پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چالش‌قرنطینه

چالش‌قرنطینه





۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۲۴

چالش‌قرنطینه 

سرلشگر باقری گفته از امروز روند خلوت سازی فروشگاهها و خیابان‌ها اجرایی می‌شود.

شیوع بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس اولین بار در اواخر ماه دسامبر در شهر ووهان چین گزارش شد و با گذشت سه ماه، در حال حاضر۱۳۲ کشور و منطقه در جهان با این بیماری درگیر هستند.تاکنون بیش از ۱۳۸ هزار و ۵۸۵ نفر در جهان به کروناویروس آلوده شده و ۵۰۸۳ نفر نیز بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ناشی از این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. همچنین تعداد بهبودیافتگان این بیماری ۷۰ هزار و ۷۲۰ نفر اعلام شده است.

برخی کشورها از ابتدا به سراغ قرنطینه رفتند و بعضی از جمله ایران تلاش کرد با همکاری شهروندانش قرنطینه خودخواسته خانگی را در دستور کار قرار دهد. ارزیابی از موفقیت هر یک از این سیاست‌ها مجال دیگری را می‌خواهد. 

طرفداران قرنطینه شهرها بر این اعتقاد هستند که بستن ورودی و خروجی شهرهای آلودی باعث می‌شود از حرکت شهروندان به سمت شهرهای سفید گرفته شود و به نوعی زنجیره انتقال ویروس از بین می‌رود. مخالفان این طرح اما می‌گویند تجربه چین در این ارتباط شکست خورد و دیدیم علیرغم قرنطینه ویروس به سایر استان‌های چین نیز گسترش پیدا کرد. اما خوب یا بد کشورهای غربی هم که امروز با اپیدمی کرونا روبرو هستند قرنطینه را انتخاب کرده‌اند.

کشور باید قرنطینه می‌شود

یکی از نقدهای کارشناسان و مردم اما متوجه عدم برنامه‌ریزی دولت برای مصون نگه داشتن کشور در برابر ویروس کرونا است. آنها می‌گویند به هر ترتیب باید از انجام هرگونه پرواز به چین از ابتدای شیوع کرونا ویروس در ووهان خودداری می‌شد. حمله‌ها متوجه هواپیمایی ماهان است. در روزهای گذشته هواپیمایی ماهان نیز از خود دفاع کرده و گفته قصد انجام پرواز به چین را نداشته است و در مواردی که اینکار را انجام داده است به دستور مستقیم دولت بوده است. آنگونه که در جوابیه هواپیمایی ماهان به روزنامه شرق آمده است نوشته شده که ماهان‌ایر برای ترابری ایرانیان جامانده در چین به این کشور پرواز کرده است و در بقیه موارد کار حمل کالاهای ضروری از چین را انجام داده است که زیر نظر دولت انجام شده است. 

این پاسخ اما برای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی کافی نبوده است. سخنگوی این کمیسیون گفته که سازمان هواپیمایی متهم ردیف اول ورود کرونا به کشور است. سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تداوم پرواز برخی ایرلاین‌ها به چین را در قالب تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی دنبال خواهد کرد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما پیش از این تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی و سقوط هواپیماها در ایران را به هیات رییسه مجلس ارائه کرده بودیم که این تحقیق و تفحص به کمیسیون مربوطه ارجاع شده است، هر زمان این موضوع در کمیسیون مطرح شود یک بند دیگر به آن اضافه خواهیم کرد که مربوط به پرواز ایرلاین‌ها به چین بعد از شیوع کرونا است.

وی افزود: البته اگر احیانا جلسات مجلس تشکیل نشود، انتظار داریم قوه قضاییه راسا به این موضوع ورود کند زیرا ما معتقدیم اتهام این افراد سنگین‌تر از کسانی است که ماسک احتکار می‌کنند. در واقع متهم ردیف اول کسانی هستند که با وارد کردن ویروس کرونا با جان و سلامتی مردم بازی کردند.

ماموریت سرلشگر باقری

پنج شنبه بود که رهبری در حکمی به رییس ستاد کل نیروهای مسلح دستور داد قرارگاه بهداشتی درمانی در کشور راه‌اندازی کند. سرلشگر باقری در اولین روز پس از حکم گفت: روال خلوت سازی شهرها از امروز شنبه ۲۴ اسفند آغاز می‌شود. باقری با اشاره به دیگر تصمیمات قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) تصریح کرد: از جمله تصمیمات دیگر این بود که کمیته انتظامی و امنیتی ما به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها که با تصمیم ملی اتخاذ می‌شود را انجام می‌دهند. این کار هم در ۲۴ ساعت آینده ( یعنی از امروز )سازماندهی خواهد شد.

سرلشگر باقری ادامه می‌دهد: ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی و تماس تلفنی و در صورت ضرورت، بسیار اندک با مراجعه مورد رصد قرار می گیرند و افراد مشکوک به بیماری مشخص می شوند.

وی ادامه داد: کسانی مشکوک نیستند به منزل خود بازخواهند گشت. موارد مشکوک به بیماری کرونا باید در مراکز مقدماتی باید مورد معاینه و رسیدگی معاینه قرار بگیرند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به دیگر مصوبات این جلسه اظهار داشت: مقرر شد تا هزار مورد درمانگاه ثابت یا سایر به بخش کشوری در سراسر کشور کمک کنیم تا در این رصد، معاینه بالینی صورت گیرد و مواردی که با دارو یا واگذاری ماسک و لوازم محافظتی لازم است، انجام شود. در حوزه درمان با تمام توان درخدمت خواهیم بود.

قرنطینه غیر رسمی

نگاهی به مصوبات ستادهای مبارزه با کرونا نشان می‌دهد استانداران و فرمانداران با اتخاذ تدابیری به سمت قرنطینه غیر رسمی استان‌های خود پیش می‌روند. چیزی که از روز اول در درخواست‌های مردمی وجود داشت. بسیاری از استان‌ها با نصب بیلبوردهایی در خروجی استان‌های هم مرز خود اعلام کرده‌اند نمی توانند پذیرای مسافران ورودی باشند. در برخی مصوبات استان‌ها همچنین آمده است در مرزاهای ورودی استان از ورود خودروهای با پلاک غیربومی جلوگیری می‌شود. این مصوبه در شهرستان‌ها نیز قرار است اجرایی شود. همچنین تردد خودروها در سطح شهرها با طرح زوج فرد محدود شده و کسبه با توجه به نوع کالا یا خدماتی که ارائه می‌دهند به صورت شیفتی می‌توانند در محل کار خود حاضر شوند. 

هرچند که این مصوبه‌ها توانسته بخشی از نگرانی مردم را کم کند اما به نظر می‌رسد روند تصمیم‌گیری در کشور در بخش خرد و کلان با کندی انجام می‌شود و کرونا ویروس از تصمیم‌گیران دولتی جلو تر است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر