پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مافیای زباله یا نبود سرمایه ؟

مافیای زباله یا نبود سرمایه ؟





۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹

مافیای زباله یا نبود سرمایه ؟

عضو پژوهشی پژوهشگاه نیرو: علت بلاتکلیفی زباله‌های شمال کشور نبود یک سرمایه گذار برای ورود در بحث نیروگاه زباله سوز است

 

در حالیکه نماینده مردم مازندران مقصر حل نشدن معضل زباله شمال را مافیای طلای کثیف می‌داند که یک عضو پژوهشی پژوهشگاه نیرو می‌گوید نبود یک سرمایه گذار خصوصی باعث شده گره این ماجرا باز نشود.

شهریار بزرگمهر عضو پژوهشی پژوهشگاه نیرو در گفت‌وگو با پیام ما می‌گوید: «مشکل اولیه و اصلی در راه اندازی  دستگاه‌های زباله سوز نبود سرمایه لازم است. نیاز است که یک سرمایه گذار با سرمایه وسیعی بر روی این دستگاه‌ها سرمایه گذاری کند. بنظر می‌رسد بخش خصوصی از عهده این کار بر نمی‌آید و باید دولت در این کار ورود کند. دولت هم که تاکنون در این کار وارد نشده است. باید این طرح در برنامه عمرانی دولت وارد شود تا این مساله یکبار برای همیشه حل شود. یک دستگاه معمولی زباله سوز با استانداردهای محیط زیستی احتیاج به سرمایه 200 میلیون یورویی دارد.

نکته بعدی این است که این دستگاه‌ها برق بالا و زیادی را مصرف می‌کنند.

همچنین باید توجه داشت که باید دستگاه‌های زباله سوزی راه اندازی شود که استانداردهای محیط زیستی در آن رعایت شده باشد.  یعنی محفظه هوایی آن درست و دارای استاندارد باشد. در غیر اینصورت آلودگی خاک را به آلودگی هوا تبدیل می‌کند و اگر این اتفاق افتد ضرر آن به مراتب بسیار زیادتر است چراکه گازهای بسیار سمی را به هوا می‎‌فرستد. باید بدانیم یک سوم هزینه در این قسمت  به همین بحث تصفیه هوا اختصاص داده می‌شود و بیشترین اهمیت ماجرای دستگاه‌های زباله سوز همین قسمت است.»

حضور مافیای قدرتمند

صاحب شریفی اسدی نماینده مازندران در شورای عالی استان ها گفته است: در موضوع دفع مناسب زباله ها با مافیای قدرتی در شهرها و شهرداری ها مواجه هستیم که در حوزه پسماند فعال هستند و مانع تصمیم گیری درست برای تعیین تکلیف زباله ها می شوند.

صاحب شریفی اسدی با تاکید بر لزوم توقف تخلیه زباله در جنگل‌های مازندران اظهار کرده: زباله در برخی شهرها منبع درآمد برخی افراد خاص است و این افراد سودجو با ارتباطات خاصی که دارند، عامل بازدارنده در مدیریت صحیح زباله در استان های شمالی کشور به شمار می روند. هنوز نوع نگاه به زباله و پسماند به اولویت تبدیل نشده و خطری که محیط زیست را تهدید می کند، هم به درستی احساس نشده است؛ تا زمانی که چنین نگاهی حاکم باشد، در عمل نمی شود کاری در حوزه پسماند و مدیریت آن انجام داد.

وی اظهار کرده: مسئولان استانی باید از حوزه شعار خارج شوند و به ارائه راهکارهای اجرایی بپردازند؛ امروز حال استان های شمالی، به خصوص مازندران در مورد زباله هایی که آن را فراگرفته است، هیچ خوب نیست و سال ها است که این معضل وجود دارد و بیشتر صحبت ها در حد شعار باقی مانده است.

شریفی اسدی با اشاره به اینکه موضوع پسماند در چند بخش قابل بررسی است، گفت: یکی از موارد شامل تولید بسیار زیاد زباله در کشور است که در حقیقت سرانه تولید زباله مردم ما نسبت به کل دنیا رقم بسیار زیادی است.در مبحث کاهش سرانه تولید زباله باید فرهنگ سازی کنیم؛ این موضوع نیازمند مشارکت و همکاری دستگاه هایی مانند صدا و سیما، رسانه ها، آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان های مردم نهاد است.

شریفی اسدی تاکید کرده: در حقیقت باید عزمی ملی و جدی در این مورد شکل بگیرد، اما آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم، این است که این ضرورت هنوز به شکل جدی احساس نشده است و اینگونه مسائل در حد شعار باقی مانده است؛ تا زمانی که یک نگاه فانتزی بر این موضوع حاکم باشد، وضعیت در مورد مدیریت پسماند تغییری نخواهد کرد.امروز جنگل ها و سواحل دریا در استان های شمالی به خصوص مازنداران از زباله پر است و این همه زباله به یک تهدید برای این استان ها تبدیل شده است، تهدیدی که بافت جنگل از شمشادها تا درختان چند هزار ساله هیرکانی، آب و خاک و در کل محیط زیست را نابود خواهد کرد.در این خصوص مسئولان محیط زیست بیش از ما به این امر واقف هستند و بارها این موضوع را متذکر شده اند و این در حالی است که سازمان محیط زیست قدرت لازم را در خصوص ساماندهی این مساله ندارد. نگاه محیط زیستی هنوز به یک گفتمان غالب و یک اولویت تبدیل نشده است؛ رئیس سازمان محیط زیست می گوید که ما بدترین وارثان آب و خاک هستیم و بدترین رتبه فرسایش خاک را داریم و این نشان از عمق فاجعه دارد.

نماینده استان مازنداران در شورای عالی استان ها تاکید کرده: اگر کسی ادعا کند که وضعیت مدیریت پسماند در این استان بهتر شده است، باید گفت که این طور نیست و شاید به صورت مقطعی و بخشی گشایش موقت ایجاد شده است، اما در کل حال مازنداران و گیلان در این خصوص خوب نیست. مشکل زباله آنقدر جدی است که با این چنین طرح های ابلاغی و دستورالعمل ها مشکل زباله حل نخواهد شد.در مرحله بعد باید برای زباله‌های تولیدی در حوزه جمع آوری و دفن راهکارهای مناسب ارائه کنیم، اما متاسفانه در این مرحله تا به امروز تمامی صحبت ها در حد شعار بوده و استراتژی مناسبی ارائه نشده است؛ در حالی که پسماند و خطراتی که می تواند برای محیط زیست ایجاد کند، موضوعی بسیار قابل توجه است.

مافیا یا نبود سرمایه؟

در حالیکه نماینده مردم مازندارن از یک مافیای قدرتمند نام می‎برد که به گفته بزرگمهر بحث بازیافت زباله  برای عده‌ای سودمند است و شاید مافیایی در این زمینه وجود داشته باشد اما باید بدانیم که قدرت اصلی نیستند و سنگ بزرگ در راه این ماجرا همان نبود سرمایه اقتصادی است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *