پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رتبه قابل قبول ایران در گردشگری سال 2017

رتبه قابل قبول ایران در گردشگری سال 2017





۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۴۰

رتبه قابل قبول ایران در گردشگری سال 2017

بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، ایران  از بین ۱۸۵ کشور  رتبه 20 را کسب کرده است

براساس رده‌بندی شورای جهانی سفر و گردشگری، ایران در سال ۲۰۱۷ توانسته عملکردِ به نسبت موفقی در حوزه گردشگری نشان دهد و از بین ۱۸۵ کشور در شمار ۳۰ کشور برتر قرار گیرد. براساس گزارش «قدرت و کارایی سفر و گردشگری» که شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) به‌ تازگی منتشر کرده است سال ۲۰۱۷ یکی از موفق‌ترین سال‌های رشد تولید ناخالص داخلی (جی‌دی‌پی) وابسته به بخش گردشگری در یک دهه اخیر بوده است. گزارش سالانه شورای جهانی سفر و گردشگری توسعه اقتصادی این حوزه را در دوره‌ای هفت‌ساله بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ (بعد از پایان عواقب بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸) برای ۱۸۵ کشور در چهار بخش اصلی شامل؛ سهم کلی عرضه‌شده به تولید ناخالص داخلی (جی‌دی‌پی)، صادرات بازدیدکننده (خرج‌کردن گردشگری بین‌المللی)، خرج‌کردن گردشگری داخلی و سرمایه‌گذاری ثابت بررسی کرده و توانسته است کشورهایی که بیشترین رشد را در دو مقوله قدرت و کارایی داشته‌اند رده‌بندی کند. براساس رده‌بندی شورای جهانی سفر و گردشگری، ایران در سال ۲۰۱۷ توانسته عملکردِ به نسبت موفقی در حوزه گردشگری نشان دهد و از بین ۱۸۵ کشور در شمار ۳۰ کشور برتر قرار گیرد و در بخش سهم کلی عرضه‌شده به تولید ناخالص داخلی رتبه ۱۹، در بخش صادرات بازدیدکننده رتبه ۲۸، در بخش خرج‌کردن گردشگری داخلی رتبه ۱۲ را به‌دست آورد و هرچند در بخش سرمایه‌گذاری ثابت در حوزه گردشگری، کشورمان در جایگاه ۵۶ قرار گرفته اما به‌دلیل رتبه‌های خوبی که در سه بخش دیگر به‌دست آورده در رتبه کلی ۲۰ ایستاده است.

در سال 2017 ایران تحریم نبود

آن طور که چمدان نوشته البته نباید از یاد برد که این گزارش نتایج داده‌های جمع‌آوری‌شده در سال ۲۰۱۷ است و برای گزارش سال ۲۰۱۸ که کشورمان با مشکلات اقتصادی ناشی از بازگشت تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار مواجه شد باید تا سال آینده منتظر ماند. سفر و گردشگری در سراسر جهان، موتور پویای توسعه اقتصادی است. صنایع مختلفی چون هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، حمل‌ونقل و صنایع دستی، کالا و خدمات خودشان را مستقیما به گردشگران می‌فروشند و پول حاصل از فروش این کالا و خدمات سهم مستقیم حوزه سفر و گردشگری به تولید ناخالص داخلی است.

براساس گزارش WTTC در سال ۲۰۱۷ حوزه سفر و گردشگری به‌طور مستقیم درمجموع ۸٫۳تریلیون دلار به اقتصاد جهانی عرضه کرده است که این میزان برابر با ۱۰٫۴درصد از کل جی‌دی‌پی جهانی است.

همچنین بررسی داده‌های شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که صنعت گردشگری جهانی درمدت هفت سال گذشته سالانه ۴ درصد رشد داشته است. ازسوی‌دیگر، حوزه سفر و گردشگری چین درمدت این دوره هفت‌ساله بیش‌از سه‌برابر بیشتر از کشورهای دیگر رشد داشته است و این کشور توانسته یک‌سوم کل رشد حوزه سفر و گردشگری را در این مدت از آن خودش کند. در این رده‌بندی که ۳۰ کشور را از ۱۸۵ کشور جهان انتخاب کرده است ایران توانسته با رشد ۱۰٫۴میلیارد دلاری بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ رتبه نوزدهم را به‌دست آورد.

همچنین در  گزارش وضعیت گردشگری سال 2017 که از سوی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد منتشر شد  نشان می داد  که سال گذشته 1.32میلیارد گردشگر ورودی در جهان ثبت شده‌اند که سهم ایران از این میزان فقط 4 میلیون ‌و 867 هزار نفر بوده است. سازمان جهانی گردشگری ملل‌متحد (UNWTO) گزارش وضعیت گردشگری سال ۲۰۱۷ را به‌تازگی منتشر کرده است. براساس این گزارش، سال گذشته در مجموع ۱٫۳۲ میلیارد گردشگر ورودی از مقصدهای گردشگری جهان بازدید کرده‌اند که این رقم با رشد ۶٫۸ درصدی (۸۴ میلیون نفر بیشتر) نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۶ مواجه بوده است. این رشد بالاترین رقم بعد از بحران جهانی اقتصاد سال ۲۰۰۹ است. مجموع درآمد حاصل از این ورودها برابر با هزار و ۳۴۰ میلیارد دلار بوده که این رقم با رشد ۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بوده است.

پیش‌بینی بلندمدت این سازمان نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تعداد گردشگران ورودی بین‌المللی با رشد متوسط سالانه ۳٫۸ درصد روبه‌رو شود.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *