سایت خبری پیام ما آنلاین | جنگل‌های ایران کچل می‌شوند

جنگل‌های ایران کچل می‌شوند





۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۴

جنگل‌های ایران کچل می‌شوند

رئیس سازمان جنگل‌ها: بیشترین قاچاق چوب کشور در جنگل‌های هیرکانی اتفاق می‌افتد

درخت ۵۰ میلیون ساله‌ای که از عصر یخبندان جان سالم به در برده، حالا تنها در عرض ۱۰ دقیقه به خاک می‌افتد و ناپدید می‌شود و به قیمت ناقابل میان قاچاقچیان چوب معامله می‌شود.از ساعت ۳ بعد از ظهر و پایان کار قرق بان‌ها و گاهی از نیمه شب و پس از گشت زنی یگان حفاظت منابع طبیعی، تازه کار شروع می‌شود؛ گروه ۷۰ نفره روستایی در حاشیه جنگل‌های شهرستان نور که عمری با جنگل‌ بزرگ شده‌اند و این منطقه را مثل کف دستشان می‌شناسند؛ ابزار کارشان نیز  ۷۰ اسب است و اره‌های برقی.مو هم لای درز کارشان نمی‌رود و تمیز و بی سر و صدا کار را انجام می‌دهند؛ نه قرق بان بویی می‌برد و نه قانونی به طور واقعی بازدارنده سد راهشان می شود، تازه فرض می‌شود قرق بانی اتفاقی از نزدیکی شان بگذرد، صدای افتادن درخت را بشنود و آنقدر مهارت داشته باشد که متوجه شود از کدام ناحیه درختان در حال قطع شدن است؛ در این شرایط است که یا به دست و پای قرق بان می‌افتند، یا در می‌روند و یا مسلحانه تهدید می‌کنند.

راش و توسکا، از انواع درختان محبوب قاچاقچیان چوب است چرا که به عنوان مثال توسکا قرمز رنگ است و در تزئینات مبلمان سازی می‌درخشد، برایش هم پول خوبی می‌دهند؛ فروش آن از حداقل کیلویی از ۲۷۰۰ تومان شروع می شود. یک جنگلبان به خبرنگار ایسنا گفته، اگر ماموری قاچاقچیان روستای این منطقه جنگلی را زیر نظر بگیرد می‌تواند روزانه ۵ بار بار قاچاقچیان را توقیف کند و معتقد است، وقتی جنگلبان مشاهده می‌کند که قاچاقچی پس از پرداخت جریمه دوباره به کار قاچاق ادامه می‌دهد چگونه می‌تواند دوباره اسم او را گزارش کند.

قاچاقچی از جنگلبان نمی‌ترسد 

او اضافه کرد: تا زمانی‌که جنگلبان، قاچاقچی چوب را در حین قطع درخت ندیده، آن قاچاقچی از جنگلبان نمی‌ترسد و تنها در صورتی که در حال جرم دیده شوند به دست و پای جنگلبان می‌افتند تا او گزارش خود را به پیش منابع طبیعی نبرد. دیگر این‌که فرض شود که این اتفاق در ۲ نیمه بامداد رخ داده شود چگونه می‌توان ۲ شاهد عادل یافت تا شهادت دهند که این قاچاقچیان جرم کرده‌اند.

او که سالهاست مامور حفاظت از جنگل است، تاکنون با قاچاقچی چوب درگیر نشده چرا که معتقد است بیشتر قاچاقچیان از درگیر شدن با جنگلبان واهمه دارند و در خفا و میانه‌های شب و یا در زمان‌های تغییر شیفت جنگلبانی‌ها به کارشان ادامه می‌دهند و تا جایی که امکان دارد که با ماموران درگیر نمی‌شوند و تنها به مامور توهین می‌کنند.

او تاکید کرد که تا زمانی که راه فرار و جاده برایشان فراهم است دیگر نیازی به برخورد با مامور نیست و معتقد است کمبود جنگلبانی برای حفاظت از جنگل وجود ندارد و حقوق‌شان نیز خوب و تنها مشکل، در نبود حمایت واقعی و نبود جریمه‌های بازدارنده است، چرا که به گفته او ماموران منابع طبیعی، ضابطان قضایی دادگستری محسوب نمی‌شوند.

اما او تنها قاچاق چوب را عامل نابودی تدریجی جنگلهای شمال ندانست و به عواقب اجرا نشدن واقعی طرح کمربند سبز( خروج دام از جنگل) اشاره و اضافه کرد، با حمل روزانه بار زغال سنگ بوسیله ۱۲ کامیون از معدن زغال سنگ در قلب جنگل و نیز دام‌هایی که هنوز در جنگل می چرند و بهترین خوراک شان نهال‌های کاشته توسط شرکت‌های بهره برداری از جنگل است، دیگر چیز زیادی از جنگل‌های هیرکانی نمانده است.

خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز در شهریور ماه امسال نیز تایید کرده که با توجه به افزایش قیمت چوب، قاچاق چوب نیز افزایش داشته است و از آنجایی که بیشترین قاچاق در سطح جنگل‌های هیرکانی اتفاق می‌افتد، امسال حفاظت از یک میلیون هکتار به کل جنگل‌های هیرکانی که مساحت ۲ میلیون و ۷۰ هزار هکتاری دارد، افزایش یافته است؛ این طرح به مناقصه گذاشته شده تا علاوه ‌بر یگان حفاظت، پیمانکار نیز حفاظت از جنگل‌های هیرکانی را بر عهده داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی البته یادآور شده که با وجود اینکه شدت مبارزه با قاچاق افزایش یافته، میزان قاچاق چوب نیز افزایش داشته چرا که امسال در همه استان‌های شمالی و اطراف آن در همه ماه‌ها، گزارش و کشف قاچاق چوب اعلام شده است.پیرفلک، رئیس پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران نیز پیش از این در سال ۹۷ به ایسنا گفته بود، بیش از ۵۰ درصد کشفیات چوب قاچاق در حوزه جنگلی صورت می‌گیرد و مابقی در محورهای مواصلاتی و یا واحدهای چوب بری کشف و ضبط می‌شوند.او تصریح کرده، قاچاقچیان، انوع روش‌ها همچون استفاده از وسایل نقلیه غیرباربری، مسافری، جاسازی در سایر وسایل مانند لوازم منزل یا در صندوق عقب ماشین‌ها، در میان بار وسایل کشاورزی مثل تیلر و تراکتور و استفاده از کوره راه‌ها را امتحان کرده اند و البته اضافه کرده،  به دلیل گستردگی عرصه‌های جنگلی، کمبود نیروی انسانی حفاظتی و کمبود تجهیزات ناوگان یگان حفاظت منابع طبیعی، کنترل و حفاظت تمام عرصه جنگل دشوار است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *