پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طرحی که تا هوشمند شدن فاصله دارد

طرحی که تا هوشمند شدن فاصله دارد





۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰

طرحی که تا هوشمند شدن فاصله دارد

فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند در حالی آغاز شد که نگرانی‌ها از حضور مردم در خیابا‌ن رو به افزایش است.

روز گذشته روحانی در ستاد ملی مبارزه کرونا اعلام کرد که در تهران از شنبه کسب و کارهای کم ریسک کار خود را آغاز خواهند کرد و پر ریسک ها هم بعد از مطالعه و برنامه‌ریزی کار خود را شروع می‌کنند. خبری که در ادامه کرح فاصله اجتماعی هوشمند اعلام شده است. در استان‌ها اما از اول هفته جاری این طرح آغاز شده است. طرحی که به نظر می‌آید توجه بیشتری به مسائل اقتصادی دارد تا سلامت جامعه. بر اساس فاصله گذاری اجتماعی قرار بود فاصله یک و نیم متری تا دومتری بین افراد حفظ شود. طرح فاصله‌گذاری هوشمند اخیرا به جای فاصله‌گذاری اجتماعی (یا فیزیکی) برای مهار اپیدمی کرونا آغاز شده است. این طرح بنا دارد به صورت تدریجی شرایطی برای بازگشت جامعه به شرایط عادی را فراهم سازد.

برای بسیاری سوال اینجا است که این مفهوم جدید که تفاوتش با فاصله گذاری اجتماعی یک پسوند «هوشمند» است دقیقا به چه معنا است؟ منظور از فاصله گذاری هوشمند این است که به جای آنکه همه مردم ملزم به رعایت فاصله با باقی افراد باشند تنها افراد درگیر با مشاغل در معرض خطر به روند گذشته خود ادامه دهند و گروه های جمعیتی کم خطر از نظر ابتلا (یا در صورت ابتلا از نظر بروز عوارض جدی و مرگ) شناسایی شده و فعالیتشان آرام آرام از سر گرفته شود.

ثبت‌نام اصناف به تاخیر افتاد

ابتدا قرار بود که صاحبان کسب و کار به سامانه‌ای در وزارت بهداشت مراجعه کنند و تعهدی بدهند. اما پس از آغاز ثبت نام سایت با مشکل روبرو شد. حالا رییس جمهور اعلام کرد که اصناف علا به کار مشغول باشند و تا آخر هفته ثبت نام کنند. روحانی صبح دیروز گفت:«هر کسب و کار کم ریسکی که قرار است کار خود را شروع کند باید کدی را از سامانه مورد نظر وزارت بهداشت دریافت کند و امروز هم می گوییم آنانی که هنوز فرصت نکردند به این سامانه متصل شوند در همین یکی دو روز آینده این کار را انجام دهند.»

پر ریسک‌ها بررسی می‌شوند

روحانی همچنین وعده داد که مشاغل پرریسک را بررسی می‌کنند و برایشان طرح و برنامه‌ای جدا اعلام می‌شود. او گفت:«قرار است برای کسب و کارهای پر ریسک هم در دولت تصمیم گیری شود، با پروتکل‌ها این کار هم در زمان مناسب انجام خواهد شد. در مورد تهران هم از شنبه کسب و کارهای کم ریسک کار خود را آغاز خواهند کرد و پر ریسک ها هم بعد از مطالعه و برنامه‌ریزی کار خود را شروع می‌کنند.»

نگرانی در استان‌ها

مقابله با ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد اگرچه نمونه ای از مدیریت موفق در زمان بحران است اما شروع طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی باعث نگرانی برخی از مردم و مسئولان در مورد موج دوم همه گیری در این استان شده است.

آمار ابتلا به ویروس کرونا در این استان اگرچه کم تعداد است اما سیر صعودی دارد و مسئولان همچنان نگران موج دیگری از شیوع این بیماری در صورت کمرنگ شدن مشارکت های مردمی با بازگشایی بازارها و فعالیت های اقتصادی هستند.

استاندار گیلان هم با نگرانی از شیوع مجدد ویروس در موج دوم احتمالی با یادآوری اینکه محیط پیرامونی همچنان آلوده به ویروس است و باید از ترددهای غیرضروری پرهیز شود خبر از آغاز طرح جدید در این استان داده است و گفته که ممنوعیت تردد درون استانی لغو شده است و همچنین توصیه کرده که اصناف در سامانه مزارت بهداشت ثبت نام کنند.

استان کرمان هم که در موارد پیش از این محدودیت‌هایی بیشتر از مصوبات ستاد ملی وضع کرده بود حالا تن به تصمیم‌های پایتخت‌نشینان داده است. استاندار کرمان فعالیت اصناف کم خطر را از ابتدا هفته مجاز اعلام کرده است و ادارات با دو سوم نیروهای خود مشغول به فعالیت هستند. همچنین این استان معدنی کار معادن تعطیل شده را با اولویت معادن روباز از امروز مجاز اعلام کرده است.

تصاویر نگران کننده 

در فضای مجازی

صاحبان کسب‌وکار از رفع ممنوعیت‌ها راضی به نظر می‌رسند. تصاویر شاهدان عینی از خیابان‌ها هم حاوی نگرانی است. در حالی که در بیشتر استان‌ها با ثابت شدن نمودار مبتلایان به بیماری شاهد روند نزولی نسبی بودیم اما پس از این تصمیم دولت نگرانی‌ها از صعود نمودار ابتلا بیشتر شده است. پخش تصاویری از حضور مردم در وسایل حمل و نقل عمومی نگرانی را بیشتر هم کرده است. تا جایی که روحانی روز گذشته از وعده کمک به شهرداری‌ها خبر داد. 

رییس جمهور خطاب به شهرداران گفت: «در شهرها هم باید راننده ها از دستکش و ماسک استفاده کنند و مسافران هم باید به اندازه صندلی‌ها سوار شوند نه بیشتر از آن و این کاری است که انجام خواهد شد، اما در تهران ما وسایل نقلیه عمومی کم داریم و از مردم می‌خواهیم که از ماشین شخصی و آژانس یا اسنپ استفاده کنند. ما الان در تهران اتوبوس کم داریم در تهران 500 و در کل کشور به ۱۵۰۰ اتوبوس نیاز داریم که اگر شهرداری ها ظرف ماه اردیبهشت تا پایان آن ماه این میزان را آماده کنند، ما در اقساط اول به آنان کمک خواهیم کرد.»

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر