیر نظیر نوسانات قیمت ارز و افزایش بی‌رویه قیمت تجهیزات خورشیدی و همچنین کاهش درآمدها بر اساس اسناد فرادست اهدافی نظیر تأمین دو درصد انرژی مصرفی در فضاهای تحت مدیریت شهرداری تهران به صورت سالانه از انرژی‌های‌تجدیدپذیر، استحصال ۲ مگاوات انرژی پایدار از پسماند در هر سال، توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت حداقل ۶۰۰ کیلووات در سال، کاهش مصرف انرژی در شهرداری تهران به میزان سالیانه ۱۰ درصد و راهبری و نظارت بر رعایت شاخص‌های مدیریت سبز را در برنامه‌ریزی دارد. شهردار تهران درباره نقش انرژی‌های تجدید‌پذیر در احیای شهرها در پسا‌کرونا، توضیح داد: شیوع بیماری کووید‌-۱۹ لطمه‌هایی غیرقابل جبران بر حیات، معیشت و اقتصاد انسان‌ها در سراسر جهان وارد کرده است. کشورها هم‌اینک دربرهه حساسی به سر می‌برند، زیرا دولت‌ها هزینه‌های زیادی را برای مهار و مقابله با این بیماری جهانی متحمل شده‌اند. پاندمی کرونا، گرایش دولت‌ها به استفاده از انرژی پاک را بیشتر کرده و امید است که این تمایل به روندی دائمی در میان آن‌ها تبدیل شود. 

بنا بر اعلام سایت شهر، شهردار تهران با تأکید بر این‌که کاهش انتشار کربن، علاوه بر کمک به رشد اقتصاد، خطرات ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی را به حداقل می‌رساند، افزود: همچنین انرژی تجدیدپذیر نیز از طریق ایجاد مشاغل جدید می‌تواند اقتصاد پساکرونا را رونقی دوباره ببخشد. توسعه انرژی‌های‌تجدیدپذیر می‌تواند از طریق ایجاد مشاغل سبز، تضمین امنیت انرژی و تقویت پایداری، موجبات بهبود کیفیت محیط‌زیست  و ارتقا زیست‌پذیری شهرها را فراهم کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *