پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان





۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۴۲

سیستان و بلوچستان 

زندگی مردم دلگان، نیکشهر، خاش، دلگان، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زراباد، کنارک و بزمان درگیر سیل است.

سیل در سه روز گذشته خسارت‌های شدیدی به دار و ندار مردم و زیرساختهای جنوب سیستان و بلوچستان وارد کرده؛ از جمله آنکه زندگی مردم دلگان، نیکشهر، خاش، دلگان، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زراباد، کنارک و بزمان روستاهای اطرافشان را با خود برده و مزارع موز و محصولات کشاورزی را نابود کرده است.

مسئولان از جمله فرمانداران مناطق خسارت دیده از جمله دلگان و نیز استاندار از استانهای معین شامل کرمان و هرمزگان و مقامات مسئول کشوری و نیز مردم در سراسر کشور خواسته هر چه سریعتر به شتاب مردم مناطق سیل زده بشتابند و برای این منظور لیستی شامل اقلام مواد غذایی و تجهیزات امدادی برای کمک رسانی اعلام کرده‌اند.

حال در شرایطی که خود استانهای معین همچون کرمان در منطقه جنوب اش و هرمزگان در منطقه جاسک درگیر سیل ویرانگر هستند و کمبود تجهیزات امدادی و نیروی انسانی هلال احمر در سیستان و بلوچستان احساس می‌شود، مردم مناطق سیل زده مانده‌اند تک و تنها و با دست خالی در حال کمک رسانی به هم هستند.

کدام پدیده های مخرب جوی سیستان و بلوچستان را درهم کوبید

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پیش از آغاز فعالیت سامانه بارشی انتظار وقوع حداقل شش پدیده مخرب جوی در استان می رفت که هر شش پدیده در مکان های مورد انتظار رخ داد.

محسن حیدری اظهار داشت: ریزش سنگین باران و رگبار، وقوع تندباد لحظه ای، بارش برف، مه گرفتگی، کاهش 10 درجه ای دمای هوا و یخبندان شبانه از مهمترین پدیده های بودند که طی سه روز اخیر سیستان و بلوچستان را درگیر کرد.

وی با بیان اینکه حجم بارندگی ها در برخی ایستگاه ها به حدود 200 میلی متر نیز رسیده است، افزود: بارش های فراگیر این سامانه تمام 20 شهرستان استان را فرا گرفت اما شدت این بارش ها همان طور که انتظار می رفت در شهرستان های نیکشهر، فنوج، کنارک، چابهار، دلگان و به طور کلی نواحی مرکزی وجنوب استان بود.

خسارات سال قبل سیلاب خاش پرداخت نشد

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: خسارت سال های قبل طوفان های شدید، بارش های تند و رگباری، سیلاب، برف، سرما و یخبندان پرداخت نشده است.

«علی کرد» با اشاره به نیازهای مردم سیل زده برای حضور بالگرد، قایق، مواد غذایی، پوشاک، آب شرب، لوازم بهداشتی و غیره افزود: از سال 92 تاکنون دولت نتوانسته خسارت وارده چند هزار میلیاردی به حوزه های زیرساختی، کشاورزی، راه، گردشگری، خدماتی، عمران شهری و روستائی و غیره را جبران کند.

۳۵۰۰ امدادگر مشغول کمک به مردم هستند

 استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر تعداد سه هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۶۵ گروه جهادی در مناطق سیل زده استان مشغول به فعالیت و امدادرسانی به هموطنان سیل زده هستند.

احمد علی موهبتی که هم اکنون به صورت میدانی در منطقه سیل زده حضور و از نزدیک در جریان مشکلات این مناطق قرار دارد، گفت: تمامی دستگاههای اجرایی و نهادهای امدادی، خدماتی و انقلابی در حال فعالیت جهت تسهیل شرایط برای افراد ساکن در مناطق آسیب دیده از سیل هستند.

به گفته احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان قطع محورهای ارتباطی ۵۰۰ روستا، بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی فرعی، قطع برق ۱۳۰ روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۳۰۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان، قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک، قصرقند و همچنین آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در مناطق شهری و روستایی از جمله آسیب‌های وارد آمده به مناطق سیلزده این استان است.

بیش‌از یک شبانه روز از پایان یافتنن بارندگی‌¬ها می گذرد اما حجم سیلاب سرگردان در مناطق سیل زده به قدری زیاد است که در برخی نقاط تنها از طریق هوایی می توان امداد رسانی کرد. این درحالی است که پیش بینی های هواشناسی حکایت از شروع فعالیت سامانه بارشی جدید در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان دارد و آمادگی دو چندان نیروهای امدادی در کمک رسانی به سیل زدگان و ارسال کمکهای مردمی را می طلبد. همچنین تحمل بارش¬های جدید همراه با سرمای هوا برای مردمی که خانه و کاشانه خود را از دست داده¬ اند بسیار سخت است.

در این میان سیل کمک‌های امدادی مردمی و دستگاههای دولتی نیز به سوی سیستان و بلوچستان روانه شده است و تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای امدادی، خدماتی و انقلابی در حال فعالیت و تلاش به منظور تسهیل شرایط برای افراد ساکن در مناطق آسیب دیده از سیل هستند. علاوه ‌بر فعالیت پنج گروه مهندسی رزمی راه‌سازی، تاکنون بیش‌از هزار بسته لوازم موردنیاز از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آماده تحویل به خانوارها شده است. علاوه بر این کمک های مردمی نیز به سیستان و بلوچستان رسیده است که نمونه آن محموله ارسالی از سوی مردم استان گلستان است.

معاون اول رییس جمهوری و رییس دفتر رییس جمهوری نیز در تماس‌های جداگانه با استانداران سیستان و بلوچستان و کرمان ضمن اطلاع از آخرین وضعیت بارندگی‌های کم‌سابقه و خسارات ناشی از سیل در این دو استان، بر ضرورت بسیج همه امکانات برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان تاکید کرد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *