سایت خبری پیام ما آنلاین | توجه ویژه به پارک ملی گلستان

توجه ویژه به پارک ملی گلستان





۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱

توجه ویژه به پارک ملی گلستان

فعال محیط زیست: در افزایش بودجه پارک ملی گلستان باید به آتش سوزی‌های گسترده این پارک توجه جدی شود

حفاظت از پارک ملی گلستان یکی از مواردی است که در بودجه سال آینده افزایش یافته است. فعال محیط زیست معتقد است افزایش این پول در صورتی ارزشمند است که در جای درستی هزینه شود و مدیریت صحیحی بر روی آن صورت گیرد. 

مژگان خانلو  سخنگوی بودجه با بیان اینکه طرح‌های عمرانی محیط زیست در قالب سه فصل، پنج برنامه و 15 طرح پیش‌بینی شده‌اند، گفته است: برای نمونه طرح «حفاظت پارک ملی گلستان» از طرح «تدوین و اجرای طرح های توجیهی ـ تفصیلی مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست» تفکیک شد. 

به گفته خانلو، اعتبار ابلاغی برای حفاظت پارک ملی گلستان در بودجه امسال 600 میلیون تومان بود که در لایحه سال آینده با 80 درصد افزایش، هشت میلیارد تومان پیشنهاد داده شد. 

مشکلات محیط زیستی پارک گلستان

پارک ملی گلستان در مرز مشترک بین استانهای خراسان،سمنان و گلستان قرار گرفته و از اولین پارکهایی است که نام «ملی» را در ایران به خود اختصاص داده است. پارک ملی گلستان از گنجینه های بزرگ و ارزشمند کشورمان ، به خاطر داشتن وسعت زیاد (بیش از 91 هکتار)و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، وجود چشمه سارهایی دور تا دور این پارک،دشت های زیبا و مناظر بی بدیل،ارتفاعات پوشیده از درخت ، همراه با رودخانه و آبشار های بسیار دیدنی و جذاب ،حائز اهمیت است.

سارا اردو فعال محیط زیست در خصوص مشکلاتی که این پارک ملی را تهدید می‌کند اینچنین به پیام ما می‌گوید:« آتش سوزی‌های گسترده این پارک را تهدید می‌کند. این آتش سوزی‌ها معمولا یا به دلیل عوامل طبیعی همچون افزایش درجه حرارت یا عوامل انسانی همچون  روشن کردن آتش توسط گردشگران رخ می‌دهد.

معضل بعدی که این پارک را تهدید می‌کند توسعه اکوتوریسم وتغییر کاربری زمین‌ها است. همچنین تعداد کم محیط بانان این پارک مشکلات متعددی را هم برای محیط پارک و هم برای محیط بانان ایجاد کرده است.

تنک کردن جنگل یا همان جنگل تراشی از دیگر خطراتی است که پارک ملی گلستان را تهدید می‌کند.»

به گفته اردو اینکه این پارک در بودجه سال آینده دیده شده است بسیار خوب است اما در صورتی که مدیریت درستی بر روی این پول صورت گیرد و در جای مناسبی هزینه شود. او می‌گوید: مثلا باید محیط بانان در این افزایش بودجه دیده شوند و حقوق آن‌ها افزایش یابد. همچنین  این پول خرج خرید هواپیما برای مواقعی همچون آتش سوزی‌های تابستانه شود.

درخواست تخصیص اعتبار برای دریاچه ارومیه

یکی از مواردی که در چند روز گذشته درخواست توجه ویژه به آن شده است، دریاچه ارومیه است. در چند روز گذشته  تعدادی از نمایندگان ارومیه با نوشتن نامه‌ای به رهبر انقلاب  درخواست کردند  ۳۵۰ میلیون دلار از  محل صندوق توسعه ملی برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یابد.

سیدهادی بهادری یکی از این نمایندگان با اشاره به اهمیت موضوع احیا دریاچه ارومیه و تبعات فراوان بحران خشکیدگی آن اظهار کرده: به‌ تازگی افزون بر 100 نماینده مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تقدیر از حمایت‌های ایشان از اجرای طرح انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه که پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد دارد تقاضای جدیدی مطرح کرده‌اند تا روند احیا دریاچه ارومیه شتاب گیرد.در نامه ارسالی از تلاش‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در احداث تونل زاب به دریاچه ارومیه تقدیر شده است چرا که در صورت اتمام آن سالانه افرون بر 638 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر خواهد شد که همین امر خواهد توانست به تهدید ریزگردهای نمکی در منطقه شمال غرب کشور پایان دهد.

به گفته نماینده ارومیه، متأسفانه در لایحه بودجه 98 برای تکمیل این پروژه که 740 میلیارد تومان نیاز دارد پیش‌بینی لازم انجام نشده است بنابراین برای جبرانان مبلغ 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در چارچوب نامه نمایندگان از رهبر معظم انقلاب درخواست شده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *