پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هجوم بی‌سابقه ملخ صحرایی به بوشهر

هجوم بی‌سابقه ملخ صحرایی به بوشهر





۷ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۵۱

هجوم بی‌سابقه ملخ صحرایی به بوشهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر : جمعیت کنونی ملخ‌های صحرایی مهاجم به این استان بیش از سه برابر سال گذشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: جمعیت کنونی ملخ‌های صحرایی مهاجم به این استان بیش از سه برابر سال گذشته است و با وجود ۱۲۰هزار هکتار مزارع سبز گندم در صورت حمله آفت به آنها احتمال ایجاد خسارت زیادی وجود دارد.

محمد تقی منوچهری روز شنبه در نشست ستاد پیشگیری، عملیات و پاسخ به بحران استان بوشهر افزود: این آفت از روز پنجشنبه وارد این استان شد و از ساعت‌های ابتدایی روز جمعه عملیات مبارزه در ۲ جبهه آغاز و پیگیری لازم برای فراهم شدن زمینه پیشگیری از بروز خسارت فراهم شده‌است.

وی اضافه کرد: همه امکانات و تجهیزات برای مقابله با آفت ملخ صحرایی در استان بوشهر بسیج  و درخواست ۲ فروند هواپیمای سمپاش شده‌است.

منوچهری بیان کرد: برای کمک به کنترل آفت ملخ صحرایی یک گروه از استان فارس و اکیپ دیگری از تهران وارد استان بوشهر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در صورت مبارزه نکردن و کنترل نشدن این آفت در استان بوشهر  امکان هجوم آنها به استان‌های همجوار وجود دارد به همین دلیل تامین تجهیزات لازم از جمله سم و سمپاش برای مقابله با این آفت ضروری است.

منوچهری، برضرورت همکاری دهیاران، شوراها، شهرداری‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی با سازمان جهاد کشاورزی برای تامین تجهیزات ایمنی و ردیابی آفت در استان تاکید کرد.

همچنین کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه از روز دوشنبه وزش باد شدید بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت در این استان آغاز شده بنابراین امکان ایجاد اختلال برای پروازهای سبک وجود دارد.

باقری افزود: براساس نقشه‌های هواشناسی برای روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ناپایداری جوی خواهیم داشت .

مدیر جهاد کشاروزی گناوه گفت: زمین موجود که از قدیم محل ساخت فرودگاه این بندر تعیین شده بود، برای استقرار هواپیمای ویژه سمپاشی علیه ملخ‌های صحرایی در شمال استان بوشهر مناسب است.

امان الله حیدری روز دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این شهرستان با دستور کار مبارزه با ملخ‌های صحرایی افزود: برای فراهم شدن شرایط استقرار هواپیمای سمپاش در این زمین، کارشناسان از محل باند بازدید کردند که امیدواریم هرچه زودتر زمینه لازم فراهم شود.

وی اظهارداشت: باتوجه به اینکه پارسال فرودگاه منطقه نفتی در بندر امام حسن دیلم برای استقرار هواپیمای سمپاشی در نظر گرفته شده بود، بدلیل بعد مسافت و ارسال مواد  و اقلام موردنظر مشکل ایجاد کرد و نامناسب است.

مدیر جهاد کشاورزی گناوه گفت: باتوجه به هجوم ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر، تمهیدات و برنامه‌ریزی لازم برای مبارزه علیه این آفت در شهرستان انجام شده‌است.

وی افزود: طبق پایش‌های صورت گرفته در برخی روستاهای این شهرستان ملخ بصورت پراکنده مشاهده و سمپاشی شدند.

حیدری گفت: در این ارتباط کشتزارهای روستاهای “چاهک” و “چاه شور” بخش مرکزی این شهرستان با همکاری مردم این ۲ روستا به عنوان نخستین مرحله علیه آفت ملخ صحرایی به مساحت ۱۲ هکتار سمپاشی شد.

مدیر جهادکشاورزی گناوه اظهارداشت: باتوجه به ورود ملخ صحرایی به استان بوشهر کشاورزان، باغداران، زنبوردران، محیط بانان منابع طبیعی و قرقبانان این شهرستان هرگونه کانون‌های ملخ را به این مدیریت اطلاع دهند.

وی بیان کرد: کشاورزان شهرستان گناوه پارسال با هجوم ملخ‌ها به مزارع، باغ‌ها و نخیلات روستاهای این شهرستان روبرو و متحمل خسارت شدند.

مدیر جهادکشاورزی گناوه گفت: پارسال با همکاری دستگاه‌های مرتبط و مردم در سطح  ۲۰ هزار هکتار از مزارع و باغ‌های این شهرستان سمپاشی شد و امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از این میزان باشد.

وی افزود: یکی از نیازهای ضروری ماموران سمپاش، ماسک است که از شبکه بهداشت و درمان انتظار داریم در این زمینه همکاری کند. معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سال گذشته عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار انجام شد اما امسال پیش بینی می‌شود این میزان به یک میلیون هکتار بسته به شرایط افزایش یابد.

علیمراد سرافرازی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در این ارتباط کار مبارزه با ملخ صحرایی در زمان حاضر در سطح هشت هزار هکتار در استان‌های درگیر از جمله خوزستان، بوشهر و هرمزگان انجام شده‌است.

وی بیان کرد: امسال جمعیت آفت ملخ صحرایی در مبدا آن که شرق آفریقا است شامل کشور کنیا در ۷۰ سال گذشته و در کشورهای اریتره و اتیوپی در۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است و با توجه به اینکه مسیر حرکت جمعیت این آفت با باد است وارد عربستان و پس از آن به سمت ایران می‌آید برهمین اساس انتظار می‌رود سطح مبارزه گسترش پیدا کند.

سرافرازی اضافه کرد: احتمال می‌رود در صورتی که کار مبارزه دراستان‌های ورودی ملخ صحرایی به قوت انجام نشود احتمال نفوذ آنها به استان‌های شمالی‌تر و آلوده شدن استان‌های بیشتری در کشور وجود دارد.

وی یادآور شد: امسال آفت ملخ صحرایی درمنطقه سیریک و جاسک استان هرمزگان از مناطق تابستان گذران هند و پاکستان وارد شده‌است و کار مبارزه با آنها در حال انجام است.   

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: همچنین هفته گذشته در جریان باد شدیدی که از سمت جنوب غرب ایران اتفاق افتاد هجوم بخشی از آفت ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به ایران را نیز داشتیم که بخش‌هایی از استان‌های هرمزگان درمنطقه پارسیان، بوشهر و منطقه مهر و لامرد در استان فارس جمعیت به نسبت بالایی رسد شدهاست. وی افزود: با توجه به شرایط آب وهوایی و اقلیمی حاکم بر منطقه و پیش‌بینی هواشناسی در آینده بسیار نزدیک شاهد هجوم گسترده ملخ صحرایی از عربستان باشیم.

سرافرازی گفت: تاکنون خسارتی به محصولات زراعی و باغی در مناطق درگیر وارد نشده‌است و تلاش می‌شود با همکاری همه ارگان‌های ذیربط از ورود ملخ‌های صحرایی به مزارع و باغ‌ها جلوگیری شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر