پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کردوانی با عشق به جغرافیا کار می‌کند

کردوانی با عشق به جغرافیا کار می‌کند





۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱

کردوانی با عشق به جغرافیا کار می‌کند

مراسم بزرگداشت «پرویز کردوانی»، استاد دانشگاه تهران ،کویرشناس و چهره ماندگار در عرصه جغرافیا برگزار شد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: فضای دانش با غفلت پیش نمی‌رود و این فضای عشق است که کارها را ممکن می‌کند، پرویز کردوانی با عشقی وافر در حوزه جغرافیا کار می‌کند.

حسن بلخاری، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در مراسم بزرگداشت استاد پرویز کردوانی، افزود: استادی چون پرویز کردوانی با عشقی وافر در این حوزه کار می‌کند و قدم برمی دارد و البته این نکته هم مهم است که فرد عاشق در محیط عاشقی شاداب‌تر می‌شود و این شادابی همواره در سلوک این استاد بزرگوار هویداست. آن کس که عاشق شغلش باشد کاروان بشر را به پیش خواهد برد، فضای دانش با غفلت پیش نمی‌رود و این فضای عشق است که کارها را ممکن می‌کند، به ویژه کویر که استاد در آن قلم زده است.

وی افزود: پشت همه کارهای بزرگ عالم، عاشقی نهفته است و هرکه عاشق حرفه خودش باشد مرزهای دانش را پیش می‌برد، چون فضای سخت دانش با امر تکلیفی پیش نمی‌رود و انسان باید عاشق باشد و این عشق است که کارهای ناممکن را ممکن می‌کند. 

بلخاری ادامه داد: در عرفان و معرفت ما، امر به عاشقی می‌شود نه عاقلی که البته این عاشقی نقطه مقابل معرفت و عقل نیست، بلکه این علائم خرد و عشق است که کار را پیش می‌برد. 

این استاد فلسفه، تاکید کرد: وقتی در اشعار مولانا و در بحث معرفت به عشق تاکید می‌شود، از این روست که عاشقی ناممکن را ممکن می‌کند؛ به‌ خصوص در عرصه خاک و کویر که حقیقتا به لحاظ مشقات سفر و مقتضیات آن، دانش سخت و دشواری است.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: نمای بیرونی جلسات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی این‌گونه به نظر می‌رسد که دراین مجموعه فرهنگی، صرفا استادان حوزه حکمت و فلسفه و ادبیات قدردانی می‌شوند اما امروز ما بزرگداشت دکتر پرویز کردوانی را که چهره ماندگار جغرافیا است، داریم.

وی افزود: اما چرا باید مصداق و شمول فرهنگ را گسترده‌تر از علوم انسانی بدانیم؟ برای بیان وسعت دایره فرهنگ باید گفت که افلاطون در مشهورترین اثرش، جمهوری و در کتاب هفتم این اثر بیان می‌کند که نخستین بحث در معرفت بشری، تقسیم بندی علوم است، او امور محسوس را از معقول جدا می‌کند و بر این بنیاد از علوم معقول و البته از طبیعیات سخن می‌گوید، پس اولین تقسیم بندی در علوم از اوست.

بلخاری ادامه داد: اما ارسطو به‌ عنوان معلم اول و شاگرد افلاطون، به صورت کلاسیک و آکادمیک علوم را دسته بندی می‌کند، چون کار معلم طبقه بندی علوم است و تا علوم تبویب نشوند، قابلیت ترویج نمی‌یابند؛ دراین راستا ارسطو حکمت یا سوفیا را به نظری و عملی تقسیم بندی می‌کند و در حقیقت دایره اندیشه و حکمت را فراخ می‌گیرد و ما در نهضت ترجمه این تقسیم بندی را پذیرفتیم و در اندیشه اسلامی، فارابی به‌ عنوان معلم دوم دایره علوم را با پذیرش تقسیم بندی ارسطویی گسترش داد. 

وی اضافه کرد: بر این بنیاد ما در اندیشه ایرانی – اسلامی و در بیان شمول عرصه فرهنگ، تقسیم بندی یونانی و ایرانی را توامان در نظر می گیریم، از این رو جغرافیا هم بحثی انکارناپذیر در فرهنگ ما است، به همین جهت است که توجه به جغرافیا و پاسداشت چهره ممتاز این عرصه در ایران نیز در فعالیت‌های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی قرار می‌گیرد. 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، گفت: خصلت مهم استاد کردوانی عاشقی است که در نوع خود فوق‌العاده است و به همین جهت است که ایشان اعتبار بالایی در ایران و جهان دارد. 

کردوانی انسانی وظیفه شناس است

احمدرضا خضری، استاد گروه تاریخ و تمدن ملل دانشگاه تهران با بیان خاطراتی از پرویز کردوانی گفت: من به عنوان یک همکار و دوست در خدمت کردوانی بوده‌ام و امروز به نیابت از هیات رییسه دانشگاه تهران به این بزرگداشت آمده‌ام. کردوانی  از مراسم نکوداشت بی‌نیاز است و این ماییم که دین خود را به او ادا می‌کنیم.

وی با اشاره به سال‌های تحصیل کردوانی اضافه کرد: کردوانی انسانی وظیفه‌شناس است که در کنار کار علمی کم‌فروشی نمی‌کند چون کم‌فروشی در هر کاری ممکن است، او در کار علم معامله نکرد چون علم معامله‌بردار نیست. دانشگاه در برابر مسائل جامعه مسوول است و دانشگاه تهران امروز به این مسوولیت می‌پردازد.

خضری افزود: بخش زیادی از زندگی کردوانی در کویر گذشته است؛ چون به کارش عشق می‌ورزد. او فردی حساس است که مشکلات اجتماعی را با دقت دنبال می‌کند، او یک وطن دوست واقعی است. او بنیان‌گذار کویرشناسی مدرن است. کردوانی پژوهش‌هایی در حوزه آب و خاک کرده که بی‌نظیر است. موضوعاتی که امروز می‌بینیم طلای ناب است. عشق به کاری که در او وجود دارد یکی از نشانه‌های عاشق زنده است. عشق است که موجب شادی انسان می‌شود.

دغدغه کردوانی کویر است

قاسم عزیزی، عضو هیات علمی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و دانشجوی سابق پرویز کردوانی درباره او گفت: کردوانی با ما مانند یک پدر برخورد می‌کرد. او یکی از بزرگترین استادان شناخته شده در رشته جغرافیا است. مهم‌ترین دلیل شهرت او این است که سرتاسر وجود استاد سرشار از عشق به کار است. 

عزیزی افزود: او در یک محیط بیابانی به دنیا آمده و همواره به تحقیق در زمینه بیابان‌ها و کویر ایران پرداخته است. کردوانی در مسائل علمی حساسیت بالایی دارد و در زمینه کویرشناسی اظهار نظرهای زیادی کرده است.

این استاد جغرافیا ادامه داد: نگاه مساله‌ محور استاد به نگاه مدیریتی او برمی‌گردد که از دوران جوانی داشته است. مسائل محیطی کشور برای او همیشه دغدغه است. بسیاری از همکاران ما دغدغه نوشتن مقالات  ISI دارند، اما دغدغه دکتر کردوانی کویر، بیابان، مردم و مشکلات آن‌هاست و هرگز به فکر مدارج علمی نبوده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروز با مسائلی مانند سیل و زلزله مواجه هستیم اما جامعه به متخصصین مراجعه نمی‌کند. کردوانی بدون توقع این پوسته را پاره کرده است و درباره کویر و بیابان‌های ایران نظراتی را مطرح می‌کند که پشتکار او در این زمینه ستودنی است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *