پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرغ با دلار پرید و پایین نیامد

مرغ با دلار پرید و پایین نیامد





۴ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸

مرغ با دلار پرید و پایین نیامد

نمایندگان مجلس گفته‌اند افت شدید قیمت در انتظار بازار گوشت مرغ است

مرغ و تخم‌مرغ پایه ثابت سفره ایرانی هستند. حالا که دست قشر متوسط و ضعیف از گوشت قرمز کوتاه شده، مرغ طالب بیشتری پیدا کرده است. البته که او همیشه کشته مرده داشته اما این روزها حجم تقاضا چنان زیاد شده که بازار قیمت این دردانه قابلمه متلاطم شده است.

در آخرین قیمت بهای هر کیلو مرغ از مرز ۱۴ هزار تومان گذشت. واضح‌تر اینکه ارزش یک‌ کیلو مرغ ماشینی همه چی‌خور از یک دلار آمریکا بالاتر رفته است.

تجربه مردم از بالا رفتن قیمت‌‌ها حکایت جالبی نیست. آنها عقیده دارند هر چیزی که بالا رفت دیگر پایین نیامده است. حالا دست و دل همه می‌لرزد که نکند مرغ هم قرار است به سرنوشت قبلی ها دچار شود. بعد از وداع با گوشت قرمز شاید این‌بار باید به فکر مراسم خداحافظی با مرغ باشند. موضوعی که نمایندگان مجلس آنرا قبول ندارند.

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفته که کسری موجود در بازار مرغ موقتی است و با توزیع مرغ تولیدی مرغداران به بازار که با ۱۰ درصد بیش از ظرفیت خود تولید می‌کنند شاهد افت چشمگیر قیمت‌ها می‌شویم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص افزایش قیمت بی‌رویه گوشت مرغ و کالاهای اساسی، گفت: متاسفانه هر روز خبرهایی از افزایش بی‌رویه کالاهای اساسی و ارزاق در بازار به گوش می‌رسد در حالی که باید با توجه به افت نرخ ارز شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

کالاهای اساسی از طریق کالابرگ در اختیار مردم 

قرار بگیرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتقاد دارم برای کالاهایی شامل نان، گوشت، روغن، قند و شکر، برنج و لبنیات کالابرگ در نظر گرفته شود، تصریح کرد: کالاهای اساسی باید با کمترین و ارزان‌ترین قیمت در اختیار مردم قرار بگیرد زیرا عدم مصرف آنها موجب بروز مشکلات بیولوژیک در بدن افراد می‌شود.وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت گوشت مرغ دو عامل اصلی دارد که یکی از آنها عدم برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی بدلیل عدم ذخیره سازی مرغ مازاد در ماه‌های گذشته است، عنوان کرد: دومین عامل گرانی قیمت مرغ اعتصاب کامیون‌داران بود که باعث شد سویا و کنجاله به موقع در اختیار مرغداران قرار نگیرد.

توزیع تولیدات جدید 

مرغداران در بازار باعث افت قیمت می‌شود

قاضی‌پور با بیان اینکه عدم تهیه به موقع سویا و کنجاله باعث افزایش میزان تلفات مرغداری‌ها شد، گفت: کسری موجود در بازار موقتی است و با توزیع مرغ تولیدی مرغداران به بازار که با 10 درصد بیش از ظرفیت خود تولید می‌کنند شاهد افت چشمگیر قیمت‌ها می‌شویم.

جهاد کشاورزی مسئول افزایش چشمگیر قیمت مرغ است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی مسئول افزایش سرسام آور و یکباره قیمت گوشت مرغ در بازار است، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی برنامه جامع و کاملی برای کنترل بازار ندارد، در مقطعی از زمان محصول تولیدی مرغداران را کسی خریداری نمی‌کند و در مقطعی دیگر میزان تولید با کاهش شدید مواجه می‌شود و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

کاهش نرخ ارز باید 

موجب افت قیمت 

مرغ شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روزی که دلار به مرز 18 هزار تومان رسیده بود قیمت مرغ در بازار 7 هزار و 400تومان بود اما درحال حاضر که ارز نرخ حدودا 10هزار تومان رسیده قیمت مرغ باید بسیار پایین تر باشد، عنوان کرد: تمامی موارد مطرح شده نشان دهنده عدم برنامه در وزارت جهاد کشاورزی است و نباید به افرادی که برنامه مناسب برای اداره حوزه کاری خود ندارند نباید حکم داده شود.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه دلالان واقعی در تهیه مواد اولیه حضور دارند، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع عادلانه خوراک دام برنامه ندارد در استان آذربایجان غربی فردی 500تن سویا و یک هزار تن ذرت دریافت می‌کند درحالی که برای کل استان 200تن سویا تخصیص پیدا می‌کند این موضوع نشان دهنده رانت به وجود آمده در وزارت جهاد کشاورزی است.

دخالــت‌های غیرهوشمنــدانه دولتی‌ها 

احمد علی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم در همین ارتباط گفت:به منظور حمایت از تعداد محدودی تولیدکننده تکنولوژی‌صنعت مرغداری، مرغداران کشور را مجبور به خریداز آن ها می کنند که موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.وی در خصوص افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار، گفت: در نشست با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مرغ داران اعتقاد داشتند اگر دولت اجازه آزادسازی قیمت‌ها را صادر کند تضمین می‌دهند که شاهد افزایش قیمت چشمگیر مرغ در بازار نباشیم.تمامی ظرفیت 4 میلیون تنی گوشت مرغ به‌بهره برداری نمی‌رسد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برای بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود تولید گوشت مرغ در کشور سیاست منسجم و واحدی ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر اعلام می‌شود که حدود 4 میلیون تن ظرفیت تولید مرغ در کشور وجود دارد اما تمامی آنها به بهره برداری نمی‌رسد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سیاست دولت باید در جهت حمایت و راه اندازی از واحدهای مرغداری تعطیل باشد، ادامه داد: همچنین دولت باید در زمینه کاهش هزینه تولید و استفاده از تکنولوژی‌های نوین وقت کافی را بگذارد.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *