پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «دراویزه» مبتلا به فرونشست

«دراویزه» مبتلا به فرونشست





۱۴ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۰۷

«دراویزه» مبتلا  به  فرونشست 

فرماندار شهرستان باوی: شرایط روستای دراویزه به لحاظ فرسایش زمین خطرناک است

دشت‌های کشور یکی پس از دیگری در حال ابتلا به بلای فرونشست هستند. اکنون از روستای دراویزه خوزستان خبر می‌رسد مردم به دلیل این مشکل در حال ترک کردن محل زندگی خود هستند.

روستای دراویزه از توابع شهرستان باوی در کنار رودخانه کارون قرار دارد و چند سالیست که فروریختن ساختمان منازل آن سبب نگرانی اهالی روستا شده است. 

آنطور که ایرنا می‌نویسد اگرچه مساله فروریختن خانه ها در این روستا تازه نیست اما در سال های اخیر به ویژه در سال جاری، شدت آن افزایش یافته و تَرَک های ایجاد شده بر دیوار خانه ها بیش از گذشته شده است، گفته می شود علت اصلی تخریب خانه ها همجواری با رودخانه و عدم رعایت حریم رودخانه کارون است.

یکی از مصادیق بارز برای نمایش میزان شدت فرسایش زمین، لوله های آب جانمایی شده در درون خانه های همجوار رودخانه کارون است که به دلیل از بین رفتن خاک، سر بیرون آورده اند و آب را به سمت رودخانه کارون هدایت می کنند.

اسماعیل کهرم استاد پیشکسوت حوزه محیط زیست در گفت‌وگو با پیام ما عنوان کرد:   آب در زیر زمین همانند ستون‌هایی خاک را نگه داشته است  . به همین دلیل اگر آب را بیش از اندازه از زیر زمین بیرون بکشیم در حقیقت این ستون‌ها را نابود کرده و زمین فرو می‌نشیند.

در شهرهایی همچون کبودر آهنگ همدان  یا میناب بندرعباس این اتفاق افتاده است. 

اما در بعضی از مناطق همچون روستای دراویزه استان خوزستان اتفاق دیگری رخ داده است. این روستا به دلیل نزدیکی  به رودخانه کارون فرونشسته است . در این رخداد، خاک به دلیل وجود یک جریان  جاری آب عظیم در زیر زمین  یعنی همان کارون    به سمت پایین کشیده می‌شود.

فرق فرونشست 

و فروچاله

کهرم در توضیح فرق فرو نشست و فروچاله اینچنین می‌گوید: «  در پدیده فرونشست یک دشت و منطقه وسیعی به تدریج پایین می‌رود. مثلا سالی 30 سانتی متر  فرو می‌رود اما در فروچاله  یک منطقه کوچک یک مرتبه پایین می‌رود مثلا طول فروچاله‌ها گاهی به 10 متر با عرض 5 متر می‌رسد.

در میناب دهکده‌ای را به این دلیل خالی کردند، مشابه اتفاقی که در حال رخدادن در دراویزه است.»

13 خانواده 

در معرض خطر

شورایار روستای دراویزه با بیان اینکه این روستا 420 نفر جمعیت در قالب 130 خانوار دارد گفته: دیوار 13 خانه و همچنین مدرسه این روستا به دلیل ریزش کناره رودخانه، دچار ترک هایی شده اند.

ایوب بنی اسحاق با اشاره به اینکه 2 اتاق یکی از خانه ها به صورت کامل تخریب شده است گفته: با دستگاه های مختلف در این خصوص رایزنی شده اما تاکنون هیچ کار موثری برای ایمن سازی این خانه ها صورت نگرفته است. 

وی تصریح کرده: طبق نقشه برنامه ریزی شده در طرح هادی، روستا باید به سمت دیگر جاده منتقل شود تاکنون 25 خانوار نیز با هزینه شخصی در آن سمت ساکن شده اند اما مابقی هزینه ساخت مسکن جدید را ندارند. موقعیت خطرناک روستای دراویزه

فرماندار باوی نیز شرایط این روستا به لحاظ فرسایش زمین و ریزش کرانه رودخانه را خطرناک دانسته و تصریح کرده: وجود یک دامداری در شرق جاده سبب شده بنیاد مسکن مساله وجود حریم جهادکشاورزی در این منطقه را مطرح کند اما در تلاش هستیم این مشکل حل شود.

راه جلوگیری از فرونشست

به گفته کهرم برای جلوگیری از این رخداد باید برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی 

متوقف شود.  همچنین باید به مرتع کاری(پوشش گیاهی) در دشت‌ها روی آوریم. تا از این طریق آب به سفره‌های آبی انتقال یابد.

همچنین به گفته ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، انسداد چاه‌های غیر مجاز، تغییر الگوی کشت، آبیاری قطره‌ای و ایجاد کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند به بهبود این روند کمک کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *