پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انتقاد از موضع‌گیری‌ها علیه «توافقنامه پاریس»

انتقاد از موضع‌گیری‌ها علیه «توافقنامه پاریس»





۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۱۸

انتقاد از موضع‌گیری‌ها  علیه «توافقنامه پاریس»

کلانتری: دلیل این همه تهدید علیه توافقنامه پاریس را نمی‌فهمم

توافقنامه پاریس به دنبال کاهش گازهای گلخانه‌ای  در جهان است.   رییس سازمان محیط زیست در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز از موضع‌گیری‌های منفی علیه این توافقنامه در داخل کشور  انتقاد کرد.

بر اساس این توافقنامه، میزان افزایش گرمایش زمین تا سال ۲۰۵۰ میلادی باید زیر ۲ درجه باقی بماند. عیسی کلانتری با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید تا سال ۱۴۰۰، ۲۰ درصد از انتشار کربن را کم کنیم، گفت: دولت در قالب توافقنامه پاریس کاهش چهار درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را مطرح کرد و من دلیل این همه تهدید و سر و صدا را علیه این توافقنامه نمی‌فهمم. 

تغییرات اقلیمی فقط افزایش دما نیست

این توافقنامه مخالفان و موافقان زیادی در داخل کشور دارد. سارا اردو فعال محیط زیست در گفت‌وگو با پیام ما  در خصوص این توافقنامه می‌گوید: «از دو دهه پیش بعد پیمان کیوتو بحث تغییرات اقلیمی آغاز شد. واژه تغییرات اقلیم صرفا افزایش درجه حرارت حساب نمی‌آید.  به دنبال بحث تغییرات اقلیمی ما در کشور شاهد افزایش دوره‌های خشک سالی و کاهش دوره های تر سالی. هستیم. 

 همچنین باید بدانیم که ما کشور دریا محوری هستیم. با انتصاب خطوط ساحلی جزایر، ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم و ۲۵۰ استان وابستگی ساحلی دارند.

اگر کشورها تعهدات خود را در قبال این توافقنامه انجام ندهند و افزایش درجه حرارت داشته باشیم، از ۴۱ جزیره مسکونی و غیر مسکونی و پایانه های نفتی و استراتژیک ما تا پایان سال ۲۱۰۰، ۳۸ درصد زیر آب می روند.»

کاهش شدت انرژی، دستور رهبر انقلاب است

آنطور که ایسنا گزارش می‌دهد عیسی کلانتری با اشاره به اینکه به اندازه تولیدات صنعتی انرژی هدر می‌دهیم، گفته است: دستور صریح مقام معظم رهبری، کاهش شدت انرژی است. جالب اینکه دولت در توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس تعهد داده که تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۱۵، چهار درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم و اگر تحریم‌ها برداشته شود این رقم به ۱۲ درصد برسد. توجه داشته باشیم که اگر برنامه ششم توسعه عملیاتی شود باید تا پایان برنامه یعنی سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد از تولید کربن را کاهش دهیم. سوال این است که چرا تعهد دولت در قالب توافقنامه پاریس این همه سر و صدا راه انداخته است؟

تا سال ۱۴۰۹ بر اساس دستورات مقام معظم رهبری باید ۷۳۲ میلیون تن تولید کربن کمتر شود و دولت با توافقنامه پاریس متعهد شده که تنها ۷۲ میلیون تن از تولید کربن تا سال ۲۰۳۰ کمتر کند. باز هم این سوال شکل می‌گیرد که این همه تهدید و سر و صدا برای توافقنامه پاریس چیست؟

به گفته کلانتری، اگر فلرها را کنترل کنیم می‌توانیم تا ۵.۵ درصد تولید کربن را کاهش دهیم. همچنین درآمد ارزی برای کشور داشته باشیم. رفتارها و عملکردهای ما در حوزه محیط زیست نشان می‌دهد که اگرچه بسیار در مورد حفظ محیط زیست حرف می‌زنیم اما در عمل برای آن ارزشی قائل نیستیم.

روند توافقنامه 

در داخل کشور

در ۲۲ آذرماه ۱۳۹۴ در پاریس طی بیست و یکمین اجلاس متعهدین کنوانسیون تغییر آب و هوا، رژیم حقوقی مقابله با گرمایش جهانی موسوم به توافق‌نامه پاریس شکل گرفت. بر اساس اهدافی که برای این توافق‌نامه پیش‌بینی شده ۱۹۵ کشور با اجماع در پاریس به این توافق‌نامه پیوستند.

توافق‌نامه پاریس تا سال ۲۰۳۰ اجرایی خواهد شد. برنامه مشارکت ملی جمهوری اسلامی ایران (INDC) برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شامل دو بخش ۴ درصد غیر مشروط و ۸ درصد مشروط  به لغو تحریم‌ها است.

در اواخر فروردین‌ماه ۹۵ بود که هیئت وزیران طی مصوبه‌ای به محمدجواد ظریف – وزیر امور خارجه – مأموریت داد تا در مراسم امضای توافق‌نامه پاریس به نمایندگی از ایران حضور یابد و با امضای آن تمایل به الحاق و پذیرش این توافق‌نامه را اعلام کند. در داخل کشور نیز «توافق‌نامه پاریس» به تصویب دولت و مجلس رسید، اما از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت و به مجلس بازگردانده شد.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *