سایت خبری پیام ما آنلاین | تالاب میانکاله تشنه حق‌آبه

تالاب میانکاله تشنه حق‌آبه





۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶

تالاب میانکاله تشنه حق‌آبه

کاهش بارندگی، کم شدن حق آبه و ایجاد استخرهای پرورش ماهی در مسیر رودخانه‌ها عامل خشکی تالاب میانکاله

کاهش بارندگی و کم شدن دبی آب ورودی به خاطر ایجاد آببندان و حوضچه های ماهیگیری در بالادست و به دنبال آن تکمیل نشدن برنامه ملی احیاء، ضربان خشکسالی در تالاب بین المللی میانکاله به عنوان یکی از شش ذخیرگاه زیست کره جهان را تندتر کرده است.

بازدید میدانی خبرنگار ایرنا در یکی از روزهای پایانی ماه آبان در حالی که دهها میلیمتر باران طی یک ماه گذشته در مازندران بارید، نشان می دهد که این بارندگی ها نقش زیادی در جان دادن به تالاب میانکاله نداشته و همچنان خطر خشک شدن این ذخیرگاه آبی بی همتای ایران را تهدید می کند.

حلقه محاصره خشکی بر تالاب میانکاله هر ساله تنگ تر می شود به گونه ای که این روزها گردشگران و ساکنان محلی قادرند از جاهایی به صورت پیاده و بدون پوشیدن چکمه یا استفاده از دیگر تجهیزات عبور کنند که تا کمتر از پنج سال پیش تنها محیط بانان در صورت ضرورت آن هم با تجهیزات می توانستند عبور کنند.

بر اساس گزارش های رسمی محیط زیست، در یک دهه گذشته پنج تا هفت هزار هکتار از مساحت 44 هزار هکتاری تالاب بین المللی میانکاله که زمانی گذر از آن به دلیل پرآبی با قایق امکانپذیر بود، خشک شد و این تنش آبی می رود تا فاجعه زیست محیطی را برای منطقه و کشور در آینده ای نه چندان دور رقم بزند.

ظاهر شدن پیامدهای زودهنگام 

کاهش آمار مهاجرت پرندگان زمستان و تابستان گذران به عنوان جلوه های مهم طبیعی نخستین پیامدی است که از هم اکنون در تالاب میانکاله قابل مشاهده است که در صورت تداوم چرخه گردشگری طبیعی از جمله پرنده نگری در این منطقه را با مشکل جدی مواجه کرده و در نهایت منطقه به مرکزی برای تولید ریزگرد تبدیل خواهد شد.

بر اساس آمارهای رسمی در یک دهه گذشته جمعیت پرندگان مهاجر به این منطقه از بیشتر از یک میلیون به 600 تا 700 هزار بال کاهش یافته و کاهش 30 تا 40 درصدی هم ناشی از کمبود ذخیره غذایی بر اثر خشکیدن هر چه بیشتر تالاب بوده است.

گم شدن حق آبه میانکاله 

نایب رئیس انجمن دوستداران محیط سبز زاغمرز هم دلیل افزایش میزان خشکی در تالاب بین المللی میانکاله را در سال های اخیر علاوه بر کاهش میزان بارندگی، کم شدن حق آبه این تالاب با ایجاد استخرهای پرورش ماهی در مسیر رودخانه ها بیان کرد.

محسن بهرامی به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر چند صد حلقه آببندان در روستاهای بالادست فعالیت پرورش ماهی دارند که تمام این اببندها ها دارای مجوز قانونی هستند و این ها هر میزان آبی را که وارد منطقه می شود، می چشند و آبی به تالاب نمی رسد.

وجود 400 استخر پرورش ماهی در مسیر تالاب میانکاله 

معاون فنی اداره کل محیط زیست مازندران بخشی از خشکی سال های اخیر تالاب بین المللی میانکاله را ناشی از کاهش بارندگی و کاهش حق آبه ورودی به این تالاب بیان کرده است.

علی اکبر یداللهی گفت: هم اکنون علاوه بر اراضی کشاورزی حدود 400 استخر پرورش ماهی و آببندان کشاورزی دارای مجوز در مسیر رودخانه های منتهی به تالاب میانکاله وجود دارد که تمام آب ورودی از بالادست تالاب را می بلعند و اندکی از این آب وارد تالاب بین المللی می شود.

وی افزود: به دلیل نبود قانون برای حمایت از تالاب بین المللی و دریافت حق آبه، برخورد محیط زیست با آببندان داران نیز ما را دچار مشکل می کند.

اعتبار 56 میلیارد ریالی 

برای احیاء

معاون محیط زیست مازندران همچنین گفت: طرح ملی احیاء تالاب بین المللی میانکاله که شامل خلیج گرگان نیز می شود در دست اجراست که صرفا برای این تالاب در دو سال اخیر افزون بر 56میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت.

یداللهی اظهار داشت: با این اعتبار در سال گذشته 52 کیلومتر از رودخانه ها و کانال های منتهی به تالاب لایروبی شد و در سال جاری 22 کیلومتر از این مسیر لایروبی می‌شود که در مجموع 10 کیلومتر برای سال آینده در دستور کار قرار می گیرد.

تالاب میانکاله بخشی از شبه جزیره ای به همین نام است که 44 هزار هکتار از مساحت 68 هزار و 800 هکتاری شبه جزیره را تشکیل می دهد.

میانکاله اولین تالاب بین‌المللی ثبت شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر است که برابر آمارهای رسمی زیستگاه حدود 200 گونه پرنده مهاجر زمستان و تابستان گذران است.| ایرنا

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *